tévésmaci - A göböly visszatér

  • .
  • 2011. szeptember 15.

Trafik

Amikor Sztupa és Troché a kőkereszthez tartottak, még nem is hajnalodott. A vonat teljesen képtelen időpontban, három óra harmincötkor állt meg az állomáson, egyikük sem értette, hogyan szállhattak le s fel mégis annyian - persze csupa behúzott vállú, nagykabátos alak.
Egy kisebb falura való alvajáró. A leszállók még csak-csak, hiszen a vonat egy másik országból érkezett, tele olyan utasokkal, akik este szálltak fel és így értek ide. Biztos csupa helyi erő, akik most - szintén behúzott nyakkal és felhajtott gallérú nagykabátban - sietnek haza. Még egy megálló a helyi busszal, s onnan már csak két utca, ki lehet azt bírni. A kapuban ügyetlenkednek egy kicsit a kulccsal meg a zárral, a szájukba vett kesztyű leesik, rálépnek a sötétben, le kell érte hajolni, de közben: jaj, vigyázni, hogy csak csendben zörögjön a kulcscsomó, hogy halkan kattanjon a zár, hogy ne ébredjen itt fel senki. Hisz' amúgy is korán kell kelniük, csak nem ennyire. Ám a felszállókat tényleg ki érti, reggel fél négykor bejárónak lenni nyilván nem egy kéjmámor - márpedig hova a fenébe mehet az ember szerdán hajnalban? Trochének még az is feltűnt, hogy milyen sok a fel- s leszállók közt az asszony, de ezt már egyikük sem tudta mire vélni, nem is gyötörték magukat a megfejtésével. A restiből persze szűrődött ki fény, bár ablaka nem volt, vagy nem a peron felé nézett, csak az ajtó alatt húzódott az az ismerős sárga csík. Mi meg húzzuk a csíkot tévézni.

Pénteken (16-án) régi kedvencünk, a Hálózat tévé este kilenckor leadja Az édes élet című filmet. E heti találós kérdésünk: igaz-e, hogy Federico Fellini e híres filmjében Old Shatterhand lezúzza Rubini polgártársat, méghozzá a legendás öklét (mely pozdorjává zúz) használván e nemes célra. A helyes megfejtőket innen is csókoltatom, a többieknek pedig nyilván Anita Ekberggel kedveskedem. Ki kedveskedne még a fénykorát élő Anitával?

Szombaton éjjel fellebben a fátyol a Filmmúzeumon. De addig is beszéljük meg, hogy volt-e önöknek olyan "színes" tévéjük, aminek a színeit (azt a feketét meg a fehéret) a képernyője elé lógatott sötét sárga celofán hozta ki igazán? Ha nem volt, gyorsan szerezzenek egyet, mert még nem éltek. Nos, éjjel fél egykor a Gyilkosság telefonhívásra kezdődik - önök is tudják, ki rendezte, én is. Önök is látták százszor, én is.

Vasárnap ismét a szavatossági idő problémája kerül érdeklődésünk homlokterébe, ahova már oda van készítve egy górcső. Tehát, Poirot hazájában, a Story4-en már hetek óta tömegével nyomassák a Carry on... filmeket, most épp a Folytassa, forradalmár! kerül (negyed hétkor) terítékre, 1966-ból. A magam részéről a Folytassa, Cleó!-t preferálom, abból is azt, amikor a csávó héjastul enné a banánt, de rászólnak, hogy nem úgy kell, mire eldobja a közepit, s a héját falván megjegyzi, hogy így már tényleg sokkal jobb. A lejárt szavatossági idő így nem ide, hanem a Duna Tévén 22.10-kor adott Greenaway-opusra vág: ugyan melyik polcra tegyem A rajzoló szerződését? Ellenberger tizenegykor az m1-en egy ugyancsak 1960-as darab a fiatal Lino Venturával és a hasonlóan süvölvény Belmondóval: Menekülésre ítélve (volt ez már persze Halálos kockázat is).

Hétfőn Makk Károly 1964-es Mikszáth-adaptációja, a Mit csinált felséged 3-tól 5-ig? lesz az m1-en, nyolctól. Aki azt mondja, hogy ez a maestro főműve, tegye fel a kezét! Na, ugye! Ellenpróbát kérek! Kilenckor lehet ugrani a Filmmúzeumra; az Egy kis gubanc John Cassavetes utolsó filmje, s talán az egyetlen, amire mondhatjuk, hogy gyengóca. Nekem persze tetszik, különösen a kopasz Peter Falk és a Gina Rowlandsre átigazított Beverly D'Angelo.

Kedden 16.50-kor találkozunk a Filmmúzeumon: Botrány az operában! Rögtön utána Estély habfürdővel. Azt követően hangverseny: Smaci zongorázza a különbséget.

Szerdán este nyolckor Isten hozta, őrnagy úr! az m1-en. Csütörtökre is marad tévémozi: kilenckor versenyre kél a Filmplű a Filmműzeóval: itt az Angyalszív, ott a Butch Cassidy és a Sundance kölyök. Állj, vagy lövök! Senki ne tévézzen!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.