rés a présen - Tánc a platón - Horváth Csaba rendező-koreográfus

  • .
  • 2009. április 16.

Trafik

rés a présen: A zord északról a napfényes délre utaztatja a Kalevala után a közönséget az Isteni vidékek című új darabod. Számíthatunk rá, hogy valóban vidámabb lesz az előadás? Miért a görög téma? Horváth Csaba: A vidámság nézőpont kérdése, remélem, hogy megmosolyogtatja a nézőket az, ami engem is megmosolyogtat.
A görög dráma kérdése egyébként már régóta érdekel, 2004-ben rendeztem, koreografáltam Médeiát a Közép-Európa Táncszínházban, 2006-ban a Bocsárdi László-féle Élektrának a koreográfusa voltam az Örkény Színházban, tavaly pedig volt szerencsém Epideuroszban, stílusos helyszínen Médeiát koreografálni Anatolij Vasziljev színházi rendezésében. Mondanom sem kell, hogy az utóbbi mennyire meghatározó tapasztalat volt.

rap: Fortedanse nevű társulatoddal irodalmi műveket kezdtél adaptálni a debreceni A tavasz ébredése óta, legutóbb az Éjjeli menedékhelyet rendezted velük és a helyi színészekkel a József Attila Színházban. Most is ez lesz az irány?

HCs: A kiindulópont alapvetően a platóni dialógus, de ez nem feltétlenül a verbális síkon lesz érzékelhető. Többféle szöveget használunk az előadásban, reflektálni szeretnénk korunk nagy dilemmájára, a párbeszéd, de leginkább a párbeszéd minőségének a hiányára. Garai Judit dramaturggal állítottuk össze a szöveget. Mitológiai helyeken játszódó fiktív történetek lettek belőle, amelyekhez a görög drámairodalom motívumait vettük alapul, de nagyon is hétköznapiak, aktuálisak ma is. És persze azért nem mindig felhőtlenül vidámak.

rap: Mi van előbb ilyenkor, a koreográfia vagy a szöveg, esetleg a zene?

HCs: A zene is montázs lesz, az általam válogatott kortárs anyagból. Hogy mi van előbb? Hát mikor mi, nincs rá bevált recept.

rap: Mikor lesz a Trafó-bemutató? A Fortedanse új rezidenciáján, a Bakelitben látható lesz-e a darab? És nyári fesztiválokon?

HCs: Április 22-én a Trafóban lesz először látható, aztán még két napig megy ott, de amíg nem mutatjuk be, addig nem szívesen beszélek a továbbiakról, mert ki tudja, milyen lesz a fogadtatás, meg egyáltalán hogyan sikerül. Mindenesetre számunkra a Trafó a leginkább kívánt hely, a meghívások pedig majd maximum bemutató után.

rap: Megállás nélkül dolgozol három éve, évi két bemutató, külföldi alkalmazott koreográfusi munkák. Indul a fizikai színház szak a te vezetéseddel a Színművészetin. Lesz pihenés nyáron?

HCs: Lesz, muszáj, hogy legyen.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.