rés a présen - Emlékezetből dolgozom - Maximus gitáros, dalszerző

  • .
  • 2011. július 21.

Trafik

rés a présen: Mint egészen fiatal zenekar, mivel gondoltatok betörni a köztudatba? Maximus (fotónkon balról a második): A Major Zrt-t még a gyermekkorban gyökerező,házasságokat átívelő baráti szálak kötik öszsze. Tisztában vagyunk a hazai zenepiac milyenségével, tudjuk, hogy sok jó banda van a placcon, de ez a tény a mi zenénk szempontjából indifferens.
Ennek a zenének mindentől függetlenül a köztudatban van a helye.

rap: Kik alkotják a zenekart?

M: Öten vagyunk, így hozta az élet. Ez az öt ember a Major Zrt-be nem elsősorban szakmai szempontok alapján került beválogatásra, sokkal inkább volt filmszerű az egymásra találás. A lehető legnagyobb rendben teszi a dolgát rajtam kívül Magellán, Syryus, Faria Abbé és a Kis Zeus. Célunk a közönség szórakoztatása, felvállalható módon, jó zenékkel.

rap: Hogyan határozhatjuk meg a zene jellegét, és hogyan illeszkedik ehhez az inkább alternatív zenekarokra jellemző szövegcentrikusság?

M: A zenénket "kultúrpopként" definiáljuk. Érdekes módon a klasszikus popipar színvonalának mélyrepülése jobb megvilágításba helyezi az alternatív műfajokat. A dalaink szólnak valamiről, van bennük egyfajta linearitás, sztorik vannak, ezért kerülhetünk sommásan az altenatív blokkhoz. Végül is nekünk mindegy.

rap: Hogyan készülnek a számok?

M: A dalokat én viszem, a kidolgozásban pedig az egész zenekar részt vesz. A felvételek folyamatosan készülnek, érlelődnek. Áldjuk is magunkat érte, hogy a mögöttünk hagyott időben rengeteg felvételt készítettünk, megörökítve minden nyilvánosságra nem kerülő dalt is. Jelenleg a második, "szakítós" lemezünk anyagát készítjük, ami a Szingli címet viseli majd, így könnyen kitalálható, milyen dalokat gyűjtöttünk itt egybe. A klipekkel is folyamatosan dolgozunk, jelenleg a Mágnes klipje készül, Gubík Ágival.

rap: Neked mik a meghatározó zenei élményeid?

M: Én nem hallgatok zenét, csak emlékezetből dolgozom. Magellán operarajongó, ezért a színházak tereiben szétáradó emberi hangtól indul be a zenei libidója. Faria Abbé mindenevő, Kis Zeus inkább dzsesszvonalon utazik, Syrius meg gyermekkorában rálépett valamire, aminek dobhangja volt, amikor felrobbant, ő ebből a sokkból táplálkozik a mai napig.

rap: Hol szerettek koncertezni, hol vagytok láthatók?

M: Szívesen játszunk bárhol, legyen az nagyszínpad vagy kis vidéki klub, a lényeg, hogy legyen fogékony közönség. Annak csak örülünk, ha jó technikai feltételekkel találkozunk, és bírjuk, ha jó a szervezés. Jó példa, nagysága ellenére, a Sziget összes fesztiválja. Utáljuk viszont, ha esik az eső, ha mondjuk két óra csúszás van, és egy szervező rajtunk vezeti le a nagy bukta lelki feszültségeit.

rap: A nyár hátralévő részében hol léptek fel, és mik az őszi tervek?

M: Akit érdekel a zenekar, figyeljen minket a Facebookon, itt mindig előre promózzuk a koncerteket, aktuális dolgainkat. Legközelebb július 16-án az EFOTT-on játszunk, Szolnokon. Aztán a saját rendezvényünkön, a Varacsk-táborban, Zamárdiban, a Nyári Fészekben, augusztus 6-án. Augusztus 19-én Ábrahámhegyen a strandon, 26-án a SZÍN-en, szeptember 9-én pedig Szombathelyen, A magyar dal napján.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.