rés a présen - Mindegyiket megnézni - Muladi Brigitta művészettörténész, kurátor

  • .
  • 2011. szeptember 15.

Trafik

rés a présen: Az Inda Galéria ötéves születésnapjára te válogattad a kortárs kiállítókat. Milyen szempontok szerint? Muladi Brigitta: A kiállítás és pályázat alcíme Mobilitás, migráció, emigráció. Főcíme New York, Rió, Tokió, ami egy retrósláger refrénje, a klipet meg lehet nézni a neten.
A galériánkban sok az olyan művész, aki nem Magyarországon született, vagy jelenleg sem itthon dolgozik, de a nem idetartozók esetében is fontos szerepet kap a helyváltoztatás, a rezidenciaprogramokon, nemzetközi kiállításokon, vásárokon való szereplés, részvétel. A tematika ehhez a jelenséghez kapcsolódik, ami világszerte és nem csak a művészeti életre jellemzően okoz örömöt és bánatot egyszerre a helyváltoztatóknak és a befogadóknak egyaránt, és mindenkit foglalkoztat. A művészek nagyrészt az Inda Galéria állandó művészei közül kerültek ki. AKA, Czene Márta, Csontó Lajos, Erik Binder, Kim Corbisier, Ferenczy Zsolt, Fischer Judit, Keller Diána, Koronczi Endre, Kamen Stoyanov, Jovián György, Navratil Judit, Puklus Péter, Somody Péter Szabó Ádám, Szemző Zsófia, Ágnes von Uray. A meghívott művészek: Csáky Marianne, El Hassan Róza, Pacsika Rudolf, Ravasz András, Szász Lilla életében az utazás, a rezidenciaprogramok vagy a származásból adódó többlakiság volt számomra meghatározó.

rap: Kik a legérdekesebb kiállítók?

MB: Személyes kedvencem mindegyik, de vannak sztorik és kötődések. Például Kamen Stoyanovot (ő Bécsben él) egy műterem-látogatáson ismertem meg, nagyon szimpatikus volt, és az egyik legsikeresebb kiállítónk lett. Erik Binder a rosszfiú a csapatban, graffitis és provokatív. Aztán ott van a SZAF (Mécs Miklós és Fischer Judit) enyhén kritikus akciója, és sorolhatnám.

rap: Mi jellemzi ma a kortárs magyar képzőművészetet?

MB: A kortárs magyar képzőművészet is nagyjából úgy alakul, mint a nemzetközi, persze helyi sajátosságokkal. Mindig vannak divatok, és annak művelői válnak sikeresebbé. Most, ahogy látom, a koncept, vagyis az egyéni projekteket megvalósító művészet a legérdekesebb, a technika nem játszik benne szerepet, vagyis változatos. Nálunk meglehetősen szoftos a kortárs művészet, nem jellemző a politikai tudatosság, kevés a kritikai attitűd, nem elég bevállalósak a művészek. Nemrég Taipeiben láttam egy akció dokumentációját, ahol egy negyvenkilós művészlány szállt szembe a korrupcióval - sikerrel. Az ügyben sáros munkatársakat elbocsátották a helyi múzeumból.

rap: Az Inda milyen kiállítóhelynek számít, és mióta dolgozol nekik?

MB: Az Inda elég gyorsan lett sikeres, sokat járunk külföldi vásárokra, s ez köszönhető az érdekes művészeink munkái mellett Tallér Ágnes galériavezető kitartásának. Nekem már az induláskor volt szerepem, sőt öt éve az első kiállítás is az enyém volt. Kurátor az ember úgy lesz, hogy felkérik, vagy pályázik munkákra, az előbbi ugyan véletlenszerű, de lehet egy életre szóló, a második tudatos karrierépítés része, de nagyon bizonytalan.

rap: A kurátorságon kívül mivel foglalkozol?

MB: Művészeti szaklapokban írok rendszeresen, de sok minden más is érdekel. Szeretem a zenét és a könyveket, a szépeket és az olvasmányosakat. És az embereket, akik ezeket létrehozzák. Navratil Judit mondta a napokban a kiállításra készülődve, hogy minden földben másfajta ember terem! Jó lenne mindegyiküket megnézni.

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.

Vörösök, proletárok

Annak a fényében, hogy 1990 előtt a párt történetével kizárólag az erre a feladatra delegált MSZMP Párttörténeti Intézet foglalkozott, talán nem meglepő, hogy a kiváló történésznek, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára kutatójának most megjelent munkája az első nem „belülről” érkezett összefoglaló a kommunista eszme és gyakorlat sajátos magyarországi karrierjéről.

Itt a norma

Vannak alapvető bizonyosságai a szuverén magyar életnek, az egyik ilyen például az, hogy az anya nő, az apa férfi. A másik meg az, hogy az asszony nem ember. A harmadik, hogy a medve nem játék.

Járványkezelés 2.

Az Aphthovirus nemzetségbe tartozó FMDV vírus által terjesztett ragály, amely még március elején ütötte fel fejét egy kisbajcsi szarvasmarhatelepen, olyan országot talált telibe, amelyben nemcsak a beteg embernek, de a beteg állatnak sem könnyű a túlélés.

„Kiásni a dinoszauruszt”

Az Anya csak egy van című monodrámájáért Antistigma-díjat kapott, amelyet azoknak a művészeknek ítélnek oda, akik sokat tesznek azért, hogy egy-egy mentális problémát kevesebb előítélet övezzen. Ennek kapcsán a tabuk ledöntéséről, a problémák kimondásának fontosságáról és a színház erejéről beszélgettünk.

Apja lánya

Míg Jean-Marie Le Pent, a Nemzeti Front (NF) alapító atyját 1998-ban, nagyjából hasonló ügyben, mindössze egy évre tiltották el a közügyektől, lányát – igaz, egyelőre nem jogerősen, de azonnali hatállyal – rögtön ötre. Marine Le Pen hiába igyekszik középre pozicionálni pártját és önmagát, akárcsak apja, ő is törvénysértés és képmutatás között keresi a hatalomhoz vezető utat.

Gyávák legyünk vagy szabadok

Hivatalba lépése óta a Donald Trump-adminisztráció vámok sorát vezette be – hivatalosan az Egyesült Államok gazdasági és nemzetbiztonságának megerősítésére. Az efféle lépések sikere és megalapozottsága legalábbis kétséges.

Amerikai álom

Orbán Viktor nagy reményeket fűzött Donald Trump elnökségéhez, ám úgy tűnik, Trumpnak egyelőre elegendő annyi, hogy az EU-ban Magyarország tüske legyen a köröm alatt. Ezen a Danube Institute, a Mathias Corvinus Collegium, a CPAC Hungary kiterjedt, drága kapcsolati hálója sem változtat.