tévésmaci - Sül vs. Venom

  • .
  • 2008. május 15.

Trafik

A napokban múlt hetvenéves, már megmondhatom, a kedvencem. Tetszik. Úgy hívják, mint az utolsó montenegrói királynét.
Persze lehetne az e heti találós kérdésünk, hogy mi Fantozzi feleségének a keresztneve. Legyen? Fantozzié mindenesetre Ugo - de ez nem is tartozik ide. Milena Vukotic Rómában született, 1960-tól nem volt olyan említésre méltó olasz filmrendező, akinél ne játszott volna. Nanni Loy, Pasquale Festa Campanile, Franco Zeffirelli, Mario Monicelli, Damiano Damiani, Alessandro Blasetti, Alberto Lattuada, Lina Wertmüller, Mauro Bolognini, Ettore Scola (A terasz), Mario Monicelli, Carlo Lizzani, Dino Risi, Bernardo Bertolucci, de még a spagetti-westernes Sergio Corbucci vagy burleszkista Mauricio Nicetti is foglalkoztatta. Fellininél sem csak a Júlia és szellemekben fordult meg. És ha még csak az olaszok lettek volna! Ott volt minden kilométerkövénél Bu–uel "trilógiájának" (A burzsoázia diszkrét bája; A szabadság fantomja; A vágy titokzatos tárgya), játszott Nagisa Oshimánál, Tarkovszkijnál a Nosztalgiában vagy a valaha ígéretesnek számító Jean-Jacques Beineix egyik filmjében. Ki látta Walerian Borowczyknál? Nagyon bírtam a Jöjjön el egy kávéra hozzánk!-ban (Lattuada). ' volt mindig a rágcsálóarcú csúnya nő, a rém. És gyakran a szobalány. Fantozzi felesége. Nem kell felidézni egyetlen gesztusát sem; csak ahogy néz, ahogy elkerekedik a szeme, s mintha kicsit megremegne az orrcimpája hirtelen. Csak ahogy ott van. Utolsó magyarországi észlelhetősége, no, meg nem esküszöm rá, egy tavalyi dvd: Jóasszony: Akiről egy város beszél (A Good Woman; 2003). Helen Hunt és Scarlett Johansson a partnerei ebben a Nápolyi-öbölben játszódó Oscar Wilde-adaptációban. Amikor Troché és Sztupa Contessa Lucchinóval találkozott Amalfiban, ő volt ott. S hogy megtudjuk, hogy hívták Fantozzi feleségét, menjünk tévézni!

Pénteken (16-án) este nyolckor a Filmmúzeumon: Fantozzi mindenki ellen (contro tutti, jó, mi?) - az vagyok én, bár kicsit méltánytalannak érzem, hogy a Fantozzi a paradicsomban sosincs műsoron, legalább a Szuperfantozzit kérem, ha már hamutartókat is lehet intézni ezeken az oldalakon. Éjfél után (0.15; m1) Jan Hrebejk 2003-as Irány a tenger!-nek magyarított Pupendójában az a jó, hogy a tenger a Balaton, és csak a film végén kerül szóba, amúgy meg karcsúra úszom az alakom.

Szombaton a nicholsonista tömeg ismét ünnepet, tort ülhet, bár az isten se tudja, mi a jó A Prizzik becsületében (m1; 22.50), hacsak nem a címe. A serdületlenebb néposztályoknak Frívili 16.20-kor a tv2-n (Szabadítsátok ki Willyt!) a Májkelekkel (Madsen, Ironside). Nem azért mondom, hogy elsüssem a viccemet, miszerint "na, és?", de kétségkívül kódolatlan nap lesz az HBO-n; maguknál is zúgni szokott olyankor a tévé? Mindegy, 17.55-or A királynő megy, az én kedvencem Blairné Cherie benne. S ha már a ködös szigetlakók így szóba jöttek, a Hallmarkon este hattól éjfélig 3 db Kisvárosi gyilkosságok lesz - csak maradjon valaki életben. A Dunán 21.55-kor Hawaii, Oslo (dán-norvég-svéd), amit persze csak azért említünk, mert így kötünk át vasárnapra, amikor a Dunán 21.05.kor A legtöbb ember Kínában él (norvég). Szerintem meg kínjában. A Filmmúzeumon 18.30-kor Korda Sándor! Az öreg Douglas Fairbanks uccsó filmje, a Don Juan magánélete (1934).

Hétfőn a már vasárnap is újra kódolt HBO-n egy nagy ruszki átverés, 23.00-kor az Éjszakai őrség. Előtte a Filmmúzeumon (21.00) egy 1943-as western, A törvényenkívüli - elég király, úgy vélem, mert Howard Hughes és szintén a Howard, csak Hawks összeterelik benne a vadnyugat összes elmeháborodott hősét (Patt Garrett pl. Doc Hollyday haverja benne). Utána reklám: vegyenek Csillagszálló c. újságot (folyóiratot), mert ebben a hónapban a törvényenkívüliekről szól.

Kedden már szerda van, hisz A tölgy, Lucian Pintilie (nagyon erős közepes) filmje 1991-ből 0.25-kor kezdődik az m1-en. A tv2-n pedig 1.30-kor a Szezon. Azt kell mondjam, hogy oltári pech, hogy nem lesz vége A tölgynek, mert a rendező biztos ellenőrzi, hogy ott vagyunk-e a Szezon elejin.

Szerda, ami teljesen szerda, az úgyis a csampionsz liga döntője. Én persze Rózsaszín párducot (1963; Peter Sellersszel) fogok nézni este kilenckor a ViaSat3-on, de hát én Smaci vagyok, a populáció elhanyagolható, deviáns hányadából.

Csütörtökön rúgom kenteket szügyön, tökön, ha túlzásba viszik a tévézést.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.