folyóirat

Flash Art Hungary

  • - dck -
  • 2012. március 23.

Trafik

"A világ vezető művészeti magazinjának" olasz, angol, cseh és szlovák kiadása után megjelent a magyar mutáció. Változatról beszélhetünk, hiszen átvett anyagok mellett a periodika nagy része a magyar művészetre fókuszál. A kitűzött cél pedig nem más, mint hogy a magyar művészet végre bekerüljön a nemzetközi körforgásba, illetve a reménybeli olvasók képet kapjanak arról, mi is számít manapság a műtárgypiacon.

A Műcsarnok által kiadott lapot minisztériumi keretből finanszírozták - ez egyrészt jó az NKA-pénzekre kényszerűségből "ácsingózó", már létező művészeti folyóiratoknak, másrészt versenyelőnyt is biztosít az új jövevénynek. A magyar kiadás rövidebb tanulmányokat közöl idősebb külföldi sztárművészekről (Ilja Kabakov, Gerhard Richter), beszámol nemzetközi sikerekről (Maurer Dóra, Csörgő Attila) és középgenerációs vagy fiatal művészek életművéről (Várnai Gyula, a Borsos Lőrinc "család", Magyar Ádám). Az elsődleges azonban - s ezzel nyilván a lap másik szponzora, a Kortárs Galériák Egyesülete is egyetért - a fiatal művészek helyzetbe hozása. Vélhetnénk, hogy ehhez fiatalos hangvétel párosul (Rieder Gábor főszerkesztő bevezetőjében például azt a különös megállapítást olvashatjuk, hogy: "az ACAX iroda dörzsöli a nonprofit szálat"), de a személytelen interjúk és a konzervatívnak nevezhető tördelés nem ezt igazolja. Egy új kiállításlátogatói réteg "kiművelése" nemes cél, s remélhetőleg a lap a következő számaiban leküzdi "gyermekbetegségeit" - bármennyire is hangsúlyozni akarjuk, nem írjuk nagybetűvel a kultúrát -, s megtalálja a helyét a piacon.

2012. január-február, 695 Ft


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."