Bogár (6. Magyarországi Bogaras Találkozó - 1997. március 29., BS-parkoló)

  • 1997. április 3.

Tranzit

A második világháború után a németek háborús kárpótlás címén az angoloknak ajánlották fel az akkor még csak prototípusként létező bogár gyártósorát. A brit szakemberek azonban jobbnak látták, ha az 1936-ban kifejlesztett, tragikus kinézetű automobil inkább a német gépgyártást égeti. Alaszka eladása után talán ez volt a történelem legnagyobb üzleti balfogása. Az elmúlt ötven évben 23 millió járművet adtak el, számos mese-, báb- és rajzfilm szereplője lett a kétségtelenül fura alakú jármű.
6. Magyarországi Bogaras Találkozó1997. március 29.

BS-parkoló

A második világháború után a németek háborús kárpótlás címén az angoloknak ajánlották fel az akkor még csak prototípusként létező bogár gyártósorát. A brit szakemberek azonban jobbnak látták, ha az 1936-ban kifejlesztett, tragikus kinézetű automobil inkább a német gépgyártást égeti. Alaszka eladása után talán ez volt a történelem legnagyobb üzleti balfogása. Az elmúlt ötven évben 23 millió járművet adtak el, számos mese-, báb- és rajzfilm szereplője lett a kétségtelenül fura alakú jármű.

A sikertörténetet tovább gerjesztette a bogaras klubok alakulása szerte az egész világon. A magyar szekció hat éve működik, és évente egyszer gyűlnek egy nagyot, hogy megcsodálják egymás bőrülését. Szombaton több száz bogár gyülekezett a Népstadion melletti parkolóban, de nem volt meglepő a Volkswagen típusú mikrobusz, katonai terepjáró, fonott kertibútor sem. Aki igazán menő akart lenni, az gyalog érkezett a bogárbemutatóra, és lopott Daciával távozott. A szépségversenyen tizenkét kategóriában hirdettek győztest, miközben a Porsche Hungária képviselője minden eredményhirdetés után megpróbálta rátukmálni a népes nézőseregre a fal mellett árválkodó újabb modelleket. A szendvicsek és pólók mellett speciális Volkswagen-alkatrészeket lehetett szerezni vagy eladni, a gyerekek hajkurászhatták a tömegben a Volkswagen pólóba bújtatott, menekülő farkaskutyát, vagy simogathatták a messziről odakeveredő mutatványos törött szárnyú varjait.

Gergácz József

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.