Ötvenéves a Trabant: Mit sem változott

  • Négyesi Pál
  • 2007. június 21.

Tranzit

Mindenkinek van egy trabantos története, mindenkinek majdnem ugyanaz: nyugat-európai állampolgárok futnak össze a furcsa szerzet láttán, s mosolyogva veregetik meg a kék útleveles magyar turisták vállát. "Ügyesek voltatok, fiúk. Mi sem tudnánk különbet összehozni a sufniban. De ilyen messzire azért nem merészkednénk vele."

Ahhoz, hogy megértsük a Trabant jelentőségét, egy alapvető tényt le kell szögezni: a Trabantot a tervezői nem autónak szánták. Ahhoz, hogy ezt megértsük, vissza kell mennünk időben a második világháború utáni első évekhez. A lassan magához térő, s lassan kettéosztódó Európa mindkét felén ugyanaz a kérdés foglalkoztatta a konstruktőröket: hogyan motorizálják azokat a fiatal családokat, akik kisgyermekeik miatt nem utazhatnak motorkerékpárral, de nem tudják megengedni maguknak egy igazi családi autó "luxusát". A válasz egy új járműkategória volt. Olyan zárt, négykerekű autóféle szerkezet, amely kiötlői szerint akár motorkerékpár-jogosítvánnyal is vezethető. A fontosabb paraméterek: legfeljebb 500 köbcentiméteres, könnyen karbantartható motor, 2+2 ülés (tehát elöl két felnőtt, hátul két gyerek utazhatott), egy víkend csomagjaihoz elegendő rakodótér. A vasfüggöny mindkét oldalán születtek emlékezetes alkotások; ezek közül a (nyugat)német Goggomobil emelhető ki. Magyarországon, ahol a KGST rendelkezései értelmében a személyautó-gyártás szóba sem jöhetett, a hivatalos szervek törpeautó-programot hirdettek, aminek Gerő elvtárs személyesen vetett véget.

Eközben a Német Demokratikus Köztársaságban az egykor a Wanderer, Horch, Audi és DKW márkákat tömörítő Auto Union vállalatcsoport romjain újjáéledő keletnémet autóipar új irányba indult el.

Az Auto Union még a háború előtt kezdett el műanyag karosszériák előállításával kísérletezni. A nyersanyaghiány és a helyi kohászat fejletlensége miatt a kommunista vezetés úgy döntött, hogy a VEB Automobilwerke Zwickau (AWZ) néven működő üzemben tovább folytatják a fejlesztési munkákat. A régi szakemberek egy részét újból alkalmazták, akik néhány év leforgása alatt az akkoriban alkalmazott műbőr borításnál korszerűbb és ellenállóbb, de az acélkarosszériánál olcsóbb anyaggal rukkoltak elő. A Duroplast fantázianevű, fenolalapú, textillel megerősített, hőre keményedő műanyag -50 és +90 fok között megőrizte formáját és szilárdságát. Bár ez az anyag messze nem volt olyan erős, mint a széles körben elterjedt üvegszálas műanyag, sokkal gazdaságosabban lehetett gyártani és javítani.

1955-1957 között az AWZ P70 néven gyártotta első Duroplast-karosszériás kisautóját. A pártvezetés azonban egyszerűbb szerkezetre vágyott. 1957 őszén jelent meg az első Trabant, ami nagyjából azt jelenti: kísérő, őrző. A hivatalosan P50 névre hallgató kisautó mindenben megfelelt a követelményeknek.

Míg a P70 karosszériaelemeit fakeret tartotta, a Trabant már önhordó fémvázat kapott. Erre került a Duroplast burkolat, amely gömbölyded formájával megfelelt a kor divatirányzatának. A kéthengeres, kétütemű, 500 köbcentiméteres léghűtéses motor mindössze 18 lóerős volt, de a 3,37 méter hosszú, kétajtós, 2+2 üléses kisautó üresen csupán 615 kilogrammot nyomott, így nem csoda, hogy akár 100 km/h-val is száguldhatott. 1962-ben a kisautó 600 köbcentiméteres, 23 lóerős motort kapott, és az autó külsején is megváltoztattak néhány apró részletet. Így készült el a P60-as, amelyet később Trabant 600-as néven kezdtek forgalmazni.

A típus első és egyben utolsó nagyobb felújítására 1964-ben került sor. Minden idők legismertebb Trabantja, a 601-es frissebb formavilágú és tágasabb, de kevesebb díszítőelemet hordozó karosszériát és 3 lóerővel erősebb motort kapott, de a P50-es alapkoncepcióját megtartották. A kétajtós limuzin mellett Universal néven háromajtós kombi is készült a Trabantból, sőt egy idő után az eredetileg katonai célra készített, ajtók nélküli Tramp kabriolet is szerepelt a kínálatban. Ezt a típust azután a korszak másik ismert járművéhez, a Wartburg 353-ashoz hasonlóan több mint negyed évszázadon át szinte változatlan formában gyártották.

Mindkét autó esetében az NDK állami vezetőit terheli a felelősség a fejlesztés elhanyagolásáért. Az évek során ugyanis rengeteg szép vonalú Trabant és Wartburg prototípus készült, de ezek sorozatgyártása sohasem kezdődött el. A Zwickauban berendezett August Horch Museumban megtekinthető a kísérleti példányok egy része.

A rendszerváltás előtt a Wartburghoz hasonlóan a Trabantot is korszerű Volkswagen-motorral próbálták meg életképessé tenni. A 45 lóerős motor hengerűrtartalma után 1.1-esnek elnevezett típusváltozat 1989-ben mutatkozott be, de csak 1991-ig gyárthatták, hiszen nem versenyezhetett a néhány éves nyugat-európai és távol-keleti konstrukciókkal. A Trabant jogutódja, a Sachsenring AG ma is létezik, de néhány prototípustól eltekintve autókat már nem készítenek. Az egykori Trabant-gyár dolgozóit jelenleg a Volkswagen közeli üzeme foglalkoztatja.

Az elmúlt másfél évtized során valóságos kultusz alakult ki a kocsi körül. Nemcsak Németországban és a legtöbb egykori KGST-országban van Trabant-klub, hanem például Nagy-Britanniában is, sőt állítólag már Kaliforniában is felbukkant néhány Trabant. Budapesten viszont nemrég megkezdte működését egy vállalkozás, amely az idevetődő turistáknak kínál Trabant-bérlési lehetőséget.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.