tévésmaci - Laszi Sül

  • .
  • 2008. július 3.

Trafik

Telek öklendezésével küzdve, Kurilla a tarhásokat hessegetve várta ki, míg Sztupa és Troché megküzd a finom falatokkal, aztán rákezdtek. A Herbstsommer fiúk már a rendszerváltás előtt voltak valakik.
Lent kezdték, a "környék rémei" kategóriában, a hatvanas évek végén, de már akkor látszott: viszik valamire. Már akkor tisztelet vette körül őket: "jönnek a Keséék" - szólt egy hang, s mindenki odanézett. Persze, odanéztek, hátha csak egy hülye tréfa az egész, jön egy bíró, a sípja harsan, álljon meg a játék, ami eddig történt, érvénytelen, ez csak valami mátrix, az igazi élet mostantól jön csak, nincs is Rákóczi mozi a Rákóczi úton, Táncsis a Táncsis Mihály utcában, Jedlik Ányos nem is a dinamót találta fel. Nem fújt soha a bíró, egy, csak egy Csepel volt mindig, a Szőnyegesben játszottak a zenészek, és a Keséék jöttek. S ha a Keséék jöttek, akkor mindenki odapillantott először, aztán valahova maga elé, vagy ellenkezőleg, messze a gyár mögé, a semmibe, hisz ki az a hülye, aki belebámul egyenest a Pityu (mondtuk már, egy züllött Brad Pittre emlékeztető) pofájába, ki keresi a bajt. A bajt itt a Betonon (a Tanácsház tér "1-es kapu" felé eső sarkán), a korlátnál a trafik mellett, ahová csak úgy kiálltak a srácok - én világért se jönnék evvel, de orkánkabátban, alkarjukon táskarádiót végigfektetve (kihúzott antennával), s növesztették a hajukat például, vagy mást csináltak. Néztek hülyén, szándékuk szerint úgy, mint Nyugaton néznek, ahogy az Alain Delon néz. Ahogy nézi a Virna Lisit. Ahogy én negyven évvel később a tévét.

Pénteken (4-én) kezdjék avval a filmmel, amiért voltaképpen az összes mozi örökös bezárása sem lenne méltánytalanság, este fél nyolckor a filmplűn Micsoda nő! (1990). Este tízig, ha kiheverik, már csak tíz percet kell kidekkolni az m2-n kezdődő Rajzolt gyilkosság című 2004-es német krimiig, amit alig egy óra múlva nyugodtan abbahagyhatnak azon kisebbségi komplexusoktól gyötört dolgozók, akik buknak a legendákra: 23.05-kor Kutya éji dala a Dunán. Egy teoretikusoknak címzett kilátástalan önszerelmi jelentés 1983-ból. Nem mintha könnyebb lenne 23.50-kor az m1-en ausztrál filmben elképzelni Irene Papast (A sziget; 1989).

Szombaton a Lovas katonák (16.30; MGM) és a repülő tehén (Twister; 19.30; tv2) amúgy nyilván összefésülhetetlen története. A nevem Bont, Jan de Bont. Este kilenckor az m2-n Jirí Menzel egyetlen időtállónak tűnő felszólamlása, a Hóvirágünnep. Valami manapság divatos távol-keleti csóka csinálta a Lopakodó lelkeket 2004-ben: már a címe is gáz. 18.35, filmplű2, öcsém: Wilbur öngyilkos akar lenni - nincs igaza?

Vasárnap feltörök, mint a termálvíz. Végre kiszabadul a harmadrangú csatornácskák börtönéből, s az RTL Klubon az országos terjesztés hímes ösvényére lép a Dögölj meg, Smaci! Sajnos csak 0.20-kor, de lesz ebből még főműsoridő is, meg vörös szőnyeg. Lehet, hogy megnézem, bár ne higgyék, hogy rágnám magam azon, hogy Robin Williams vagy Edward Norton játszik-e engem. Sir Laurence Olivier tán alkalmasabb lett volna, spongyát rá. Az MGM-en lesz valami Vád tanúja is 13.15-kor, utána meg rögtön (16.40-kor) a Francia hadnagy szeretője, este (22.35) a Gyilkossághoz öltözve - de mit mondhatnék, piha. A filmplű2-n öt perccel később kezdődő A sötétség útja - Mullholland Drive c. filmet már csak azért említem, mert annyira jó neve van a csatornának.

Hétfőn Megy a gőzös ebédre, 12.10-kor az HBO-n. Este 20.10-kor az m1-en egy gyenge le Carré-adaptáció: A panamai szabó.

Kedden éjjel negyed egykor az HBO-n Főfőnök, 1.40-kor Kisvilma a tv2-n.

Szerdán a Vörös Pimpernel a Filmmúzeumon este nyolckor. Vera Drake az m1-en 23.35-kor.

Csütörtökön Még kér a nép szintén nyolckor, szintén a Filmmúzeumon.

Észrevették? Elapadt a szavam. Azért, mert gyűjtöm az erőt beismerni, hogy nemrég azt írtam itt, hogy az NSZK nyeri a foci ebét. Tévedtem, s milyen jó, hogy tévedtem: klassz kis bajnokság volt, épp a spanyoloktól klassz. De véget ért, így már tényleg semmi okunk tévézni. De mindjárt kezdődik a Tour de France és az olimpia!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.