tévésmaci - Laszi Sül

  • .
  • 2008. július 3.

Trafik

Telek öklendezésével küzdve, Kurilla a tarhásokat hessegetve várta ki, míg Sztupa és Troché megküzd a finom falatokkal, aztán rákezdtek. A Herbstsommer fiúk már a rendszerváltás előtt voltak valakik.
Lent kezdték, a "környék rémei" kategóriában, a hatvanas évek végén, de már akkor látszott: viszik valamire. Már akkor tisztelet vette körül őket: "jönnek a Keséék" - szólt egy hang, s mindenki odanézett. Persze, odanéztek, hátha csak egy hülye tréfa az egész, jön egy bíró, a sípja harsan, álljon meg a játék, ami eddig történt, érvénytelen, ez csak valami mátrix, az igazi élet mostantól jön csak, nincs is Rákóczi mozi a Rákóczi úton, Táncsis a Táncsis Mihály utcában, Jedlik Ányos nem is a dinamót találta fel. Nem fújt soha a bíró, egy, csak egy Csepel volt mindig, a Szőnyegesben játszottak a zenészek, és a Keséék jöttek. S ha a Keséék jöttek, akkor mindenki odapillantott először, aztán valahova maga elé, vagy ellenkezőleg, messze a gyár mögé, a semmibe, hisz ki az a hülye, aki belebámul egyenest a Pityu (mondtuk már, egy züllött Brad Pittre emlékeztető) pofájába, ki keresi a bajt. A bajt itt a Betonon (a Tanácsház tér "1-es kapu" felé eső sarkán), a korlátnál a trafik mellett, ahová csak úgy kiálltak a srácok - én világért se jönnék evvel, de orkánkabátban, alkarjukon táskarádiót végigfektetve (kihúzott antennával), s növesztették a hajukat például, vagy mást csináltak. Néztek hülyén, szándékuk szerint úgy, mint Nyugaton néznek, ahogy az Alain Delon néz. Ahogy nézi a Virna Lisit. Ahogy én negyven évvel később a tévét.

Pénteken (4-én) kezdjék avval a filmmel, amiért voltaképpen az összes mozi örökös bezárása sem lenne méltánytalanság, este fél nyolckor a filmplűn Micsoda nő! (1990). Este tízig, ha kiheverik, már csak tíz percet kell kidekkolni az m2-n kezdődő Rajzolt gyilkosság című 2004-es német krimiig, amit alig egy óra múlva nyugodtan abbahagyhatnak azon kisebbségi komplexusoktól gyötört dolgozók, akik buknak a legendákra: 23.05-kor Kutya éji dala a Dunán. Egy teoretikusoknak címzett kilátástalan önszerelmi jelentés 1983-ból. Nem mintha könnyebb lenne 23.50-kor az m1-en ausztrál filmben elképzelni Irene Papast (A sziget; 1989).

Szombaton a Lovas katonák (16.30; MGM) és a repülő tehén (Twister; 19.30; tv2) amúgy nyilván összefésülhetetlen története. A nevem Bont, Jan de Bont. Este kilenckor az m2-n Jirí Menzel egyetlen időtállónak tűnő felszólamlása, a Hóvirágünnep. Valami manapság divatos távol-keleti csóka csinálta a Lopakodó lelkeket 2004-ben: már a címe is gáz. 18.35, filmplű2, öcsém: Wilbur öngyilkos akar lenni - nincs igaza?

Vasárnap feltörök, mint a termálvíz. Végre kiszabadul a harmadrangú csatornácskák börtönéből, s az RTL Klubon az országos terjesztés hímes ösvényére lép a Dögölj meg, Smaci! Sajnos csak 0.20-kor, de lesz ebből még főműsoridő is, meg vörös szőnyeg. Lehet, hogy megnézem, bár ne higgyék, hogy rágnám magam azon, hogy Robin Williams vagy Edward Norton játszik-e engem. Sir Laurence Olivier tán alkalmasabb lett volna, spongyát rá. Az MGM-en lesz valami Vád tanúja is 13.15-kor, utána meg rögtön (16.40-kor) a Francia hadnagy szeretője, este (22.35) a Gyilkossághoz öltözve - de mit mondhatnék, piha. A filmplű2-n öt perccel később kezdődő A sötétség útja - Mullholland Drive c. filmet már csak azért említem, mert annyira jó neve van a csatornának.

Hétfőn Megy a gőzös ebédre, 12.10-kor az HBO-n. Este 20.10-kor az m1-en egy gyenge le Carré-adaptáció: A panamai szabó.

Kedden éjjel negyed egykor az HBO-n Főfőnök, 1.40-kor Kisvilma a tv2-n.

Szerdán a Vörös Pimpernel a Filmmúzeumon este nyolckor. Vera Drake az m1-en 23.35-kor.

Csütörtökön Még kér a nép szintén nyolckor, szintén a Filmmúzeumon.

Észrevették? Elapadt a szavam. Azért, mert gyűjtöm az erőt beismerni, hogy nemrég azt írtam itt, hogy az NSZK nyeri a foci ebét. Tévedtem, s milyen jó, hogy tévedtem: klassz kis bajnokság volt, épp a spanyoloktól klassz. De véget ért, így már tényleg semmi okunk tévézni. De mindjárt kezdődik a Tour de France és az olimpia!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.