tévésmaci - Kutya a föld, eb az ég

  • .
  • 2011. február 3.

Trafik

Amikor Sztupa és Troché át akartak jutni a kerítésen, nem volt könnyű dolguk. Először úgy volt, hogy "mafa bakot tart, Sztupa felmászik a vállára, hátukat a falnak vetik, s úgy kapaszkodik fel Troché egész a tetejére, ahonnan fölhúzza Sztupát, "mafa amúgy sem akart annyira átjutni a kerítésen.
A kerítést úgy képzeljék el, mint valami nagyon magas falat, téglából húzták, be volt vakolva és megmagyarázhatatlanul magasnak tűnt. Nem volt a túloldalon semmi különös, a Stalker zónája vagy valami megfoghatatlan, a kincset sem mögötte rejtegették, egyszerűen a továbbhaladás szempontjából tűnt elkerülhetetlennek az átjutás - Troché és Sztupa számára, "mafa megvolt nélküle is. Csakhogy ez az első terv nem látszott kivihetőnek, legfeljebb, ha félútig: mert mi van, ha Troché valóban feljut a tetejére, és még Sztupát is sikerül felhúznia maga mellé? Ott ülnek ketten lovaglóülésben a ménkű magas fal tetején, az egyik oldalról "mafa bámulja őket, a másik oldalon meg csak a mélység tátong, de hogyan jutnak le? Aki leugrik, a legjobb esetben is a bokáját szegi, s akár nagyobb baja is lehet. Mondjuk a fal elég széles volt, egy tégla szélességű, tehát 25 centiméteres, lovaglóülésben el lehetne rajta lenni egy darabig, de aztán hogyan tovább? Mi a gondok elől menjünk nyugodtan tévét nézni.

Pénteken (4-én) a Duna Tévé levetíti Kocsis Ágnes Friss levegő című filmjét 20.50-től. A bemutató kapcsán felmerül a kérdés, vajon miért ebben az országban történik meg az a példátlan disznóság, hogy a rendező 2010-ben Cannes-ban díjnyertes filmjét, a Pál Adriennt nem nézheti meg azóta sem a nagyközönség? Ki gondolja azt, hogy ez rendben van így? S miért? Ennek fényében azon se csodálkozzon senki, ha a néző úgy dönt, hogy fél nyolc előtt beül a film+-ra és le sem jön onnan addig, amíg az a csávó, aki régen Barry Newman volt, most meg Viggo Mortensen, az autójával izomból neki nem hajt az útra kiállított buldózereknek a Száguldás a semmibe 1997-es remake-jében.

Szombaton az m1 bár a rádióújságokban A halál keresztútján című korai (1990-es) Coen-filmet ígéri, 22.50-től Gothár Péter új tévéfilmjét, a Hangyatérképet vetíti, melyhez sajnos csak ma (kedden) jutottunk hozzá, így csak a jövő heti számunkba írunk róla jegyzetet - semmi vész, a korai Coen-darabot vegyék ki DVD-n, mert az is elég jó. Az m2-n 23.35-kor kezdődik A generális, Buster Keaton 1926-os örökzöldje, erre is csak azt tudom mondani, hogy ne hagyják ki - bár félős, hogy belelóg a Gothár (döntsenek). Bár az is lehet, hogy én már fél tíz óta a tv2-n nézem A sakál napját, amiben gyönyörű régi Citro‘nek rohangálnak, és valakit, egy titokzatos személyt megbíznak, hogy tegye el láb alól a nagy orrú tábornokot. A végén Michael Lonnsdale egy jeltelen sírnál ácsorog, némileg tanácstalanul. Csak nem a tábornok van benne? Casablanca is volt délután ötkor a Filmmúzeumon.

Vasárnap tovább tart a gagyitévék szárnyalása, az RTL Klub 23.30-kor lehozza A halott menyasszonyt, Tim Burton 2005-ös félrelépését. Sajnos a Filmmúzeumon megy még a Carrie, amiben egy vödör vér borul szegény Sissy Spacek fejére, hisz' tízkor kezdődött. Volt hat előtt öt perccel a ViaSat3-on Love Story is.

Hétfőn A tehetséges Mr. Ripley a mediterráneumban szédíti a jet set ilyesmire fogékony egyedeit, akik hamarosan megbánják, hogy közel engedték magukhoz ezt a kis jöttmentet (ViaSat3, 21.30). Ugyanekkor a FEM3-on Richard Gere adja ki magát másnak, mint aki valójában lenne, s új énjéért kész elmenni a legvégsőkig - a Sommersby nem teljesen érdektelen, bár a velejéig hollywoodi műdarab (21.05). Egy dán pedig a tv6-ra keveredett a sorozatok közé: Wilbur öngyilkos akar lenni, 22.40-től.

Kedden Megáll az idő és Tristana a Filmmúzeumon (23.15-kor és 1.00-kor).

Szerdán Amerikában elindul a Justified (A törvény embere) második évada, Walton Gogginsszal és Timothy Olyphanttal.

Csütörtökön pedig a Dunán a tizenkét részre osztott Dosztojevszkij-adaptáció, A Karamazov testvérek. Mindazonáltal ne vigyék túlzásba a tévézést, megárthat.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.