tévésmaci - Sül vs. Venom

  • .
  • 2008. május 15.

Trafik

A napokban múlt hetvenéves, már megmondhatom, a kedvencem. Tetszik. Úgy hívják, mint az utolsó montenegrói királynét.
Persze lehetne az e heti találós kérdésünk, hogy mi Fantozzi feleségének a keresztneve. Legyen? Fantozzié mindenesetre Ugo - de ez nem is tartozik ide. Milena Vukotic Rómában született, 1960-tól nem volt olyan említésre méltó olasz filmrendező, akinél ne játszott volna. Nanni Loy, Pasquale Festa Campanile, Franco Zeffirelli, Mario Monicelli, Damiano Damiani, Alessandro Blasetti, Alberto Lattuada, Lina Wertmüller, Mauro Bolognini, Ettore Scola (A terasz), Mario Monicelli, Carlo Lizzani, Dino Risi, Bernardo Bertolucci, de még a spagetti-westernes Sergio Corbucci vagy burleszkista Mauricio Nicetti is foglalkoztatta. Fellininél sem csak a Júlia és szellemekben fordult meg. És ha még csak az olaszok lettek volna! Ott volt minden kilométerkövénél Bu–uel "trilógiájának" (A burzsoázia diszkrét bája; A szabadság fantomja; A vágy titokzatos tárgya), játszott Nagisa Oshimánál, Tarkovszkijnál a Nosztalgiában vagy a valaha ígéretesnek számító Jean-Jacques Beineix egyik filmjében. Ki látta Walerian Borowczyknál? Nagyon bírtam a Jöjjön el egy kávéra hozzánk!-ban (Lattuada). ' volt mindig a rágcsálóarcú csúnya nő, a rém. És gyakran a szobalány. Fantozzi felesége. Nem kell felidézni egyetlen gesztusát sem; csak ahogy néz, ahogy elkerekedik a szeme, s mintha kicsit megremegne az orrcimpája hirtelen. Csak ahogy ott van. Utolsó magyarországi észlelhetősége, no, meg nem esküszöm rá, egy tavalyi dvd: Jóasszony: Akiről egy város beszél (A Good Woman; 2003). Helen Hunt és Scarlett Johansson a partnerei ebben a Nápolyi-öbölben játszódó Oscar Wilde-adaptációban. Amikor Troché és Sztupa Contessa Lucchinóval találkozott Amalfiban, ő volt ott. S hogy megtudjuk, hogy hívták Fantozzi feleségét, menjünk tévézni!

Pénteken (16-án) este nyolckor a Filmmúzeumon: Fantozzi mindenki ellen (contro tutti, jó, mi?) - az vagyok én, bár kicsit méltánytalannak érzem, hogy a Fantozzi a paradicsomban sosincs műsoron, legalább a Szuperfantozzit kérem, ha már hamutartókat is lehet intézni ezeken az oldalakon. Éjfél után (0.15; m1) Jan Hrebejk 2003-as Irány a tenger!-nek magyarított Pupendójában az a jó, hogy a tenger a Balaton, és csak a film végén kerül szóba, amúgy meg karcsúra úszom az alakom.

Szombaton a nicholsonista tömeg ismét ünnepet, tort ülhet, bár az isten se tudja, mi a jó A Prizzik becsületében (m1; 22.50), hacsak nem a címe. A serdületlenebb néposztályoknak Frívili 16.20-kor a tv2-n (Szabadítsátok ki Willyt!) a Májkelekkel (Madsen, Ironside). Nem azért mondom, hogy elsüssem a viccemet, miszerint "na, és?", de kétségkívül kódolatlan nap lesz az HBO-n; maguknál is zúgni szokott olyankor a tévé? Mindegy, 17.55-or A királynő megy, az én kedvencem Blairné Cherie benne. S ha már a ködös szigetlakók így szóba jöttek, a Hallmarkon este hattól éjfélig 3 db Kisvárosi gyilkosságok lesz - csak maradjon valaki életben. A Dunán 21.55-kor Hawaii, Oslo (dán-norvég-svéd), amit persze csak azért említünk, mert így kötünk át vasárnapra, amikor a Dunán 21.05.kor A legtöbb ember Kínában él (norvég). Szerintem meg kínjában. A Filmmúzeumon 18.30-kor Korda Sándor! Az öreg Douglas Fairbanks uccsó filmje, a Don Juan magánélete (1934).

Hétfőn a már vasárnap is újra kódolt HBO-n egy nagy ruszki átverés, 23.00-kor az Éjszakai őrség. Előtte a Filmmúzeumon (21.00) egy 1943-as western, A törvényenkívüli - elég király, úgy vélem, mert Howard Hughes és szintén a Howard, csak Hawks összeterelik benne a vadnyugat összes elmeháborodott hősét (Patt Garrett pl. Doc Hollyday haverja benne). Utána reklám: vegyenek Csillagszálló c. újságot (folyóiratot), mert ebben a hónapban a törvényenkívüliekről szól.

Kedden már szerda van, hisz A tölgy, Lucian Pintilie (nagyon erős közepes) filmje 1991-ből 0.25-kor kezdődik az m1-en. A tv2-n pedig 1.30-kor a Szezon. Azt kell mondjam, hogy oltári pech, hogy nem lesz vége A tölgynek, mert a rendező biztos ellenőrzi, hogy ott vagyunk-e a Szezon elejin.

Szerda, ami teljesen szerda, az úgyis a csampionsz liga döntője. Én persze Rózsaszín párducot (1963; Peter Sellersszel) fogok nézni este kilenckor a ViaSat3-on, de hát én Smaci vagyok, a populáció elhanyagolható, deviáns hányadából.

Csütörtökön rúgom kenteket szügyön, tökön, ha túlzásba viszik a tévézést.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.