Állomásról állomásra XIX.: Egyet fizet, kettőt csap (Kőbánya-Kispest)

  • - legát -
  • 2007. június 28.

Tranzit

Ha azt mondják, gondoljunk egy sárga-piros, csupa üveg épületre, nyolcszögletű ablakokkal, egészen biztos, hogy valami vidám dolog ugrik be: házikó, ami fölött teli szájjal mosolyog a nap, a bárányfelhőket pedig egyenesen a sárga tengeralattjáróból zavarták az égre. De miért kellene fantáziálnunk, amikor Budapesten igazából is létezik ilyesmi? Ráadásul minden képzeletet felülmúl.
Ha azt mondják, gondoljunk egy sárga-piros, csupa üveg épületre, nyolcszögletű ablakokkal, egészen biztos, hogy valami vidám dolog ugrik be: házikó, ami fölött teli szájjal mosolyog a nap, a bárányfelhőket pedig egyenesen a sárga tengeralattjáróból zavarták az égre. De miért kellene fantáziálnunk, amikor Budapesten igazából is létezik ilyesmi? Ráadásul minden képzeletet felülmúl.

Jöhetünk vonattal vagy metrón, már messziről világít a napszítta sárga szalag, a rozsdaette piros vasszerkezet, amit csak a legelszántabbak neveznének homlokzatnak. Kőbánya-Kispest nem is állomás, inkább fedett felüljáró, ahonnan csak elindulni lehet, megérkezni soha. Pedig a főváros egyik legjelentősebb csomópontján járunk. Itt ér véget az észak-déli metró, s ha jól számoltunk, 16 autóbusz végállomását vagy megállóhelyét fedezhetjük fel. De ez semmi ahhoz képest, hogy napi 276 szerelvény áll meg vasútállomásán, sőt a Józsefvárosi pályaudvar megszűnése óta (Hosszú agónia, Magyar Narancs, 2005. december 15.) vonatokat is indítanak innen. Ha hihetünk a statisztikának, 150 ezren veszik igénybe a szolgáltatásait naponta. A számok alapján lelkesedhetnénk: micsoda remek létesítmény! De valójában arról van szó, hogy nap mint nap egy nagyvárosnyi tömeg élvezheti az "úgy hagyott Budapest" jókora darabkáját.

Ami ugyanis a metró- vagy a vonatablakból ártatlan, hatvanas évekbeli sci-fi díszletének látszik, odabent már a Szárnyas fejvadász terepe. A kinti, vakító napsütés ellenére félhomály fogad, mintha eltorzulnának az arcok - nemcsak a bűz, a kosz miatt. A közönség nagy része a szemkontaktust kerülve menekül a szabadba, akik ráérnek, olyanok, mintha itt laknának.

A metró mozgólépcsőjétől "földrajzilag" a kispesti buszvégállomásra vezető, alig háromszáz méteres folyosó minden porcikája valamilyen üzletnek ad otthont, ám hiába "szupermarket", gyógyszertár, háztartási bolt, két (!) mobiltelefon-kereskedés, sőt még cukrászda (!) is, úgy tűnik, csupán az italozás iránt mutatkozik érdeklődés. A rövid szakaszon tizenegy, erre szakosodott helyet találunk, mivel a miniközértek hűtői is szinte csak sörrel és féldecis "ampullákkal" vannak tele. Az egyik sarokban vidám cimborák. Mindegyikük sörösdobozt szorongat a kezében, de a kíséret sem marad el: a korláton egy karton (!) féldecis üveg sorakozik, többnyire üresen. A negyven fok ellenére is bőrdzsekiben dülöngélő alak az összes járókelőt leszólítja, aki egy méteren belül elhalad mellette, igaz, csak ímmel-ámmal, amolyan kötelező gyakorlatként. Hivatásos koldusból viszont egy van: kerekes székben ülve, felső testét hintáztatva, folyamatosan vinnyog. Ha befogjuk a fülünket, hogyan szedjük elő az aprót?

Természeten annak sem kell csalódnia, aki valódi kocsmára vágyik. Peron, Depó, M, Pipitér, Marika. A Büfé feliratú beugró a legemlékezetesebb. Alig nagyobb egy kétajtós szekrénynél. 200 forint egy fél whisky, vodka, konyak. A hubertus kétszáznegyven. Ennél nemesebb itallal nem szolgálnak. Talán pár ajtóval odébb, a kaszinóban, mert ebben a zsibvásárban annak is jutott hely.

Mindez persze nem jelenti azt, hogy Kőbánya-Kispest ilyennek készült volna. Sőt. Amikor 1980. március 29-én felavatták a metró új szakaszával együtt, sokan azt hitték, húsz évvel hamarabb köszöntött ránk az ezredforduló. Az illetékesek nem bíztak semmit a véletlenre, a tervező Kővári György (1934-1982), a MÁVTI osztályvezetője, rövid élete során a Kádár-korszak egyik legtöbbet foglalkoztatott építésze volt. Huszonöt évesen készítette el a kazincbarcikai állomás terveit, 1967-ben a balatonfüredit, de nevéhez fűződik a Keleti pályaudvari metróátjáró (1967), a Déli pályaudvar (1969) és a Skála Metró (1982) is. Noha Kővári tehetségéhez és jó szándékához nem férhet kétség, munkáit a hazai építészet nagy félreértései között tarthatjuk számon. Még akkor is, ha gondatlanságra, a karbantartás hiányára vagy az eredeti enteriőr meggyalázására fogjuk gyors lepusztulásukat. Kőbánya-Kispest például egészen másképp nézett ki az avató után. A buszvégállomáson lévő teret akkor még nem borították el szedett-vedett bódék, virágok voltak és egységes feliratozás, odabent pedig fény és tágasabb tér, mivel nem takarták el az üzletek a nyolcszögletű ablakokat. Mégis, a korabeli fotók láttán sem dobban oly nagyot a szívünk, legfeljebb hivalkodónak, bumfordi divatlovagnak látjuk az eredeti Kőbánya- Kispestet. Kétségtelen, hogy vasszerkezete kecses és harmonikus, ám a rádobott sárga borítás egyszerűen mellbevágó. Leginkább egy megrágcsált húsra emlékeztet: a metrótól jobbra még bőségesen találunk "vastag falatokat", balra azonban már cafatok vannak a csonton - ez lenne a MÁV-állomás. Egy keskeny üvegfolyosó, ahonnan az ismerős sárga borítással takart, fedett lépcsőkön sétálhatunk le a vonatokhoz. Innentől kezdve valamelyest megszelídül a tér, nincsenek kocsmák, világos van. Mindez persze még látványosabbá teszi a rozsdafoltokat, a töredezett lépcsőket, a rohadó mennyezetet. Agyongraffitizett, mocskos vonatok várakoznak, az Intercity csak rövid időre áll meg.

A folyosó viszont nem ér véget, Kőbánya felé is van kijárat, sőt a folyosó egy kilátónak tűnő, piros szegélyű kitüremkedéssel ér véget. Leereszkedünk a lépcsőn, egy darabig betonkerítés takarja el a vasúti pályát. De a szomszédos, valamikori gyárépületből iparvágány tekeredik, átszeli a beszédes nevű Vaspálya utcát, majd bekanyarodik a gazzal lepett külső vágányra. Kicsit távolabb áll az 1980 előtti Kőbánya-Kispest állomásépület. Cseppet sem tűnik jelentéktelennek, sőt a környék állapotához mérten kimondottan rendezett. Noha teljesen kihalt, elhagyottnak nem mondhatnánk. A cégtábla szerint a MÁV-RENOTERV Kft. telephelyén járunk. Azt már csak később tudjuk meg, hogy fő profiljuk az "épülettervezés".

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.