rés a présen - Tánc a platón - Horváth Csaba rendező-koreográfus

  • .
  • 2009. április 16.

Trafik

rés a présen: A zord északról a napfényes délre utaztatja a Kalevala után a közönséget az Isteni vidékek című új darabod. Számíthatunk rá, hogy valóban vidámabb lesz az előadás? Miért a görög téma? Horváth Csaba: A vidámság nézőpont kérdése, remélem, hogy megmosolyogtatja a nézőket az, ami engem is megmosolyogtat.
A görög dráma kérdése egyébként már régóta érdekel, 2004-ben rendeztem, koreografáltam Médeiát a Közép-Európa Táncszínházban, 2006-ban a Bocsárdi László-féle Élektrának a koreográfusa voltam az Örkény Színházban, tavaly pedig volt szerencsém Epideuroszban, stílusos helyszínen Médeiát koreografálni Anatolij Vasziljev színházi rendezésében. Mondanom sem kell, hogy az utóbbi mennyire meghatározó tapasztalat volt.

rap: Fortedanse nevű társulatoddal irodalmi műveket kezdtél adaptálni a debreceni A tavasz ébredése óta, legutóbb az Éjjeli menedékhelyet rendezted velük és a helyi színészekkel a József Attila Színházban. Most is ez lesz az irány?

HCs: A kiindulópont alapvetően a platóni dialógus, de ez nem feltétlenül a verbális síkon lesz érzékelhető. Többféle szöveget használunk az előadásban, reflektálni szeretnénk korunk nagy dilemmájára, a párbeszéd, de leginkább a párbeszéd minőségének a hiányára. Garai Judit dramaturggal állítottuk össze a szöveget. Mitológiai helyeken játszódó fiktív történetek lettek belőle, amelyekhez a görög drámairodalom motívumait vettük alapul, de nagyon is hétköznapiak, aktuálisak ma is. És persze azért nem mindig felhőtlenül vidámak.

rap: Mi van előbb ilyenkor, a koreográfia vagy a szöveg, esetleg a zene?

HCs: A zene is montázs lesz, az általam válogatott kortárs anyagból. Hogy mi van előbb? Hát mikor mi, nincs rá bevált recept.

rap: Mikor lesz a Trafó-bemutató? A Fortedanse új rezidenciáján, a Bakelitben látható lesz-e a darab? És nyári fesztiválokon?

HCs: Április 22-én a Trafóban lesz először látható, aztán még két napig megy ott, de amíg nem mutatjuk be, addig nem szívesen beszélek a továbbiakról, mert ki tudja, milyen lesz a fogadtatás, meg egyáltalán hogyan sikerül. Mindenesetre számunkra a Trafó a leginkább kívánt hely, a meghívások pedig majd maximum bemutató után.

rap: Megállás nélkül dolgozol három éve, évi két bemutató, külföldi alkalmazott koreográfusi munkák. Indul a fizikai színház szak a te vezetéseddel a Színművészetin. Lesz pihenés nyáron?

HCs: Lesz, muszáj, hogy legyen.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.