rés a présen - Csak ne legyen hideg - Lass Bea színésznő

  • .
  • 2010. szeptember 23.

Trafik

rés a présen: hogy ítéled meg a KoMa Társulat karrierjét? Lass Bea: A színházhoz sok szerencse és szimpátia kell, főleg egy független társulat esetében. Az, hogy ilyen sok fesztiválra hívtak eddig minket, szinte hihetetlen.
Persze nagyon büszkék vagyunk, de egyáltalán nem számítottunk rá. A pályámon ez mindenképp nagyon jó dolog, hiszen rengeteget utazunk, sok élményt és tapasztalatot szereztem. Sosem fogom megbánni, hogy ezt a pályát választottam, és azt sem, hogy ebben a formában.

rap: A Kereszthuzat Társulatban is dolgozol. Miért kellett még egy kísérletező társulat az életedbe? Mit csináltok ott másképp?

LB: A KoMa színésznője vagyok, a Kereszthuzat Társulatban mint vendég játszom. Pál András megkeresett még a nyár elején, hogy nem lenne-e kedvem csatlakozni egy produkció erejéig hozzájuk. Hát persze, hogy volt! Már csak a társaság, Szép Ernő és a nyári fesztiválhangulat miatt is, de még sorolhatnám. Arról nem is beszélve, hogy szeretek kísérletezni, minél többször, annál jobb. Ráadásul az Ördögkatlan Fesztiválon a KoMa is fellépett a Plazma című darabbal.

rap: Nem vágysz néha arra, hogy hagyományos intézményi keretek között játsszál, szerepálmokat valósíts meg?

LB: Nem vágyom kőszínházhoz, miért is vágynék. Nagyon jó nekem a KoMában. Úgy érzem, egy ilyen társulásban több lehetőségem van, nem határol be, hogy hány éves vagyok, hogy nézek ki, vagy legalábbis nem annyira. Van, hogy meghívnak játszani, de év közben erre nem nagyon van lehetőségem. Egy percig sincs emiatt rossz érzés bennem. Szerepálom? Régen a Puck volt a Szentivánéji álomból, de ma már nincs.

rap: Van kedvenc színházad?

LB: Az a kedvenc általában, ahol éppen megragad valami.

rap: 'sszel milyen bemutatóid, munkáid lesznek?

LB: Október 1-jén mutatjuk be Jevgenyij Svarc Sárkány című bábjátékát Parti Nagy Lajos fordításában a II. Rákóczi Ferenc Gimnáziumban, a Keleti Károly utcában. A Monostorapátiban két hét alatt készült kis előadásunkat, a Szuper Irmát Keszég László rendezésében szintén októbertől fogjuk játszani. Ezenkívül repertoáron lesz még az Szj 9231, avagy a műv.tev. vége, a Café Brasil, Topolánszky Tamás koreográfiájára és rendezésében, és a Plazma.

rap: Mik a kedvenc játszóhelyeid?

LB: Bárhol szívesen játszom, csak ne legyen hideg!

rap: Jól énekelsz. Vannak ilyen irányú terveid?

LB. Nagyon szeretek énekelni, és nagyon örülök, ha alkalom adódik rá a színpadon, de azon kívül is vannak terveim, és énekelek egy együttesben is, ami nemrég alakult, Átjárók néven. A fellépéseink időpontjai fenn vannak a Facebookon.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.