rés a présen - Tánc a platón - Horváth Csaba rendező-koreográfus

  • .
  • 2009. április 16.

Trafik

rés a présen: A zord északról a napfényes délre utaztatja a Kalevala után a közönséget az Isteni vidékek című új darabod. Számíthatunk rá, hogy valóban vidámabb lesz az előadás? Miért a görög téma? Horváth Csaba: A vidámság nézőpont kérdése, remélem, hogy megmosolyogtatja a nézőket az, ami engem is megmosolyogtat.
A görög dráma kérdése egyébként már régóta érdekel, 2004-ben rendeztem, koreografáltam Médeiát a Közép-Európa Táncszínházban, 2006-ban a Bocsárdi László-féle Élektrának a koreográfusa voltam az Örkény Színházban, tavaly pedig volt szerencsém Epideuroszban, stílusos helyszínen Médeiát koreografálni Anatolij Vasziljev színházi rendezésében. Mondanom sem kell, hogy az utóbbi mennyire meghatározó tapasztalat volt.

rap: Fortedanse nevű társulatoddal irodalmi műveket kezdtél adaptálni a debreceni A tavasz ébredése óta, legutóbb az Éjjeli menedékhelyet rendezted velük és a helyi színészekkel a József Attila Színházban. Most is ez lesz az irány?

HCs: A kiindulópont alapvetően a platóni dialógus, de ez nem feltétlenül a verbális síkon lesz érzékelhető. Többféle szöveget használunk az előadásban, reflektálni szeretnénk korunk nagy dilemmájára, a párbeszéd, de leginkább a párbeszéd minőségének a hiányára. Garai Judit dramaturggal állítottuk össze a szöveget. Mitológiai helyeken játszódó fiktív történetek lettek belőle, amelyekhez a görög drámairodalom motívumait vettük alapul, de nagyon is hétköznapiak, aktuálisak ma is. És persze azért nem mindig felhőtlenül vidámak.

rap: Mi van előbb ilyenkor, a koreográfia vagy a szöveg, esetleg a zene?

HCs: A zene is montázs lesz, az általam válogatott kortárs anyagból. Hogy mi van előbb? Hát mikor mi, nincs rá bevált recept.

rap: Mikor lesz a Trafó-bemutató? A Fortedanse új rezidenciáján, a Bakelitben látható lesz-e a darab? És nyári fesztiválokon?

HCs: Április 22-én a Trafóban lesz először látható, aztán még két napig megy ott, de amíg nem mutatjuk be, addig nem szívesen beszélek a továbbiakról, mert ki tudja, milyen lesz a fogadtatás, meg egyáltalán hogyan sikerül. Mindenesetre számunkra a Trafó a leginkább kívánt hely, a meghívások pedig majd maximum bemutató után.

rap: Megállás nélkül dolgozol három éve, évi két bemutató, külföldi alkalmazott koreográfusi munkák. Indul a fizikai színház szak a te vezetéseddel a Színművészetin. Lesz pihenés nyáron?

HCs: Lesz, muszáj, hogy legyen.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.