tévésmaci - A sül eltörpül párkányon

  • .
  • 2009. június 18.

Trafik

Fandli és Cirfandli, a két részeges kőműves - mint este hat után mindennap - a híres-neves Sarok presszóban kavargatták fröccseiket (mindegyiknek kettő volt: biciklinek hívják arra az ilyet). Az objektum találó nevét az Oktogon című folyóirat és a Budapesti Negyed közös várostörténeti kutatásai szerint onnan kapta, hogy világéletében a Hungária körút és a Thököly út sarkán állott, s ajtaja épp a sarokra nyílott.
Az információt később a városháza és Weinek Leonárd XIV. kerületi polgármester is megerősítették. Na, ide lépett be fél nyolc felé Bútorraktár, mintha csak véletlenül. Fandli, aki mindig háttal a falnak, a bejárattal szemben ült, egyből rosszat sejtett. Mit akarsz, dromedár? - kérdezte, első hallásra kicsit barátságtalanul. Bútorraktár nem akarta gyanússá tenni magát, ezért a pulthoz lépve csak magának rendelt, vegyeset, nem akarta valamiféle meghívással lerohanni a két idiótát. Tudta, úgyis az lesz a vége, hogy vele fizettetik ki a hülye fröccseiket, akkor mit fontoskodjon. Mindazonáltal a lényegre tért, kertelés nélkül: találkozni valakivel. Akkor pont jókor jöttél, röhögött föl rondán Fandli, leküldöd a felest, aztán mehetsz is, a menyasszonyaink úgy nyolc felé már pörgetik a ridikült a Stefánián. Csak el ne felejts előre fizetni. Aztán mér' akarsz te találkozni valakivel? - horgadt fel Cirfandli. Biztos, mer' nincs jobb dolgom - mondta békülékenyen Bútorraktár. Nekünk viszont van, például tévézhetünk is.

Pénteken (19-én) egy kötelezővel nyitunk: a Filmmúzeumon este nyolckor Tűz van, babám! Az m2 21.50-kor háromrészesre tervezett Clint Eastwood-sorozatának középső darabjához ér az 1976-os Törvényenkívüli Jossey Walesszel (erről - meglehet - harangozunk majd bővebben). Ugyanitt 1.10-kor lesz egy magyar dokumentumfilm, a Kegyelem, ami az '56-os halálos ítéletekkel foglalkozik. Kinyó F. Tamás filmje mindössze 18 perc.

Szombaton Andrej Koncsalovszkij Amerikába szakadásának egyik korai gyümölcsét élvezhetjük; a Mária szerelmei (1984) idején még sokan gondolták úgy, hogy John Savage-ből igazi, s nem pedig B-sztár lesz, ha nagy lesz. És még többen gondolták világszépnek Nastassja Kinskit... A tétel első felét igazolni siető MGM már 16.50-kor levetítette a Hairt. Éjjel tizenegykor a Duna tévé a hagyományos török-magyar barátság Eurimage előtti bizonyítékát tárja közszemlére A titok gyermekei címmel.

Vasárnap aztán cipóvá tévézzük a buránkat, hogy a jövő héten ne kelljen annyit. A Duna Tv ugyanis a nemzeti napjai sorában, rögtön az üzbég és az azerbajdzsáni nap után Cseh napot tart, nyomatván reggel tíztől éjszakáig Cseh Tamás különböző dolgait, Összes dalok időrendben, miegymás. No, polgárok, énekeljük együtt, hogy... Csak eztán alakul ki némi verseny a tv2 és az MGM között, az előbbin 0.10-kor kezdődik a Félelem és reszketés Las Vegasban, mely film a híres izéről, Vágvölgyi B. András kedvencéről szól, de csak akkor nézem meg, ha a nevezett mond hozzá bevezetőt. Vagy a bevezető után egyből átmegyek az MGM-re, ahol 0.35-kor kezdődik a Gyónás gyilkosság után, De Niro és Duvall Róbertekkel 1981-ből.

Hétfőn jön anyámékhoz Lenin, nem tévézünk, mert hozza a Putyilov gyáriak üdvözletét videokazettán, és arra kell a készülék.

Kedden este nyolckor a Filmmúzeum leadja az Ideiglenes paradicsom c. magyar műalkotást, ami arról a rövid időről szól, amikor jó volt franciának lenni Magyarországon. Kovács András híres filmjének állítólag egy Kuki nevű csávó a főszereplője, de én nem hiszem. André Dussolier-re tippelek, és hazánk 100 éve ügyeletes francia szakosára, Szabó Lászlóra.

Szerdán kell az egész nap, hogy ezt a rengeteg hülyeséget kipihenjem.

Csütörtökön lösz örömöm, mört görög fölmöt öd ö Dönö tövö. 23.55-kor a Csepp az óceánban Eleni Alekszandrakisz 1995-ös munkája, s egy színipalánta romantikus természetű, ám nagyon is földi vágyairól szól - nekem legyen mondva.

Nektek, kisbarátaim meg az, hogy ne tévézzetek, mert nagy púp nő tőle az agyatokra, s kitüremkedik a fejetek tetején! S ha meglát valaki titeket, rögtön kiakad.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.