Videojáték

Sine Mora

  • wilson
  • 2012. április 7.

Trafik

Ahogy Bástya elvtársat se akarták meggyilkolni, úgy a japán shoot'em up iskolát se merte követni nyugati ember, vagy ha megpróbálta, általában csúnyán belebukott.

Ortodox shootert készíteni merész vállalkozás egy olyan világban, amely a rövid és feszes hollywoodi történetekért örömmel tolta a margóig a saját vívmányait. De Prométheuszok még akadnak, ezúttal ráadásul magyarok.

Persze a Sine Morát hazai játéknak nevezni túlzás lenne: igazi öntőtégely, amely nemzetek kollaborációjával lehel életet egy stagnáló, szabályaihoz oroszlánkörmökkel ragaszkodó zsánerbe. Véráramában a japán játéklegenda, Suda51 ambíciói lüktetnek, a szívet viszont már a hazai Digital Reality adja. Szerencsére az interaktivitás olyan interkulturális kapocs, amely korlátokat, határokat, nyelvi akadályokat dönt le kacagva, vagy jelen esetben lövöldözve, hiszen egy olyan perc sincs, amikor a meseszép tájakat épp ne lövedékek egész rengetege takarná el.

Apropó, nyelv: az antropomorf karakterekkel elmesélt, a stílushoz képest meglepően összetett történet a magyar színjátszás nagyjainak előadásában elevenedik meg, itthon és külföldön egyaránt - a fura világhoz idegen fülnek különösen hangzó nyelv dukál. Követni még nekünk is nehéz a több szálon, sőt több idősíkon futó cselekmény fejezetenként történő karakter- és eseményváltásait. Nem is ezen van a hangsúly, hanem az ortodox videojáték-szabályokon: pontszerzésen, kiismerésen, azon a folyamatos tanuláson és önképzésen, amely mostanra hiánycikk lett. Platformjának csúcsát nyújtó külseje ezt jól takargatja, de a Sine Mora az új közönség behúzása érdekében tett kompromisszumai ellenére velejéig intim élmény, csak látszólag teljesíthetetlen feladatok közé rejtve.

Ez a frissen kijött játék a magyarság tengerszerzése a japán hullámok uralta vizeken. Se nem sárgább, se nem savanyúbb - és biztos, hogy a miénk.

Digital Reality/Microsoft, X360

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.