tévésmaci - Kutya a föld, eb az ég

  • .
  • 2011. február 3.

Trafik

Amikor Sztupa és Troché át akartak jutni a kerítésen, nem volt könnyű dolguk. Először úgy volt, hogy "mafa bakot tart, Sztupa felmászik a vállára, hátukat a falnak vetik, s úgy kapaszkodik fel Troché egész a tetejére, ahonnan fölhúzza Sztupát, "mafa amúgy sem akart annyira átjutni a kerítésen.
A kerítést úgy képzeljék el, mint valami nagyon magas falat, téglából húzták, be volt vakolva és megmagyarázhatatlanul magasnak tűnt. Nem volt a túloldalon semmi különös, a Stalker zónája vagy valami megfoghatatlan, a kincset sem mögötte rejtegették, egyszerűen a továbbhaladás szempontjából tűnt elkerülhetetlennek az átjutás - Troché és Sztupa számára, "mafa megvolt nélküle is. Csakhogy ez az első terv nem látszott kivihetőnek, legfeljebb, ha félútig: mert mi van, ha Troché valóban feljut a tetejére, és még Sztupát is sikerül felhúznia maga mellé? Ott ülnek ketten lovaglóülésben a ménkű magas fal tetején, az egyik oldalról "mafa bámulja őket, a másik oldalon meg csak a mélység tátong, de hogyan jutnak le? Aki leugrik, a legjobb esetben is a bokáját szegi, s akár nagyobb baja is lehet. Mondjuk a fal elég széles volt, egy tégla szélességű, tehát 25 centiméteres, lovaglóülésben el lehetne rajta lenni egy darabig, de aztán hogyan tovább? Mi a gondok elől menjünk nyugodtan tévét nézni.

Pénteken (4-én) a Duna Tévé levetíti Kocsis Ágnes Friss levegő című filmjét 20.50-től. A bemutató kapcsán felmerül a kérdés, vajon miért ebben az országban történik meg az a példátlan disznóság, hogy a rendező 2010-ben Cannes-ban díjnyertes filmjét, a Pál Adriennt nem nézheti meg azóta sem a nagyközönség? Ki gondolja azt, hogy ez rendben van így? S miért? Ennek fényében azon se csodálkozzon senki, ha a néző úgy dönt, hogy fél nyolc előtt beül a film+-ra és le sem jön onnan addig, amíg az a csávó, aki régen Barry Newman volt, most meg Viggo Mortensen, az autójával izomból neki nem hajt az útra kiállított buldózereknek a Száguldás a semmibe 1997-es remake-jében.

Szombaton az m1 bár a rádióújságokban A halál keresztútján című korai (1990-es) Coen-filmet ígéri, 22.50-től Gothár Péter új tévéfilmjét, a Hangyatérképet vetíti, melyhez sajnos csak ma (kedden) jutottunk hozzá, így csak a jövő heti számunkba írunk róla jegyzetet - semmi vész, a korai Coen-darabot vegyék ki DVD-n, mert az is elég jó. Az m2-n 23.35-kor kezdődik A generális, Buster Keaton 1926-os örökzöldje, erre is csak azt tudom mondani, hogy ne hagyják ki - bár félős, hogy belelóg a Gothár (döntsenek). Bár az is lehet, hogy én már fél tíz óta a tv2-n nézem A sakál napját, amiben gyönyörű régi Citro‘nek rohangálnak, és valakit, egy titokzatos személyt megbíznak, hogy tegye el láb alól a nagy orrú tábornokot. A végén Michael Lonnsdale egy jeltelen sírnál ácsorog, némileg tanácstalanul. Csak nem a tábornok van benne? Casablanca is volt délután ötkor a Filmmúzeumon.

Vasárnap tovább tart a gagyitévék szárnyalása, az RTL Klub 23.30-kor lehozza A halott menyasszonyt, Tim Burton 2005-ös félrelépését. Sajnos a Filmmúzeumon megy még a Carrie, amiben egy vödör vér borul szegény Sissy Spacek fejére, hisz' tízkor kezdődött. Volt hat előtt öt perccel a ViaSat3-on Love Story is.

Hétfőn A tehetséges Mr. Ripley a mediterráneumban szédíti a jet set ilyesmire fogékony egyedeit, akik hamarosan megbánják, hogy közel engedték magukhoz ezt a kis jöttmentet (ViaSat3, 21.30). Ugyanekkor a FEM3-on Richard Gere adja ki magát másnak, mint aki valójában lenne, s új énjéért kész elmenni a legvégsőkig - a Sommersby nem teljesen érdektelen, bár a velejéig hollywoodi műdarab (21.05). Egy dán pedig a tv6-ra keveredett a sorozatok közé: Wilbur öngyilkos akar lenni, 22.40-től.

Kedden Megáll az idő és Tristana a Filmmúzeumon (23.15-kor és 1.00-kor).

Szerdán Amerikában elindul a Justified (A törvény embere) második évada, Walton Gogginsszal és Timothy Olyphanttal.

Csütörtökön pedig a Dunán a tizenkét részre osztott Dosztojevszkij-adaptáció, A Karamazov testvérek. Mindazonáltal ne vigyék túlzásba a tévézést, megárthat.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.