rés a présen - Eljött az ideje - Both Gabi sanzonénekes, szervező

  • .
  • 2010. április 22.

Trafik

rés a présen: Mostanában keveset hallunk énekelni, gyerekirodalommal foglalkozol. Miért? Both Gabi: A gyermekirodalmat érdemes komolyan venni.
Az elmúlt egy évet leszámítva majd tíz évig nem énekeltem nyilvánosan, és lehet, hogy a következő tíz évet is végighallgatom, de ettől függetlenül a sanzonénekesnő örök, nem mozdul bennem sehova.

rap: Az április 30-tól május 2-ig tartó VI. Gyermekirodalmi Fesztivált szervezed a MűPá-ban. Mintha sosem lett volna ilyen dús ez a rendezvény.

BG: Nyolc-tíz éve kezdődött egy nagyon jó folyamat, sok új gyermekkönyvkiadó alakult, rengeteg kortárs "felnőtt író" adott ki magas színvonalú gyermekirodalmat, és egy olyan illusztrátorgeneráció is felnőtt, amelyik követi a trendet, sőt világviszonylatban sem kell szégyenkeznie. Kiadunk a fesztiválra időzítve a Népszabadság színes magazinjával közösen egy TOP 50 listát, amit szakmai szervezetek javaslatai alapján állítottunk össze az elmúlt tíz év ötven legjobb magyar gyermekkönyvéből.

rap: Mik lesznek a kiemelt programok, miben új, miben régi a fesztivál?

BG: Először tematizáltuk a fesztivált: a szegénység és a kirekesztés elleni küzdelem volt a mese- és illusztrációs pályázatunk témája. Kiemelt programunk az egész szakmai konferencia és egy kerekasztal-beszélgetés, ahol Bódis Kriszta, Háy János, Kiss Ottó, Parti Nagy Lajos és Závada Pál beszélget majd Tamás Zsuzsával a szegénység és az irodalom kapcsolatáról. De ugyanilyen fontos program, hogy Szalóki Ági rendhagyó koncertet ad a Gingallóból úgy, hogy Szabó T. Anna is részt vesz benne. Aztán az Örkény Színház színészei elvállalták: elhozzák saját színházukból a Hallgass ide! című mesélősorozatot. Az illusztrációs pályázat anyagából kiállítást is rendezünk a MűPában, ami majd egy hónapig tart. Élményközpontú, interakciókra épülő könyves beszélgetésekkel készülünk, lesz papírszínház, közös versírás, játékos könyvvetélkedők, kortárs meseírók és illusztrátorok mesefilmjei (www.egyuttlennijo.net).

rap: Kik ennek a segítői?

BG: Nevetségesnek tűnik, de az a helyzet, hogy ezzel az üggyel senki nem foglalkozik a finanszírozás szintjén. Effektíve nem létezik gyermekirodalmi támogatás. Pályázgatunk a különböző kollégiumokba több-kevesebb sikerrel, de amit ott kapunk, csupán a csőd elkerülésére elegendő. Sándor Csilla, a Csodaceruza főszerkesztője, a Gyermekirodalmi Fesztivál alapítója nemrég megalapította - virtuálisan - a Magyar Gyermekirodalmi Intézetet. Ettől néhányan észhez tértek, és komolyan fontolgatják ennek az intézetnek a létrejöttét. Csak Magyarországon és Romániában nincs ilyen intézet ebben a régióban. A fesztiválon lesz egy kerekasztal-beszélgetés erről is.

rap: Milyen meséket olvasol a saját gyerekeidnek?

BG: Klasszikus meséket kortárs íróktól, például a Jancsi és Juliskát Mosonyi Aliz feldolgozásában. Rengeteg verset olvasunk közösen, a Friss Tinta Takács Mari illusztrációival például mindennap előkerül nálunk. A hároméves éppúgy rajong érte, mit az öt- meg a hétéves. Amúgy pedig leginkább magamat ajánlom nekik, mert nálunk még reggelizés közben is mesévé változik az asztal. Az biztos, hogy aki bemegy a Pozsonyi Pagonyba, az Anno meseboltba vagy esetleg a Két Egér könyvesbolt felé veszi az irányt, nem fog csalódni a kínálatban, mert rengeteg igényes, szépen illusztrált, gondosan szerkesztett mesekiadványt talál.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.