rés a présen - "Ha kivenném a torzítót" - Bihari Balázs zenész-újságíró

  • .
  • 2011. február 3.

Trafik

rés a présen: Mi a jobb, zenésznek vagy zenei újságírónak lenni? Bihari Balázs: Nem jó kérdés, még akkor sem, ha valóban létezik a Rockandroll Journalist In Midlife Crisis című Hippikiller-világslágerünk. Mindenki mást lát belőlem, valaki szerkesztő-újságíróra, valaki zenészre, valaki bike and rollt üvöltő tanárra asszociál, aki egyik kezében gitárt, másikban egy országúti bringát tart felemelve.
Leginkább úgy mondhatom, hogy szervező vagyok, aki összefog embereket, témákat, kapcsolatokat, és az ötleteit vagy másét így kamatoztatja a zenéléstől a promoter tevékenységig. Amíg látom és kontrollálom, hogy mit csinálok, sőt még élvezem is, addig nincs baj.

rap: Melyiket mikor kezdted el?

BB: Tizennégy évesen, 1982 szilveszterén ellógtam otthonról a Blahára, hogy megnézzem a Hungária-koncertet. Innentől kezdve nem nagyon mentem haza, a versenykerékpár mellé beköltözött a rock and roll, ami előbb életmóddá vált, később megélhetési forrássá. Nagyjából minden összefolyik, hiszen aki zenélt, írt is, aki írt, kiadott is, aki kiadott, kiállított is, aki kiállított, filmezett is. Ebből nagyjából minden megvolt. Volt pár fontos találkozás. Egy borzalmas középiskolai tábor, ahol Donáth Dadával megalapítottuk a NeoDADAEaSt zenekart, vagy Bicskei Gábor, a Zsámbéki Szombatok nyári előadás-sorozat alapítója, aki a szervezői és kiállításrendezői életbe rángatott bele. Hajnóczy Csaba, aki a gitártanárom volt, és rajta keresztül ismertem meg egy olyan zenei látásmódot, amit máshol nem lehetett ellesni, vagy Rácz Misi és a fanzinkör, amire Marton László Távolodó is épített a heti Narancs beindításánál.

rap: Mit követsz a zenében?

BB: Bár tudatosan távol tartom magam a nyolcvanas-kilencvenes évek magyar undergroundjától, egész biztos, hogy lehet hallani, hogy ez a csávó a Ráday klubból, a Lyukból meg az Á-ból jött, annak ellenére, hogy Szűcs Szabiék (ex-Superbutt) Kisnugentnek hívnak. Hó Marci szerint "stadionrock a Tűzraktérben", amit játszom - hát, nem tudom. Az biztos, hogy hangulatában rock and roll, amibe néha húszéves számokat is beillesztek, és ha kivenném a torzítót, akkor azt mondanád, hogy inkább Kampec Dolores, mint Jesus Lizard.

rap: Hol játszol mostanában?

BB: Pillanatnyilag stúdiózom, de február 4-én a Tündérgyárban játszunk a Hippikillerrel. Ott lesz a Hó Márton és a Jégkorszak, illetve a Rakéta, hozzánk pedig beszáll Audrey Rapburn a Hungarian Jesusszal. Mivel megannyi rákendroll zsurnaliszt lesz jelen, ráadásul Marci egy éve döntött úgy, hogy a Hippikiller helyett jégkorszakozik saját műsorával, tuti, hogy ismét játszunk együtt, valószínűleg a Helplessben basszusgitározik majd, hiszen ez az egyik kedvence.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.