rés a présen - Tánc a platón - Horváth Csaba rendező-koreográfus

  • .
  • 2009. április 16.

Trafik

rés a présen: A zord északról a napfényes délre utaztatja a Kalevala után a közönséget az Isteni vidékek című új darabod. Számíthatunk rá, hogy valóban vidámabb lesz az előadás? Miért a görög téma? Horváth Csaba: A vidámság nézőpont kérdése, remélem, hogy megmosolyogtatja a nézőket az, ami engem is megmosolyogtat.
A görög dráma kérdése egyébként már régóta érdekel, 2004-ben rendeztem, koreografáltam Médeiát a Közép-Európa Táncszínházban, 2006-ban a Bocsárdi László-féle Élektrának a koreográfusa voltam az Örkény Színházban, tavaly pedig volt szerencsém Epideuroszban, stílusos helyszínen Médeiát koreografálni Anatolij Vasziljev színházi rendezésében. Mondanom sem kell, hogy az utóbbi mennyire meghatározó tapasztalat volt.

rap: Fortedanse nevű társulatoddal irodalmi műveket kezdtél adaptálni a debreceni A tavasz ébredése óta, legutóbb az Éjjeli menedékhelyet rendezted velük és a helyi színészekkel a József Attila Színházban. Most is ez lesz az irány?

HCs: A kiindulópont alapvetően a platóni dialógus, de ez nem feltétlenül a verbális síkon lesz érzékelhető. Többféle szöveget használunk az előadásban, reflektálni szeretnénk korunk nagy dilemmájára, a párbeszéd, de leginkább a párbeszéd minőségének a hiányára. Garai Judit dramaturggal állítottuk össze a szöveget. Mitológiai helyeken játszódó fiktív történetek lettek belőle, amelyekhez a görög drámairodalom motívumait vettük alapul, de nagyon is hétköznapiak, aktuálisak ma is. És persze azért nem mindig felhőtlenül vidámak.

rap: Mi van előbb ilyenkor, a koreográfia vagy a szöveg, esetleg a zene?

HCs: A zene is montázs lesz, az általam válogatott kortárs anyagból. Hogy mi van előbb? Hát mikor mi, nincs rá bevált recept.

rap: Mikor lesz a Trafó-bemutató? A Fortedanse új rezidenciáján, a Bakelitben látható lesz-e a darab? És nyári fesztiválokon?

HCs: Április 22-én a Trafóban lesz először látható, aztán még két napig megy ott, de amíg nem mutatjuk be, addig nem szívesen beszélek a továbbiakról, mert ki tudja, milyen lesz a fogadtatás, meg egyáltalán hogyan sikerül. Mindenesetre számunkra a Trafó a leginkább kívánt hely, a meghívások pedig majd maximum bemutató után.

rap: Megállás nélkül dolgozol három éve, évi két bemutató, külföldi alkalmazott koreográfusi munkák. Indul a fizikai színház szak a te vezetéseddel a Színművészetin. Lesz pihenés nyáron?

HCs: Lesz, muszáj, hogy legyen.

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.