tévésmaci - Ebek és tűzliliomok

  • .
  • 2011. március 3.

Trafik

Ha ki kéne emelni egyvalamit, megértetni, illusztrálni, hogy mit is ettünk rajta, miért szerettük annyira, akkor nem lenne túl nehéz dolgunk. Hát, a mosolyát.
A mosolyáért bármikor meg/oda lehetett veszni. Bár egy szép mosolyért nekünk sem kellett világgá menni, vagy elhagyni a várost, de az övé kicsit más volt. Nem folytatom, sokkal többről van szó, mint egy igéző mosoly, s ha bizonyos szarkalábak dekadens báját emlegetjük, akkor is találtunk valami összetéveszthetetlent, meg a temperamentuma sem volt éppen kispályás. De ezek is csak a részletek. Annie Girardot teljes valójában mutatott a hetvenes években, de még a nyolcvanas évek első felében is olyasvalamit a nőiségről, amit egészen egyszerűen tőle tudtunk meg, mert innen nézve elképzelni sem lehetett. Szabadságot, lendületet, életet. A Nem zörög a haraszt (1973) egy középfajú francia politikai thriller volt, vastag erotikus kontúrokkal. Egy csalárdul bemocskolt asszonyt játszott benne, aki körül egyre fogy a levegő, lassan a legközelebbi embereinek a bizalma is meginog, lassan az utolsó esélye is elszáll ártatlansága bizonyítására, de fel sem merül, hogy feladja. Egyenesen jár, belenéz mindenkinek a szemébe, ha fél is, nem mutatja senkinek. S amikor már semerre sincsen kiút, amikor csak a szakadékot lehet választani (Mindenkinek a maga keresztje, 1977), akkor is helyén van a szíve. És milyen jó volt nevetni is vele. Egyáltalán, micsoda nő volt! (1931-2011)

Műsorismertetés következik.

Szombaton (5-én) helyes lesz korán felébredni, mert a Dunán 9.20-től vetített Fülemüle című 1979-es szovjet mesefilmből megtudható - nos, Andersen nyomán -, hogy a cárgyerek élete sem fenékig tejfel. Eltelik egy fél nap, 12 óra, s ugyanez a csatorna Victor Laszlo csodálatos megmenekülésétől lesz hangos, s szerintem a Casablanca véget is ér este kilencig, amikor meg Tim Robbins menekülése kerül terítékre az egyesen. A remény rabjait minden ismerősöm szereti. Még az is jó benne, hogy biztosan nem lesz vége 22.55-ig, amikor a Filmmúzeum belecsap Brian De Palma korai epigonizmusába - az 1980-as Gyilkossághoz öltözve Michael Cainnel a főszerepben valamiféle Hitchcock-hommage akart tán lenni.

Vasárnap a Story Tv este nyolckor egy Copperfield Dávid-feldolgozás első felével jön, s aki egy óráig kibírja, mehet a film+-ra, megnézni a többszörösen bevált retrókrimit (Szigorúan bizalmas). Ezt sem kell azonban tovább húzni egy óránál, tízkor óvatosan felállunk, hogy hozunk be egy kis maradék töltött lovat, s öt perc múlva már zúgathatjuk is az AXN-en az Erin Brockovich - Zűrös természet című igazságkereső mozit, régi kedvencünkkel, Albert Finney-vel (kedves nézőink Julia Robertsben gyönyörködhetnek). S jó magatartásunk gyümölcse sem marad el, hisz ezt már csak fél óráig kell nézni, mire a Dunán elkezdődik a "keserédes" (de bírom ezt a szót) norvég nyál, az O'Horten - amit, ha jól meggondolom, nem kell egy percig sem nézni. Ugyanakkor tanácsos háromnegyed egyig fennmaradni, mert a Filmmúzeumon ekkor lesz a hét egyetlen előre tervezett Annie Girardot-filmje. A Sokkos kezelés című krimi egy furcsa szépségfarmról szól, melyben első nagy sikerének (Rocco és fivérei) partnerével, Alain Delonnal látható ismét a művésznő.

Hétfőre a központi bizottság adásszünetet rendelt.

Kedden nőnap! Megyünk a Filmmúzeumra. Este kilenckor A város hercege, éjfél előtt pedig a Gazdag Gyula-féle Elveszett illúziók.

Szerdán nem találtunk olyan filmet, amit ajánlhatnánk. A hiba feltehetően a mi készülékünkben van.

Csütörtökön már kora délután megpróbáljuk enyhíteni a tegnap szerzett vad elvonási tüneteket, maradván a kedden beállított Filmmúzeumon, ahol három előtt már kezdődik a Megölni való lány, Juraj Herz 1975-ös krimije, a főszerepben Dagmar Veskrnovával, akit később Dagmar Havlovának hívtak. Utána La strada. Este háromnegyed tizenegykor Klute, 1971-es krimi Jane Fondával és Donald Sutherlanddel. És ha ezt is kibírjuk, 0.55-től meghalhatunk Törőcsik Marival a Hosszú alkonyban.

Aztán csak módjával tévézzenek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.