tévésmaci - Ebek és tűzliliomok

  • .
  • 2011. március 3.

Trafik

Ha ki kéne emelni egyvalamit, megértetni, illusztrálni, hogy mit is ettünk rajta, miért szerettük annyira, akkor nem lenne túl nehéz dolgunk. Hát, a mosolyát.
A mosolyáért bármikor meg/oda lehetett veszni. Bár egy szép mosolyért nekünk sem kellett világgá menni, vagy elhagyni a várost, de az övé kicsit más volt. Nem folytatom, sokkal többről van szó, mint egy igéző mosoly, s ha bizonyos szarkalábak dekadens báját emlegetjük, akkor is találtunk valami összetéveszthetetlent, meg a temperamentuma sem volt éppen kispályás. De ezek is csak a részletek. Annie Girardot teljes valójában mutatott a hetvenes években, de még a nyolcvanas évek első felében is olyasvalamit a nőiségről, amit egészen egyszerűen tőle tudtunk meg, mert innen nézve elképzelni sem lehetett. Szabadságot, lendületet, életet. A Nem zörög a haraszt (1973) egy középfajú francia politikai thriller volt, vastag erotikus kontúrokkal. Egy csalárdul bemocskolt asszonyt játszott benne, aki körül egyre fogy a levegő, lassan a legközelebbi embereinek a bizalma is meginog, lassan az utolsó esélye is elszáll ártatlansága bizonyítására, de fel sem merül, hogy feladja. Egyenesen jár, belenéz mindenkinek a szemébe, ha fél is, nem mutatja senkinek. S amikor már semerre sincsen kiút, amikor csak a szakadékot lehet választani (Mindenkinek a maga keresztje, 1977), akkor is helyén van a szíve. És milyen jó volt nevetni is vele. Egyáltalán, micsoda nő volt! (1931-2011)

Műsorismertetés következik.

Szombaton (5-én) helyes lesz korán felébredni, mert a Dunán 9.20-től vetített Fülemüle című 1979-es szovjet mesefilmből megtudható - nos, Andersen nyomán -, hogy a cárgyerek élete sem fenékig tejfel. Eltelik egy fél nap, 12 óra, s ugyanez a csatorna Victor Laszlo csodálatos megmenekülésétől lesz hangos, s szerintem a Casablanca véget is ér este kilencig, amikor meg Tim Robbins menekülése kerül terítékre az egyesen. A remény rabjait minden ismerősöm szereti. Még az is jó benne, hogy biztosan nem lesz vége 22.55-ig, amikor a Filmmúzeum belecsap Brian De Palma korai epigonizmusába - az 1980-as Gyilkossághoz öltözve Michael Cainnel a főszerepben valamiféle Hitchcock-hommage akart tán lenni.

Vasárnap a Story Tv este nyolckor egy Copperfield Dávid-feldolgozás első felével jön, s aki egy óráig kibírja, mehet a film+-ra, megnézni a többszörösen bevált retrókrimit (Szigorúan bizalmas). Ezt sem kell azonban tovább húzni egy óránál, tízkor óvatosan felállunk, hogy hozunk be egy kis maradék töltött lovat, s öt perc múlva már zúgathatjuk is az AXN-en az Erin Brockovich - Zűrös természet című igazságkereső mozit, régi kedvencünkkel, Albert Finney-vel (kedves nézőink Julia Robertsben gyönyörködhetnek). S jó magatartásunk gyümölcse sem marad el, hisz ezt már csak fél óráig kell nézni, mire a Dunán elkezdődik a "keserédes" (de bírom ezt a szót) norvég nyál, az O'Horten - amit, ha jól meggondolom, nem kell egy percig sem nézni. Ugyanakkor tanácsos háromnegyed egyig fennmaradni, mert a Filmmúzeumon ekkor lesz a hét egyetlen előre tervezett Annie Girardot-filmje. A Sokkos kezelés című krimi egy furcsa szépségfarmról szól, melyben első nagy sikerének (Rocco és fivérei) partnerével, Alain Delonnal látható ismét a művésznő.

Hétfőre a központi bizottság adásszünetet rendelt.

Kedden nőnap! Megyünk a Filmmúzeumra. Este kilenckor A város hercege, éjfél előtt pedig a Gazdag Gyula-féle Elveszett illúziók.

Szerdán nem találtunk olyan filmet, amit ajánlhatnánk. A hiba feltehetően a mi készülékünkben van.

Csütörtökön már kora délután megpróbáljuk enyhíteni a tegnap szerzett vad elvonási tüneteket, maradván a kedden beállított Filmmúzeumon, ahol három előtt már kezdődik a Megölni való lány, Juraj Herz 1975-ös krimije, a főszerepben Dagmar Veskrnovával, akit később Dagmar Havlovának hívtak. Utána La strada. Este háromnegyed tizenegykor Klute, 1971-es krimi Jane Fondával és Donald Sutherlanddel. És ha ezt is kibírjuk, 0.55-től meghalhatunk Törőcsik Marival a Hosszú alkonyban.

Aztán csak módjával tévézzenek!

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Amikor egy haldokló csak az emberségre számíthat – életvégi ellátás helyett marad a várakozás a sürgősségin

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.