Ötvenéves a Trabant: Mit sem változott

  • Négyesi Pál
  • 2007. június 21.

Tranzit

Mindenkinek van egy trabantos története, mindenkinek majdnem ugyanaz: nyugat-európai állampolgárok futnak össze a furcsa szerzet láttán, s mosolyogva veregetik meg a kék útleveles magyar turisták vállát. "Ügyesek voltatok, fiúk. Mi sem tudnánk különbet összehozni a sufniban. De ilyen messzire azért nem merészkednénk vele."

Ahhoz, hogy megértsük a Trabant jelentőségét, egy alapvető tényt le kell szögezni: a Trabantot a tervezői nem autónak szánták. Ahhoz, hogy ezt megértsük, vissza kell mennünk időben a második világháború utáni első évekhez. A lassan magához térő, s lassan kettéosztódó Európa mindkét felén ugyanaz a kérdés foglalkoztatta a konstruktőröket: hogyan motorizálják azokat a fiatal családokat, akik kisgyermekeik miatt nem utazhatnak motorkerékpárral, de nem tudják megengedni maguknak egy igazi családi autó "luxusát". A válasz egy új járműkategória volt. Olyan zárt, négykerekű autóféle szerkezet, amely kiötlői szerint akár motorkerékpár-jogosítvánnyal is vezethető. A fontosabb paraméterek: legfeljebb 500 köbcentiméteres, könnyen karbantartható motor, 2+2 ülés (tehát elöl két felnőtt, hátul két gyerek utazhatott), egy víkend csomagjaihoz elegendő rakodótér. A vasfüggöny mindkét oldalán születtek emlékezetes alkotások; ezek közül a (nyugat)német Goggomobil emelhető ki. Magyarországon, ahol a KGST rendelkezései értelmében a személyautó-gyártás szóba sem jöhetett, a hivatalos szervek törpeautó-programot hirdettek, aminek Gerő elvtárs személyesen vetett véget.

Eközben a Német Demokratikus Köztársaságban az egykor a Wanderer, Horch, Audi és DKW márkákat tömörítő Auto Union vállalatcsoport romjain újjáéledő keletnémet autóipar új irányba indult el.

Az Auto Union még a háború előtt kezdett el műanyag karosszériák előállításával kísérletezni. A nyersanyaghiány és a helyi kohászat fejletlensége miatt a kommunista vezetés úgy döntött, hogy a VEB Automobilwerke Zwickau (AWZ) néven működő üzemben tovább folytatják a fejlesztési munkákat. A régi szakemberek egy részét újból alkalmazták, akik néhány év leforgása alatt az akkoriban alkalmazott műbőr borításnál korszerűbb és ellenállóbb, de az acélkarosszériánál olcsóbb anyaggal rukkoltak elő. A Duroplast fantázianevű, fenolalapú, textillel megerősített, hőre keményedő műanyag -50 és +90 fok között megőrizte formáját és szilárdságát. Bár ez az anyag messze nem volt olyan erős, mint a széles körben elterjedt üvegszálas műanyag, sokkal gazdaságosabban lehetett gyártani és javítani.

1955-1957 között az AWZ P70 néven gyártotta első Duroplast-karosszériás kisautóját. A pártvezetés azonban egyszerűbb szerkezetre vágyott. 1957 őszén jelent meg az első Trabant, ami nagyjából azt jelenti: kísérő, őrző. A hivatalosan P50 névre hallgató kisautó mindenben megfelelt a követelményeknek.

Míg a P70 karosszériaelemeit fakeret tartotta, a Trabant már önhordó fémvázat kapott. Erre került a Duroplast burkolat, amely gömbölyded formájával megfelelt a kor divatirányzatának. A kéthengeres, kétütemű, 500 köbcentiméteres léghűtéses motor mindössze 18 lóerős volt, de a 3,37 méter hosszú, kétajtós, 2+2 üléses kisautó üresen csupán 615 kilogrammot nyomott, így nem csoda, hogy akár 100 km/h-val is száguldhatott. 1962-ben a kisautó 600 köbcentiméteres, 23 lóerős motort kapott, és az autó külsején is megváltoztattak néhány apró részletet. Így készült el a P60-as, amelyet később Trabant 600-as néven kezdtek forgalmazni.

A típus első és egyben utolsó nagyobb felújítására 1964-ben került sor. Minden idők legismertebb Trabantja, a 601-es frissebb formavilágú és tágasabb, de kevesebb díszítőelemet hordozó karosszériát és 3 lóerővel erősebb motort kapott, de a P50-es alapkoncepcióját megtartották. A kétajtós limuzin mellett Universal néven háromajtós kombi is készült a Trabantból, sőt egy idő után az eredetileg katonai célra készített, ajtók nélküli Tramp kabriolet is szerepelt a kínálatban. Ezt a típust azután a korszak másik ismert járművéhez, a Wartburg 353-ashoz hasonlóan több mint negyed évszázadon át szinte változatlan formában gyártották.

Mindkét autó esetében az NDK állami vezetőit terheli a felelősség a fejlesztés elhanyagolásáért. Az évek során ugyanis rengeteg szép vonalú Trabant és Wartburg prototípus készült, de ezek sorozatgyártása sohasem kezdődött el. A Zwickauban berendezett August Horch Museumban megtekinthető a kísérleti példányok egy része.

A rendszerváltás előtt a Wartburghoz hasonlóan a Trabantot is korszerű Volkswagen-motorral próbálták meg életképessé tenni. A 45 lóerős motor hengerűrtartalma után 1.1-esnek elnevezett típusváltozat 1989-ben mutatkozott be, de csak 1991-ig gyárthatták, hiszen nem versenyezhetett a néhány éves nyugat-európai és távol-keleti konstrukciókkal. A Trabant jogutódja, a Sachsenring AG ma is létezik, de néhány prototípustól eltekintve autókat már nem készítenek. Az egykori Trabant-gyár dolgozóit jelenleg a Volkswagen közeli üzeme foglalkoztatja.

Az elmúlt másfél évtized során valóságos kultusz alakult ki a kocsi körül. Nemcsak Németországban és a legtöbb egykori KGST-országban van Trabant-klub, hanem például Nagy-Britanniában is, sőt állítólag már Kaliforniában is felbukkant néhány Trabant. Budapesten viszont nemrég megkezdte működését egy vállalkozás, amely az idevetődő turistáknak kínál Trabant-bérlési lehetőséget.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.