rés a présen - Emlékezetből dolgozom - Maximus gitáros, dalszerző

  • .
  • 2011. július 21.

Trafik

rés a présen: Mint egészen fiatal zenekar, mivel gondoltatok betörni a köztudatba? Maximus (fotónkon balról a második): A Major Zrt-t még a gyermekkorban gyökerező,házasságokat átívelő baráti szálak kötik öszsze. Tisztában vagyunk a hazai zenepiac milyenségével, tudjuk, hogy sok jó banda van a placcon, de ez a tény a mi zenénk szempontjából indifferens.
Ennek a zenének mindentől függetlenül a köztudatban van a helye.

rap: Kik alkotják a zenekart?

M: Öten vagyunk, így hozta az élet. Ez az öt ember a Major Zrt-be nem elsősorban szakmai szempontok alapján került beválogatásra, sokkal inkább volt filmszerű az egymásra találás. A lehető legnagyobb rendben teszi a dolgát rajtam kívül Magellán, Syryus, Faria Abbé és a Kis Zeus. Célunk a közönség szórakoztatása, felvállalható módon, jó zenékkel.

rap: Hogyan határozhatjuk meg a zene jellegét, és hogyan illeszkedik ehhez az inkább alternatív zenekarokra jellemző szövegcentrikusság?

M: A zenénket "kultúrpopként" definiáljuk. Érdekes módon a klasszikus popipar színvonalának mélyrepülése jobb megvilágításba helyezi az alternatív műfajokat. A dalaink szólnak valamiről, van bennük egyfajta linearitás, sztorik vannak, ezért kerülhetünk sommásan az altenatív blokkhoz. Végül is nekünk mindegy.

rap: Hogyan készülnek a számok?

M: A dalokat én viszem, a kidolgozásban pedig az egész zenekar részt vesz. A felvételek folyamatosan készülnek, érlelődnek. Áldjuk is magunkat érte, hogy a mögöttünk hagyott időben rengeteg felvételt készítettünk, megörökítve minden nyilvánosságra nem kerülő dalt is. Jelenleg a második, "szakítós" lemezünk anyagát készítjük, ami a Szingli címet viseli majd, így könnyen kitalálható, milyen dalokat gyűjtöttünk itt egybe. A klipekkel is folyamatosan dolgozunk, jelenleg a Mágnes klipje készül, Gubík Ágival.

rap: Neked mik a meghatározó zenei élményeid?

M: Én nem hallgatok zenét, csak emlékezetből dolgozom. Magellán operarajongó, ezért a színházak tereiben szétáradó emberi hangtól indul be a zenei libidója. Faria Abbé mindenevő, Kis Zeus inkább dzsesszvonalon utazik, Syrius meg gyermekkorában rálépett valamire, aminek dobhangja volt, amikor felrobbant, ő ebből a sokkból táplálkozik a mai napig.

rap: Hol szerettek koncertezni, hol vagytok láthatók?

M: Szívesen játszunk bárhol, legyen az nagyszínpad vagy kis vidéki klub, a lényeg, hogy legyen fogékony közönség. Annak csak örülünk, ha jó technikai feltételekkel találkozunk, és bírjuk, ha jó a szervezés. Jó példa, nagysága ellenére, a Sziget összes fesztiválja. Utáljuk viszont, ha esik az eső, ha mondjuk két óra csúszás van, és egy szervező rajtunk vezeti le a nagy bukta lelki feszültségeit.

rap: A nyár hátralévő részében hol léptek fel, és mik az őszi tervek?

M: Akit érdekel a zenekar, figyeljen minket a Facebookon, itt mindig előre promózzuk a koncerteket, aktuális dolgainkat. Legközelebb július 16-án az EFOTT-on játszunk, Szolnokon. Aztán a saját rendezvényünkön, a Varacsk-táborban, Zamárdiban, a Nyári Fészekben, augusztus 6-án. Augusztus 19-én Ábrahámhegyen a strandon, 26-án a SZÍN-en, szeptember 9-én pedig Szombathelyen, A magyar dal napján.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.