rés a présen - kifejezetten örvendetes - Gerendai Károly, Sziget Fesztivál

  • .
  • 2009. augusztus 6.

Trafik

rés a présen: Beszéljünk a nulladik, az antirasszista napról! Gerendai Károly: A Rock Against Racism szervezői idén kora tavasszal - a Brit Nagykövetség közvetítésével - kerestek meg minket az együttműködés lehetőségével. Mint mondták, Magyarországon a közelmúltban felerősödtek a rasszista jelenségek.
A hetvenes évek Angliájában már tapasztalták, hogy mennyire hatékonyan lehet küzdeni a zenészek segítségével a rasszizmus ellen. Bár a sziget közönsége sokkal toleránsabb a magyar átlagnál, mi ezen a módon tudjuk befolyásolni a közbeszédet, és kiállni a számunkra fontos értékek mellett. Annak külön örülünk, hogy a nemzetközi együttműködéssel talán sikerül kiragadni a magyar aktuálpolitikai térből ezt a hazánkban is erősödő jelenséget.

rap: Mi szerint kérték fel a zenekarokat a fellépésre?

GK: Olyan zenészek lépnek fel, akik fontosnak tartják a rasszizmus elleni küzdelmet, és ezért cselekedni is hajlandók. Mindkét nagyszínpadunkon, hasonlóan a tavalyi Magyar Dal Napja koreográfiájához, 10-15 perces váltásokkal számos hazai zenekar játszik. A nagyszínpadok programját két nemzetközi szuperprodukció zárja, a világzenei színpadon a Miles From India című 3 órás szuperkoncert lesz, a másik nagyszínpadunkon egy teljesen egyedi produkció, az angliai Love Music, Hate Racism (a Rock a rasszizmus ellen utódszervezete) zenész aktivistáiból verbuvált nemzetközi sztárok ez alkalomra létrejött zenekara ad koncertet.

rap: A nagyszínpadra miért nem került cigányzenekar, miért van külön dzsessz-színhely a romáknak?

GK: Vicces feltételezés egy antirasszista koncerten, hogy a szervezők csinálnak egy roma és egy nem roma színpadot. A nagyszínpad a rockműfaj helyszíne, hisz az angol kezdeményezés is a rockműfajjal operál. A világzenei színpad pedig a magyar dzsesszzenészek összefogásának ad helyet. Történetesen a rockiparban kevesebb, míg a dzsesszműfajban több a cigány zenész. Ez a tényszerű helyzet, de a rockzenészek is sokan vendégművészekkel kiegészülő speciális produkciókkal készülnek, úgyhogy mindenféle bőrszín lesz minden színpadon. Egyébként tudatos döntés volt, hogy elsősorban ne a roma, klezmer és egyéb kisebbségi kultúrák zenekarai demonstrálják, hogy elítélik a rasszizmust, mert a részükről ez természetes.

rap: Nagy Feró fellépéséről mi a véleményed?

GK: Ferót is azzal kerestük meg, mint minden más fellépőt, hogy hajlandó lenne-e egy rasszizmusellenes koncertsorozaton fellépni. Az elsők közt mondott igent. Annyit kérdezett tőlünk, hogy zavar-e minket, ha a hazai rasszista jelenségeken túl a határon túli magyarokkal szembeni rasszista megnyilvánulásokat is elítéli a koncerten. Szerintem kifejezetten örvendetes, hogy ismerten konzervatív zenészek is kiállnak az ügy mellett.

rap: Lesz folytatás?

GK: Egyelőre nem tervezünk konkrét folytatást, mi továbbra is ifjúsági kulturális fesztiválokat szeretnénk szervezni, a rasszizmus elleni harc dolgos hétköznapjait meghagyjuk a szakembereknek és a civileknek.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.