rés a présen - Találjak magamnak új rekettyést - Kollár-Klemencz László énekes-gitáros

  • .
  • 2010. szeptember 2.

Trafik

rés a présen: A Kistehén zenekar szétszaladt, de a név veled maradt. A külön projektjeidhez volt köze a válásnak? Kollár-Klemencz László (képünkön legelöl): Nem, ha a Budapest Bárra gondolsz, ahol először próbáltam ki magam más zenészekkel hosszú idő - az Andersen - után.
Inkább a kihívás hiányzott, hogy találjak magamnak új rekettyést. Most ezzel a zenekarral van egy "minden megtörténhet" érzésem.

rap: Kikkel hoztad össze ezt a csapatot?

KKL: Tavaly ősszel kezdtünk dolgozni az úgynevezett melankolikus anyagon, ami egy bebújósabb, színháziasabb verzió. Bujdosó Jánost sokszor láttam gitározni. Tisztára, mint Jonny Greenwood a Radioheadből. Vajdovich Árpi egy angyal, aki mindenhová a csillagvizsgáló távcsövével érkezik. Gergő fiammal már próbáltam együtt játszani a régi felállásban is, de azt nem szerette. Dobosból kettő van, Hárságyi Péter, akivel csináltunk együtt néhány reklámfilmet, és Schvéger Zoli, a világ legaggodalmasabb profi dobosa. Farkas Robi csak akkor vesz részt a melankolikus koncerteken, amikor ráér, és ugyanígy Kasza Roland is, aki régi tag, meg Kovács Bence, a szentendrei hegyi gitáros.

rap: Mi a projekt lényege?

KKL: Szeretném, hogy szerzői zenekar legyen, kísérletezzen minél többet, utazzon sokat, és sok embernek megmutassa azt, ami a fejében jár. Csak akkor beszéljen, ha van miről, és ha érthetően el tudja mondani. A Kistehén egy folyamat, amiben a dolgok egymásra épülnek lemezről lemezre, erősödnek, csiszolódnak. Olyan, mint egy napló, amiben egy gyerek rácsodálkozik arra, hogy a játékokat is gyárban gyártják, és elkezdi keresni a gyárigazgatót, hogy megértse az egészet. Nekem az Andersennél kezdődött ez, és most kicsit oda húzok vissza.

rap: Aztán vannak-e idoljaid?

KKL: Nem szeretek rajongani,nem szeretem a tömeget. A közönséget szeretem, de nem tudok velük mit kezdeni, olyan sokan vannak, és nem lehet azt mondani, hogy szia, halló, te hogy vagy, hanem csak többes számban, hogy kezeket a magasba. Vannak olyan művészek, akiket bírok: Brian Eno, David Byrne, David Bowie, Johnny Cash, Michael Stipe vagy Tati, Atom Egoyan, Aki Kaurismäki, Bada Tibor és Nagy Kristóf Szentendréről.

rap: A Szigeten vendégzenészekkel színesítettétek a produkciót. Kikkel is?

KKL: Pár srác feltett a Facebookra egy videót, ahol a Vágjál hátba! című számot játszották az új lemezünkről a Flórián téri aluljáróban. Tetszett, így meghívtuk őket, az After School Program zenekar frontemberét és dobosát, Bencét és Lórit. Nem tervezek egyébként vendégzenészeket, csak ha nagy igény van rá. Ilyen volt a Trafóban év elején a Fekete epe est: melankolikus mélyrepülés írókkal és más meghívottakkal, amit jövő januárban is megismétlünk.

rap: 'sszel mi lesz?

KKL: Nem tudom, mert szegény anyám rácsukta a kocsiajtót az iphonomra háromszor, amiben benne volt a koncertprogram.

rap: Tényleg "szerelmes vagy minden nőbe"?

KKL: Tényleg.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.