Folyóirat

Café Bábel - Szabály

Trafik

A hatvanöt tematikus lapszámot és bő két évtizednyi működést maga mögött tudó esszéfolyóirat a társadalomtudományok részterületei közötti párbeszédet hirdető nyitottsága, profizmusa és széles látóköre miatt kiemelkedik a hazai folyóiratok sorából, ám a szóban forgó összeállítás a szokottnál alacsonyabb hőfokon izzik, amit csak részben indokol, hogy ezúttal a "szabály" hívószava kevésbé izgalmas, mint az utóbbi három lapszámé (maszk, kéj, mese).

Bár túlsúlyba került a foucault-i megalapozottságú történeti nézőpont, a tíz szöveg tematikai sokszínűsége imponáló: a szerkesztés gondolatfonala a szélsőségesen szabályozott magyar börtönöktől az akadémiai liberalizmus rejtett szabályszerűségein, a matematikai szabályok filozófiai alapú megkérdőjelezésén, a magyar helyesírás vagy a népesség szabályozásának problémáin keresztül a weimari Németország receptjei által szabályozott modern nőképig vezet. Személyessége okán is kiemelkedik Surányi László lendületes, szép esszéje Tóth Imréről, a közelmúltban elhunyt Bolyai-kutatóról. A portré a nem-euklideszi háromszögtől indul és az egyéni szabadsághoz érkezik meg. A lapszám legprovokatívabb cikkében Stanley Fish szintén a kutató személyes motivációi felől indítja politikafilozófiai gondolatmenetét, és mindjárt az első mondatban bejelenti felhőtlen örömét: "Egész életemben egy olyan álláspontot kerestem, ami senkinek sem tetszik, és most lehet, hogy meg is találtam." Annyit elárulhatunk: valóban nem fog örülni neki, aki toleránsnak tartja magát.

Az összeállítás egyetlen gyengéje, hogy túl szabályos. Fájóan hiányoznak a korábbi lapszámokban elő-előforduló, eltérő típusú szövegek: szépirodalom, interjúk, képregények. Továbbá az alapos szerkesztői munka és érdekfeszítő tartalom fényében sajnálatos, hogy a - másfél évtizede jobbára változatlan - vizuális megjelenésre és a címlapra nem fordítanak nagyobb figyelmet a készítők.

104 oldal, 1000 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.