Folyóirat

Café Bábel - Szabály

Trafik

A hatvanöt tematikus lapszámot és bő két évtizednyi működést maga mögött tudó esszéfolyóirat a társadalomtudományok részterületei közötti párbeszédet hirdető nyitottsága, profizmusa és széles látóköre miatt kiemelkedik a hazai folyóiratok sorából, ám a szóban forgó összeállítás a szokottnál alacsonyabb hőfokon izzik, amit csak részben indokol, hogy ezúttal a "szabály" hívószava kevésbé izgalmas, mint az utóbbi három lapszámé (maszk, kéj, mese).

Bár túlsúlyba került a foucault-i megalapozottságú történeti nézőpont, a tíz szöveg tematikai sokszínűsége imponáló: a szerkesztés gondolatfonala a szélsőségesen szabályozott magyar börtönöktől az akadémiai liberalizmus rejtett szabályszerűségein, a matematikai szabályok filozófiai alapú megkérdőjelezésén, a magyar helyesírás vagy a népesség szabályozásának problémáin keresztül a weimari Németország receptjei által szabályozott modern nőképig vezet. Személyessége okán is kiemelkedik Surányi László lendületes, szép esszéje Tóth Imréről, a közelmúltban elhunyt Bolyai-kutatóról. A portré a nem-euklideszi háromszögtől indul és az egyéni szabadsághoz érkezik meg. A lapszám legprovokatívabb cikkében Stanley Fish szintén a kutató személyes motivációi felől indítja politikafilozófiai gondolatmenetét, és mindjárt az első mondatban bejelenti felhőtlen örömét: "Egész életemben egy olyan álláspontot kerestem, ami senkinek sem tetszik, és most lehet, hogy meg is találtam." Annyit elárulhatunk: valóban nem fog örülni neki, aki toleránsnak tartja magát.

Az összeállítás egyetlen gyengéje, hogy túl szabályos. Fájóan hiányoznak a korábbi lapszámokban elő-előforduló, eltérő típusú szövegek: szépirodalom, interjúk, képregények. Továbbá az alapos szerkesztői munka és érdekfeszítő tartalom fényében sajnálatos, hogy a - másfél évtizede jobbára változatlan - vizuális megjelenésre és a címlapra nem fordítanak nagyobb figyelmet a készítők.

104 oldal, 1000 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”