A cet gyomrában (Citro‘n Xsara Picasso)

  • Winkler Róbert
  • 2000. augusztus 10.

Tranzit

Ez valami új, hogy egy autót úgy hívjanak, mint egy mexikói bokszolót: Julio Cesar Chaves, három néven. Azt gondoltam, egyszerű félreértés, két szónál többel jelölni egy autót tök fölösleges, de akkor kiderült, a pizza-elv jegyében a Citro‘nnél a gyalog Xsara padlólemezére rányestek egy kicsit hosszabb, de lényegesen nagyobbnak tűnő kasznit. Én el nem hittem volna, de a citro‘nesek szentül állítják, úgyhogy akkor igaz kell legyen. Három név ide vagy oda, a C. X. P. jó kis autó, el is fogyott egy hónap alatt a kontingens, amit a franciák nekünk szántak.
Ez valami új, hogy egy autót úgy hívjanak, mint egy mexikói bokszolót: Julio Cesar Chaves, három néven. Azt gondoltam, egyszerű félreértés, két szónál többel jelölni egy autót tök fölösleges, de akkor kiderült, a pizza-elv jegyében a Citro‘nnél a gyalog Xsara padlólemezére rányestek egy kicsit hosszabb, de lényegesen nagyobbnak tűnő kasznit. Én el nem hittem volna, de a citro‘nesek szentül állítják, úgyhogy akkor igaz kell legyen. Három név ide vagy oda, a C. X. P. jó kis autó, el is fogyott egy hónap alatt a kontingens, amit a franciák nekünk szántak.

Állítólag vannak, akik teljesen rágyógyultak a Picassóra, és széltében-hosszában zengik dicséretét, amit egész addig kétkedve hallottam, míg meg nem tudtam a lényeget: a Pici vagy egy millióval olcsóbb, mint a konkurencia, alig több mint hárommillióért ilyenről még senki se hallott.

Kívülről egy kicsit vízicsibor jellegű, ahogy domború hátával méltóságteljesen billeg az úton. Belül legalább annyira egyedi. A modern belsőépítészet térhódításaként például átvették a korszerű konyhák legfontosabb elemét, a főzőszigetet. A függetlenített, tűzhellyel kombinált kredencelem a Picassóban nem körbejárható, de hatásában és funkcionalitásában

egyértelműen

főzősziget:

innen irányítjuk a hűtést-fűtést, a rádiót, magnót, CD-t, villanyablakot, ablakfűtést, itt zárjuk magunkra az autót gombnyomással, és nem utolsósorban itt váltunk sebességet.

A váltó a kedvenc Picasso-alkatrészem, félúton egy repülőszimulátor joystickje és egy kisteherautó váltója között. Egyrészt mint dizájnelem mutat jól (főzősziget), másrészt kényelmesen lehet vele kapcsolgatni még lehajtott karfával is. Harmadrészt a feng-shui eszmerendszerének megfelelően, megkönnyíti a csi vagy micsoda áramlását, és mivel nem a padlóból áll ki, könnyebb az autóban fogócskázni, a szexről nem is beszélve.

A Renault Twingóból ismerős, középkonzolos, digitális kilométeróra ellenben még mindig határeset. Ha valaki sokat szállít brit piacra, biztosan ökonomikus konstrukció, mert a jobbkormányos változat ugyanazzal a műszerfallal fut (igazából persze nem), ránézni viszont kényelmetlenebb, mint ha ott lenne a helyén, a kormány mögött. És a nagy, digitális sebességkijelző egyfolytában azt az érzést kelti, mintha az ember egy traffipaxon keresztül nézné saját magát. A magasan imbolygó karosszéria meglepően stabil, lehet vele elegánsan szlalomozni, de a kényelmes, hátradőlős-terpeszkedős, enyhén teherautós-limuzinos közérzet szerencsére mind a gyorshajtás ellen hat. A legjobb választás valószínűleg a kétliteres HDi-motor - maga a HDi egyszerűen turbódízelt jelent, de a TDi-jelölés a Volkswagen konszern tulajdona. A Picasso motorja viszont alighanem ugyanonnan jön, ahonnan a köztudottan zseniális Peugeot-dízelek. Lehet pörgetni, bár sportos teljesítményre igazából képtelen, ugyanakkor egy 140-es sztrádai döngetést beleszámítva is kibír egy balatoni fordulót öt- literes fogyasztással.

A Picasso nemcsak kívülről emlékeztet cethalra:

Jónás hozhatja

az egész pereputtyát, a hátsó üléssoron három ivarérett ember is tisztességesen elfér. Kettő pedig még Narvikig is kényelmesen snapszlizhat a középső ülés előredöntött, pohártartós támláján; ideális turnébusz, már ha ez a kifejezés mond még valakinek valamit. A cethal csomagtartója akkora, hogy egy öttagú család motyója is elfér benne, nem beszélve a sok titkos rekeszről, melyekbe akár 15-20 kiló heroint is elrejthetünk. A sok speedre jól csúszik az ásványvíz: a csomagtartó tartozéka egy rögzíthető, nagy teherbírású, összecsukható kerekes láda, amelyben elfér két karton másfél literes szénsavas Kékkúti, de az is a nagy utakra való készülődést jelzi, hogy az első ajtókon levő tartót is másfél literes bambira méretezték.

Nagy, laza, kényelmes, sok benne a zseb, nem túl elegáns, de mindenképpen stílusos: négykerekű kertésznadrág. Ha nagycsaládos lennék, és ennek dacára lenne pénzem, ilyet vennék. Főleg, ha lehetne kapni.

Winkler Róbert

Árak (Citro‘n Hungária):

SX 1.6i: 3 350 000

SX PLUS, 1.8i 16 V: 4 200 000

SX PLUS 2.0 HDi: 4 600 000

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.