tévésmaci - Ebek és tűzliliomok

  • .
  • 2011. március 3.

Trafik

Ha ki kéne emelni egyvalamit, megértetni, illusztrálni, hogy mit is ettünk rajta, miért szerettük annyira, akkor nem lenne túl nehéz dolgunk. Hát, a mosolyát.
A mosolyáért bármikor meg/oda lehetett veszni. Bár egy szép mosolyért nekünk sem kellett világgá menni, vagy elhagyni a várost, de az övé kicsit más volt. Nem folytatom, sokkal többről van szó, mint egy igéző mosoly, s ha bizonyos szarkalábak dekadens báját emlegetjük, akkor is találtunk valami összetéveszthetetlent, meg a temperamentuma sem volt éppen kispályás. De ezek is csak a részletek. Annie Girardot teljes valójában mutatott a hetvenes években, de még a nyolcvanas évek első felében is olyasvalamit a nőiségről, amit egészen egyszerűen tőle tudtunk meg, mert innen nézve elképzelni sem lehetett. Szabadságot, lendületet, életet. A Nem zörög a haraszt (1973) egy középfajú francia politikai thriller volt, vastag erotikus kontúrokkal. Egy csalárdul bemocskolt asszonyt játszott benne, aki körül egyre fogy a levegő, lassan a legközelebbi embereinek a bizalma is meginog, lassan az utolsó esélye is elszáll ártatlansága bizonyítására, de fel sem merül, hogy feladja. Egyenesen jár, belenéz mindenkinek a szemébe, ha fél is, nem mutatja senkinek. S amikor már semerre sincsen kiút, amikor csak a szakadékot lehet választani (Mindenkinek a maga keresztje, 1977), akkor is helyén van a szíve. És milyen jó volt nevetni is vele. Egyáltalán, micsoda nő volt! (1931-2011)

Műsorismertetés következik.

Szombaton (5-én) helyes lesz korán felébredni, mert a Dunán 9.20-től vetített Fülemüle című 1979-es szovjet mesefilmből megtudható - nos, Andersen nyomán -, hogy a cárgyerek élete sem fenékig tejfel. Eltelik egy fél nap, 12 óra, s ugyanez a csatorna Victor Laszlo csodálatos megmenekülésétől lesz hangos, s szerintem a Casablanca véget is ér este kilencig, amikor meg Tim Robbins menekülése kerül terítékre az egyesen. A remény rabjait minden ismerősöm szereti. Még az is jó benne, hogy biztosan nem lesz vége 22.55-ig, amikor a Filmmúzeum belecsap Brian De Palma korai epigonizmusába - az 1980-as Gyilkossághoz öltözve Michael Cainnel a főszerepben valamiféle Hitchcock-hommage akart tán lenni.

Vasárnap a Story Tv este nyolckor egy Copperfield Dávid-feldolgozás első felével jön, s aki egy óráig kibírja, mehet a film+-ra, megnézni a többszörösen bevált retrókrimit (Szigorúan bizalmas). Ezt sem kell azonban tovább húzni egy óránál, tízkor óvatosan felállunk, hogy hozunk be egy kis maradék töltött lovat, s öt perc múlva már zúgathatjuk is az AXN-en az Erin Brockovich - Zűrös természet című igazságkereső mozit, régi kedvencünkkel, Albert Finney-vel (kedves nézőink Julia Robertsben gyönyörködhetnek). S jó magatartásunk gyümölcse sem marad el, hisz ezt már csak fél óráig kell nézni, mire a Dunán elkezdődik a "keserédes" (de bírom ezt a szót) norvég nyál, az O'Horten - amit, ha jól meggondolom, nem kell egy percig sem nézni. Ugyanakkor tanácsos háromnegyed egyig fennmaradni, mert a Filmmúzeumon ekkor lesz a hét egyetlen előre tervezett Annie Girardot-filmje. A Sokkos kezelés című krimi egy furcsa szépségfarmról szól, melyben első nagy sikerének (Rocco és fivérei) partnerével, Alain Delonnal látható ismét a művésznő.

Hétfőre a központi bizottság adásszünetet rendelt.

Kedden nőnap! Megyünk a Filmmúzeumra. Este kilenckor A város hercege, éjfél előtt pedig a Gazdag Gyula-féle Elveszett illúziók.

Szerdán nem találtunk olyan filmet, amit ajánlhatnánk. A hiba feltehetően a mi készülékünkben van.

Csütörtökön már kora délután megpróbáljuk enyhíteni a tegnap szerzett vad elvonási tüneteket, maradván a kedden beállított Filmmúzeumon, ahol három előtt már kezdődik a Megölni való lány, Juraj Herz 1975-ös krimije, a főszerepben Dagmar Veskrnovával, akit később Dagmar Havlovának hívtak. Utána La strada. Este háromnegyed tizenegykor Klute, 1971-es krimi Jane Fondával és Donald Sutherlanddel. És ha ezt is kibírjuk, 0.55-től meghalhatunk Törőcsik Marival a Hosszú alkonyban.

Aztán csak módjával tévézzenek!

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)