tévésmaci - őszi mókustrapp

  • .
  • 2010. november 11.

Trafik

Amikor Sztupa és Troché háborúra keltek a hundkutyákkal, különösen elkélt Vonyarc segítsége. Hiszen senki nem ismerte úgy a Kacsaúsztató tőzeglápos mocsarát, mint ő.
De Vonyarc nem segített. Csak ült a sásos parton, abban a hülye kis zöld frakkjában s gyűrött cilinderében, és kenyérhéjjal etette a köréje sereglő békákat; előbb apró diribdarabkákra tipkedte, s felkupacolta maga előtt, a lába közt, aztán egyesével hajigálta a nagyszámú jelentkezőknek. Egy kézzel, mert a másikra szüksége volt, hogy a hosszú, hajlékony fűzfaágra erősített zsebkendőjével (ami ugyancsak zöld volt valaha, de a színe már alig is látszott ki a kosz alól) integessen a környék összes fekete gólyájának, mint valami légiirányító. Ide, csak ide, gólyauraságok, itt a finom délebéd! S amikor egy-egy gólya lábát s csőrét egyszerre előrevágva lecsapott, a békák riadtan ugráltak szerte-szana, csakhogy hiába: valaki mindig odalett. Nem csoda, hogy ebbéli foglalatossága mellett Vonyarc egyáltalán nem szaggatta az istrángot, hogy segítsen Sztupán és Trochén, noha tartott kicsit tőlük, s arra is számított, hogy meglesz a böjtje e barátságtalan gesztusnak - de a békavadászatnak nem tudott ellenállni, hajtotta a vére. 'sapái, a vízimanók vére. Így amikor a hundkutyák előtörtek nyíva, vonyítva, csaholva, lógó nyelvvel loholva a walderdőből, Sztupa és Troché jobbnak látták, ha menekülést színlelve veszik fel velük a harcot. Így aztán, uccu neki, vesd el magad, upre púpos, inalt, ki merre látott, át a lápon, ami elnyelhet bármelyik lépésnél. Ahol csak Vonyarc, a vodnyík tudja a biztos utat. Mi meg a tévé felé ismerjük a tuti utat.

Pénteken (12-én) este nyolckor a Cinemaxon John Cassavetes szépséges gengsztermacája, Glória lép fel címszerepben, s ha már ott van, eligazítja egy kiskölök dolgát a ropogó fegyverek torkolattüzének fényében, amikor egy pillanatra olyan tisztán és élesen látszik minden, s mindenki tudja, hogy mit kell tennie. Utána meg már úgysincs visszaút. Készült ebből egy remake is, azt sem akárki, Sidney Lumet csinálta, Sharon Stone-nal, nem is volt logikátlan választás, hiszen ugyan színészi talentum tekintetében aligha vetekszik az eredetiben domborító Gena Rowlandsszel, ám addigi legjobb játékát épp az ilyen, pipiskedő, tűsarkú cafkácska szerepében nyújtotta a Casinóban. S jut mára egy másik olyan mű is, amiből remake-et eszkábáltak, holott az eredetit sem biztos, hogy kellett volna. A Rollerballt először a híres Norman Jewison rendezte, James Caan volt a főszereplő, s egy gyilkos csapatsportról szólt, valahol a nem túl távoli jövőben - az MGM adja, éjfélkor.

Szombaton este szombat este van, menjenek színházba, koncertre, akárhová, egyszerűen csináljanak valamit: tarkázzák kislibák nyakát. Legalább egyszer próbálják meg, jó dolog.

Vasárnap megpihenhetnek, s múzeumi körsétánkon szemügyre vehetik A neretvai csatát, melyben olyan arcok domborítanak, mint Orson Welles, a csetnikvajda szerepében, vagy Yul Brynner mint partizánvezér, de a vendéglátók (úgy értem, anno) is legjobb erőikkel voltak jelen: Bata Zivojinovic és Ljubisa Samardzic neve tán még felénk is ismerősen csöng, utóbbié egészen biztosan. E méregdrágán összefércelt ostoba kurzusdarabot az m2 adja fél tíz előtt. Addigra simán vége a Dunán nyolckor kezdett Örök visszatérésnek, melyben Zsan Mari életét a szerelem, a nagy Cocteau és egy gonosz törpe is keseríti.

Hétfőn viszont már tényleg beüt egy igazi remake: gyerekkorunk (1971) nagy dobását, a fehér Challengerrel a kopók elől parttól partig és még tovább rohanó Barry Newman szép és igaz történetét 1997-ben újították fel Viggo Mortensennel. Nos, a nyilvánvalóan lehetetlen, de biztos haszonnal kecsegtető vállalat megtekinthető a film+-on este fél nyolc előtti indulással.

Kedden egy krimi Hitch mestertől a Filmmúzeumon este kilenckor (Gyilkosság telefonhívásra; 1954), majd ugyanitt megsiratjuk 22.50-től Cabiria éjszakáit Fellini Frigyessel, és végül kis burleszk Charlie-val éjjel kettőkor az egyesen: A gróf (1916).

Tévézni ciki.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.