rés a présen - "Ha kivenném a torzítót" - Bihari Balázs zenész-újságíró

  • .
  • 2011. február 3.

Trafik

rés a présen: Mi a jobb, zenésznek vagy zenei újságírónak lenni? Bihari Balázs: Nem jó kérdés, még akkor sem, ha valóban létezik a Rockandroll Journalist In Midlife Crisis című Hippikiller-világslágerünk. Mindenki mást lát belőlem, valaki szerkesztő-újságíróra, valaki zenészre, valaki bike and rollt üvöltő tanárra asszociál, aki egyik kezében gitárt, másikban egy országúti bringát tart felemelve.
Leginkább úgy mondhatom, hogy szervező vagyok, aki összefog embereket, témákat, kapcsolatokat, és az ötleteit vagy másét így kamatoztatja a zenéléstől a promoter tevékenységig. Amíg látom és kontrollálom, hogy mit csinálok, sőt még élvezem is, addig nincs baj.

rap: Melyiket mikor kezdted el?

BB: Tizennégy évesen, 1982 szilveszterén ellógtam otthonról a Blahára, hogy megnézzem a Hungária-koncertet. Innentől kezdve nem nagyon mentem haza, a versenykerékpár mellé beköltözött a rock and roll, ami előbb életmóddá vált, később megélhetési forrássá. Nagyjából minden összefolyik, hiszen aki zenélt, írt is, aki írt, kiadott is, aki kiadott, kiállított is, aki kiállított, filmezett is. Ebből nagyjából minden megvolt. Volt pár fontos találkozás. Egy borzalmas középiskolai tábor, ahol Donáth Dadával megalapítottuk a NeoDADAEaSt zenekart, vagy Bicskei Gábor, a Zsámbéki Szombatok nyári előadás-sorozat alapítója, aki a szervezői és kiállításrendezői életbe rángatott bele. Hajnóczy Csaba, aki a gitártanárom volt, és rajta keresztül ismertem meg egy olyan zenei látásmódot, amit máshol nem lehetett ellesni, vagy Rácz Misi és a fanzinkör, amire Marton László Távolodó is épített a heti Narancs beindításánál.

rap: Mit követsz a zenében?

BB: Bár tudatosan távol tartom magam a nyolcvanas-kilencvenes évek magyar undergroundjától, egész biztos, hogy lehet hallani, hogy ez a csávó a Ráday klubból, a Lyukból meg az Á-ból jött, annak ellenére, hogy Szűcs Szabiék (ex-Superbutt) Kisnugentnek hívnak. Hó Marci szerint "stadionrock a Tűzraktérben", amit játszom - hát, nem tudom. Az biztos, hogy hangulatában rock and roll, amibe néha húszéves számokat is beillesztek, és ha kivenném a torzítót, akkor azt mondanád, hogy inkább Kampec Dolores, mint Jesus Lizard.

rap: Hol játszol mostanában?

BB: Pillanatnyilag stúdiózom, de február 4-én a Tündérgyárban játszunk a Hippikillerrel. Ott lesz a Hó Márton és a Jégkorszak, illetve a Rakéta, hozzánk pedig beszáll Audrey Rapburn a Hungarian Jesusszal. Mivel megannyi rákendroll zsurnaliszt lesz jelen, ráadásul Marci egy éve döntött úgy, hogy a Hippikiller helyett jégkorszakozik saját műsorával, tuti, hogy ismét játszunk együtt, valószínűleg a Helplessben basszusgitározik majd, hiszen ez az egyik kedvence.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.