rés a présen - Eléggé ott vannak

  • .
  • 2009. március 5.

Trafik

Sárossi Bogáta, a "Szemrevaló" című német filmhét szervezője rés a présen: Mire számíthatunk az idén? Sárossi Bogáta: A fesztivál a legfrissebb, 2008-as német filmeket adja, s fontos, hogy nemcsak nagyjátékfilmeket, hanem dokumentum- és gyerekfilmeket is. Úgy alakult, hogy a játékfilmek között több olyan is van, amiben családi, párkapcsolati problémák sűrűsödnek vagy oldódnak meg, például a nyitó filmben, az Oscar-díjas Caroline Link Tavaly télen című drámájában is.
A fesztivál két dokumentumfilmje a német filmtörténetre tekint vissza: az egyikben Wim Wenders mesél pályakezdő éveiről, a másikban a legnevesebb mai filmesek mutatják be kedvenc német filmjüket.

rap: Mi számít népszerűnek a mai német filmben, kik a toprendezők?

SB: A történelmi múltat és közelmúltat feldolgozó filmek között mostanában sok az olyan, ami a hetvenes éveket és az akkori politikai eseményeket mutatja be, az elmúlt egy-két évben egy csomó ilyen film készült, például a RAF-ról, mint a fesztivál záró filmje, A Baader-Meinhof-csoport. A legizgalmasabb rendezők közül Fatih Akin a németországi török kisebbség szempontjából láttatja a mai német viszonyokat, Andreas Dresennél soha nem a sztori a fontos, hanem az emberek egymás közti viszonyai, vagy ott van Christian Petzold, akinek minden filmje egy-egy melankolikus, de nagyon pontos társadalomrajz.

rap: Melyikük a személyes kedvenced?

SB: Az aktuális az új Petzold-film, a Jerichow. Ez a Postás mindig kétszer csenget történetének új verziója, Németország északkeleti, elhagyatott részén játszódik. Petzold mindig nagyon erős hangulatot teremt már pusztán a helyszínábrázolással is. Nagyon bírom a női főszereplőt, Nina Hoss évek óta játszik Petzold minden filmjében, és mégis mindegyikben más.

rap: Milyen rangja van a világ filmgyártásában a német mozinak?

SB: Az utóbbi években többször nyerte német film az Európai Filmdíjat, 2004-ben Fatih Akin nyert a Berlinalén, 2003-ban Caroline Link (Hontalanul Afrikában), 2007-ben Florian Henckel von Donnersmarck (A mások élete) Oscar-íjat kapott. Szóval, eléggé ott vannak.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.