rés a présen - Találjak magamnak új rekettyést - Kollár-Klemencz László énekes-gitáros

  • .
  • 2010. szeptember 2.

Trafik

rés a présen: A Kistehén zenekar szétszaladt, de a név veled maradt. A külön projektjeidhez volt köze a válásnak? Kollár-Klemencz László (képünkön legelöl): Nem, ha a Budapest Bárra gondolsz, ahol először próbáltam ki magam más zenészekkel hosszú idő - az Andersen - után.
Inkább a kihívás hiányzott, hogy találjak magamnak új rekettyést. Most ezzel a zenekarral van egy "minden megtörténhet" érzésem.

rap: Kikkel hoztad össze ezt a csapatot?

KKL: Tavaly ősszel kezdtünk dolgozni az úgynevezett melankolikus anyagon, ami egy bebújósabb, színháziasabb verzió. Bujdosó Jánost sokszor láttam gitározni. Tisztára, mint Jonny Greenwood a Radioheadből. Vajdovich Árpi egy angyal, aki mindenhová a csillagvizsgáló távcsövével érkezik. Gergő fiammal már próbáltam együtt játszani a régi felállásban is, de azt nem szerette. Dobosból kettő van, Hárságyi Péter, akivel csináltunk együtt néhány reklámfilmet, és Schvéger Zoli, a világ legaggodalmasabb profi dobosa. Farkas Robi csak akkor vesz részt a melankolikus koncerteken, amikor ráér, és ugyanígy Kasza Roland is, aki régi tag, meg Kovács Bence, a szentendrei hegyi gitáros.

rap: Mi a projekt lényege?

KKL: Szeretném, hogy szerzői zenekar legyen, kísérletezzen minél többet, utazzon sokat, és sok embernek megmutassa azt, ami a fejében jár. Csak akkor beszéljen, ha van miről, és ha érthetően el tudja mondani. A Kistehén egy folyamat, amiben a dolgok egymásra épülnek lemezről lemezre, erősödnek, csiszolódnak. Olyan, mint egy napló, amiben egy gyerek rácsodálkozik arra, hogy a játékokat is gyárban gyártják, és elkezdi keresni a gyárigazgatót, hogy megértse az egészet. Nekem az Andersennél kezdődött ez, és most kicsit oda húzok vissza.

rap: Aztán vannak-e idoljaid?

KKL: Nem szeretek rajongani,nem szeretem a tömeget. A közönséget szeretem, de nem tudok velük mit kezdeni, olyan sokan vannak, és nem lehet azt mondani, hogy szia, halló, te hogy vagy, hanem csak többes számban, hogy kezeket a magasba. Vannak olyan művészek, akiket bírok: Brian Eno, David Byrne, David Bowie, Johnny Cash, Michael Stipe vagy Tati, Atom Egoyan, Aki Kaurismäki, Bada Tibor és Nagy Kristóf Szentendréről.

rap: A Szigeten vendégzenészekkel színesítettétek a produkciót. Kikkel is?

KKL: Pár srác feltett a Facebookra egy videót, ahol a Vágjál hátba! című számot játszották az új lemezünkről a Flórián téri aluljáróban. Tetszett, így meghívtuk őket, az After School Program zenekar frontemberét és dobosát, Bencét és Lórit. Nem tervezek egyébként vendégzenészeket, csak ha nagy igény van rá. Ilyen volt a Trafóban év elején a Fekete epe est: melankolikus mélyrepülés írókkal és más meghívottakkal, amit jövő januárban is megismétlünk.

rap: 'sszel mi lesz?

KKL: Nem tudom, mert szegény anyám rácsukta a kocsiajtót az iphonomra háromszor, amiben benne volt a koncertprogram.

rap: Tényleg "szerelmes vagy minden nőbe"?

KKL: Tényleg.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.