rés a présen - "Ha kivenném a torzítót" - Bihari Balázs zenész-újságíró

  • .
  • 2011. február 3.

Trafik

rés a présen: Mi a jobb, zenésznek vagy zenei újságírónak lenni? Bihari Balázs: Nem jó kérdés, még akkor sem, ha valóban létezik a Rockandroll Journalist In Midlife Crisis című Hippikiller-világslágerünk. Mindenki mást lát belőlem, valaki szerkesztő-újságíróra, valaki zenészre, valaki bike and rollt üvöltő tanárra asszociál, aki egyik kezében gitárt, másikban egy országúti bringát tart felemelve.
Leginkább úgy mondhatom, hogy szervező vagyok, aki összefog embereket, témákat, kapcsolatokat, és az ötleteit vagy másét így kamatoztatja a zenéléstől a promoter tevékenységig. Amíg látom és kontrollálom, hogy mit csinálok, sőt még élvezem is, addig nincs baj.

rap: Melyiket mikor kezdted el?

BB: Tizennégy évesen, 1982 szilveszterén ellógtam otthonról a Blahára, hogy megnézzem a Hungária-koncertet. Innentől kezdve nem nagyon mentem haza, a versenykerékpár mellé beköltözött a rock and roll, ami előbb életmóddá vált, később megélhetési forrássá. Nagyjából minden összefolyik, hiszen aki zenélt, írt is, aki írt, kiadott is, aki kiadott, kiállított is, aki kiállított, filmezett is. Ebből nagyjából minden megvolt. Volt pár fontos találkozás. Egy borzalmas középiskolai tábor, ahol Donáth Dadával megalapítottuk a NeoDADAEaSt zenekart, vagy Bicskei Gábor, a Zsámbéki Szombatok nyári előadás-sorozat alapítója, aki a szervezői és kiállításrendezői életbe rángatott bele. Hajnóczy Csaba, aki a gitártanárom volt, és rajta keresztül ismertem meg egy olyan zenei látásmódot, amit máshol nem lehetett ellesni, vagy Rácz Misi és a fanzinkör, amire Marton László Távolodó is épített a heti Narancs beindításánál.

rap: Mit követsz a zenében?

BB: Bár tudatosan távol tartom magam a nyolcvanas-kilencvenes évek magyar undergroundjától, egész biztos, hogy lehet hallani, hogy ez a csávó a Ráday klubból, a Lyukból meg az Á-ból jött, annak ellenére, hogy Szűcs Szabiék (ex-Superbutt) Kisnugentnek hívnak. Hó Marci szerint "stadionrock a Tűzraktérben", amit játszom - hát, nem tudom. Az biztos, hogy hangulatában rock and roll, amibe néha húszéves számokat is beillesztek, és ha kivenném a torzítót, akkor azt mondanád, hogy inkább Kampec Dolores, mint Jesus Lizard.

rap: Hol játszol mostanában?

BB: Pillanatnyilag stúdiózom, de február 4-én a Tündérgyárban játszunk a Hippikillerrel. Ott lesz a Hó Márton és a Jégkorszak, illetve a Rakéta, hozzánk pedig beszáll Audrey Rapburn a Hungarian Jesusszal. Mivel megannyi rákendroll zsurnaliszt lesz jelen, ráadásul Marci egy éve döntött úgy, hogy a Hippikiller helyett jégkorszakozik saját műsorával, tuti, hogy ismét játszunk együtt, valószínűleg a Helplessben basszusgitározik majd, hiszen ez az egyik kedvence.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.