rés a présen - kifejezetten örvendetes - Gerendai Károly, Sziget Fesztivál

  • .
  • 2009. augusztus 6.

Trafik

rés a présen: Beszéljünk a nulladik, az antirasszista napról! Gerendai Károly: A Rock Against Racism szervezői idén kora tavasszal - a Brit Nagykövetség közvetítésével - kerestek meg minket az együttműködés lehetőségével. Mint mondták, Magyarországon a közelmúltban felerősödtek a rasszista jelenségek.
A hetvenes évek Angliájában már tapasztalták, hogy mennyire hatékonyan lehet küzdeni a zenészek segítségével a rasszizmus ellen. Bár a sziget közönsége sokkal toleránsabb a magyar átlagnál, mi ezen a módon tudjuk befolyásolni a közbeszédet, és kiállni a számunkra fontos értékek mellett. Annak külön örülünk, hogy a nemzetközi együttműködéssel talán sikerül kiragadni a magyar aktuálpolitikai térből ezt a hazánkban is erősödő jelenséget.

rap: Mi szerint kérték fel a zenekarokat a fellépésre?

GK: Olyan zenészek lépnek fel, akik fontosnak tartják a rasszizmus elleni küzdelmet, és ezért cselekedni is hajlandók. Mindkét nagyszínpadunkon, hasonlóan a tavalyi Magyar Dal Napja koreográfiájához, 10-15 perces váltásokkal számos hazai zenekar játszik. A nagyszínpadok programját két nemzetközi szuperprodukció zárja, a világzenei színpadon a Miles From India című 3 órás szuperkoncert lesz, a másik nagyszínpadunkon egy teljesen egyedi produkció, az angliai Love Music, Hate Racism (a Rock a rasszizmus ellen utódszervezete) zenész aktivistáiból verbuvált nemzetközi sztárok ez alkalomra létrejött zenekara ad koncertet.

rap: A nagyszínpadra miért nem került cigányzenekar, miért van külön dzsessz-színhely a romáknak?

GK: Vicces feltételezés egy antirasszista koncerten, hogy a szervezők csinálnak egy roma és egy nem roma színpadot. A nagyszínpad a rockműfaj helyszíne, hisz az angol kezdeményezés is a rockműfajjal operál. A világzenei színpad pedig a magyar dzsesszzenészek összefogásának ad helyet. Történetesen a rockiparban kevesebb, míg a dzsesszműfajban több a cigány zenész. Ez a tényszerű helyzet, de a rockzenészek is sokan vendégművészekkel kiegészülő speciális produkciókkal készülnek, úgyhogy mindenféle bőrszín lesz minden színpadon. Egyébként tudatos döntés volt, hogy elsősorban ne a roma, klezmer és egyéb kisebbségi kultúrák zenekarai demonstrálják, hogy elítélik a rasszizmust, mert a részükről ez természetes.

rap: Nagy Feró fellépéséről mi a véleményed?

GK: Ferót is azzal kerestük meg, mint minden más fellépőt, hogy hajlandó lenne-e egy rasszizmusellenes koncertsorozaton fellépni. Az elsők közt mondott igent. Annyit kérdezett tőlünk, hogy zavar-e minket, ha a hazai rasszista jelenségeken túl a határon túli magyarokkal szembeni rasszista megnyilvánulásokat is elítéli a koncerten. Szerintem kifejezetten örvendetes, hogy ismerten konzervatív zenészek is kiállnak az ügy mellett.

rap: Lesz folytatás?

GK: Egyelőre nem tervezünk konkrét folytatást, mi továbbra is ifjúsági kulturális fesztiválokat szeretnénk szervezni, a rasszizmus elleni harc dolgos hétköznapjait meghagyjuk a szakembereknek és a civileknek.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."