Állomásról állomásra V.: Kettő az egyben (Gyöngyös)

  • Keresztesi József
  • 2005. március 17.

Tranzit

Két vasútállomás egy kisvárosban, egymástól alig pár száz méternyire. Az egyik zsákutcás vonal végén fekszik, ahonnan nem vezet út tovább, a másik pedig kiindulási pont az élet napfényes tájai, Mátrafüred és Lajosháza felé. Az ómega s az alfa.

A tény, hogy Heves megye két legnagyobb települése csak fél seggel foglalta el a helyét az ország vasúti térképén, mindig is izgalmas népi okfejtések és legendák táptalajául szolgált. Egert ugyanis Füzesabony, Gyöngyös városát pedig Vámosgyörk köti össze a nagyvilággal, legalábbis a vasúti közlekedés szempontjából. A Gyöngyöst elkerülõ fõvonal eredettörténete egy nevezetes kártyapartira megy vissza, melynek során (a néphit szerint) Visontai Kovách László, a gyöngyöspatai kerület országgyû-lési képviselõje elnyerte Tisza Kálmántól a fõvonalat. Visontai Kovách, akinek a birtokai Vámosgyörkön feküdtek, szoros barátságot ápolt a késõbbi minszterelnök Tiszával, aki ez idõ tájt, a kiegyezést követõen az Északkeleti Vasút vezetõségi tagja volt: egy alakulatban szolgáltak 1848-49-ben, és késõbb is közös politikai platformot foglaltak el. S noha írásos dokumentumok nyilvánvalóan nem maradtak fenn mindarról, ami a közös ultipartik során elhangzott (ezekben a kártyacsatákban egyébként Tisza és Visontai Kovách mellett Jókai Mór is állandó partner volt), tény, hogy 1868-69-ben már ki van ugyan tûzve a gyöngyösi nyomvonal, adott az indóház helye, és megkezdõdnek a kisajátítások, ám 1870-ben mégis Vámosgyörkön adják át a fõvonal új állomását. A gyöngyösi szárnyvonal megépítésére az ügy nyomán kirobbant sajtóbotrányt követõen került sor. Érdekes adalék: az abszolutizmus éveiben föl sem merült, hogy a fõvonalak ne a legfontosabb települések érintésével húzódjanak, a kiegyezést követõen viszont egyre-másra jöttek létre a jellegzetesen "görbe" vasútvonalak, jókora kitérõkkel a befolyásosabb politikusok, arisztokraták birtokai felé.

És Kádár János még csak jó negyven év múlva született meg.

Bárhogy is volt, a szárnyvonal végiben búslakodó gyöngyösi MÁV-állomás sem építészetileg, sem atmoszféráját tekintve nem emelkedik ki a hazai mezõnybõl. Mindez azonban akár dicséretként is felfogható.

Se átmenõ forgalom,

se kocsma, se gyanús külsejû éjszakázó utasközönség. Az utolsó személyvonat este tíz körül fut ki, a korai záróra pedig diszkrét és csöndes jelleget kölcsönöz a helynek. Az állomás személyzete segítõkész és barátságos, a jegyelõvétel dolgában holtidõben érkezõ utas számára kinyitja a pénztár-fülkét, s a telefont sem teszi félre. A környéket mégis valamiféle mélyreható spleen lengi be, a megkésettség por- és akácillata. A magyar vidéki városok állomáskomplexumai jellemzõen eklektikus és szecessziós, a késõbbiek folyamán pedig derekasan lerohasztott létesítmények, melyek az egykorvolt nagyságot a rom formájában ér-zékeltetik. A Gyöngyösre érkezõ utas ellenben úgy érezheti, hogy valóban kisvárosba jutott, ráadásul annak is a szélére, ahonnan még egy darabot battyoghat a belváros irányába.

A tapasztaltabb utazók azon-ban tisztában vannak azzal, hogy a battyogás nem hiábavaló tevékenység, hanem egyedülálló és mással nem helyettesíthetõ megismerési aktus. Bal kéz felõl kisvártatva föltûnik Kossuth Lajos rémületes szoboralakja, amint egy lépcsõsorra emelt, timpanonnal koronázott oszlopsor elõterében felállított oszlop tetejérõl (!) indul épp a túloldali kisvasút irányába. Igaza van Lajosnak: míg a kisebbségi komplexussal megpatkolt provincializmus hideglelõs terek kialakítását eredményezi, az épeszû és mûködni engedett lokalitás emberi léptékû és belakható tereket hoz létre. Az Állami Erdei Vasutak állomása, az egykori úttörõvasút a város egyik fontos csakraközpontja. Merészen elõreugró, háromszögû hármas homlokzata a habokat vidáman szelõ Titanic megsok-szorozott orrát idézi, szerencsére ezúttal az egzaltált Leonardo di Caprio nélkül. Az innen induló keskeny vágányú járatok sokak számára gyermekkoruk napfényes oldalát szimbolizálják, ennélfogva a gyöngyösi kisvasút számos magánmitológia közös vonatkoztatási pontját képezi. A vidám nyári napokon a virágzó dombok között zakatoló, színesre festett, nyitott fapados a vonatutazás mûfajának legszebb lehetõségeit bontja ki, s noha nem hosszú az út Mátra-füredig, stabil hangulati alapozást nyújt a kiránduló családok számára. Az egy helyben utazóknak pedig ott a várótermi büfé, gondosan lekanyarított kvázikerthelyiséggel, háttérben az egykori Orczy-kastély parkjával, egyszóval a stabil hangulati alapozás más irányú lehe-tõségeivel. Míg a park gyepén a szabadon engedett alibikutyák pajzánkodnak, az elfáradt gazdik sikeresen befoltozhatják a délután lassan süllyedõ Titanicján esett lékeket. S mire leszáll a nyári este, hogy ráhúzza éjfekete kotonját az ámuló világra, nyugtalan árnyakkal telik meg az Orczy park, a túlvégi kocsmák, a Pampuk-sarok és a kisvasút közt elhelyezkedõ Bermuda-háromszög, de ennek már nincs közvetlen köze a helyi vasútállomások természetrajzához.

Keresztesi József

(A vasúttörténeti információk forrása: Horváth László A gyöngyösi vasút története címû tanulmánya [Gyöngyösi Kalendárium, 1993], illetve a szerzõ személyes közlései, melyekért ezúton mondok köszönetet)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.