Dizájnboltban Szudánig (Fiat Punto 1.2)

  • - winkler -
  • 2000. augusztus 24.

Tranzit

A Punto egyszer már megmentette a Fiatot; innen, a Garam utcából nézve kicsit homályos ugyan, miért kell egy ekkora vállalatot lépten-nyomon megmenteni, mikor fejlesztenek, marketingelnek, jó minőségben gyártanak s a többi s a többi; a lényeg, hogy az új Punto már megint valami mentőövféle a gyár számára.
A Punto egyszer már megmentette a Fiatot; innen, a Garam utcából nézve kicsit homályos ugyan, miért kell egy ekkora vállalatot lépten-nyomon megmenteni, mikor fejlesztenek, marketingelnek, jó minőségben gyártanak s a többi s a többi; a lényeg, hogy az új Punto már megint valami mentőövféle a gyár számára.

Annak viszont pazar. A Punto II. olyan szép, hogy akár Alfa Romeo is lehetne. Keskeny első lámpája már önmagában legalább félmillió vásárlót jelent majd (az első Puntóból Európában 3 millió fogyott), mert az autóvásárló nem tudja, mi az a furat, löket, sűrítés: elég, ha szép, és nem fogyaszt sokat. Az első lámpa az egyik, a hátsó a másik fő vonzerő, utóbbi most kicsit olyan, mint a Ford Focusé, de az ötletet még a fordosok lopták az első Puntótól. Mindenesetre vonzó darab. És hogy az ember tankoláskor is elmerenghessen valami szépségen, ott az egyenlőtlen szárú trapéz alakú tanksapka. Nagy dolog az ilyesmi: minden porcikája (na jó, 80 százaléka) új, miközben első blikkre felismerhetően Punto. Pedig még az emblémát is megváltoztatták: a harántcsíkolt nikkel helyett visszatért a régi, gyönyörű oldskool koszorú.

A legkisebb, 1200 ccm-es motorral tényleg nem nevezhető bélpoklos sátánnak, elvegetál hét literrel, cserébe azt hittem, ez egyliteres motor, csak nem olyan olaszosan pörgős, mint mondjuk az 1.0-s Pandáé. Közben meg, mondom, 1200. Kilőni ezzel még Barrichello se tudna, meg kell várni, míg mindenki szépen elhaladt, aztán jöhet az előcammogás 58 lóerővel. A gyenge teljesítményért - a visszafogott fogyasztáson kívül - kárpótlást a kellemes útfekvés nyújt, elég húzós kanyarokba lehet vele meglehetős gyorsasággal beesni, vagy lassan, de sebészi precizitással manőverezgetni. Érdemes megnézni,

annyira kicsi, tiszta és egyszerű,

mint boldogult Renault 4-esem 850-es motorja vagy mint a Citro‘n Kacsáké. A mérhetetlen egyszerűség és a dobozjelleg azt sugallja, hogy egy gyerek is össze tudná szerelni, ugyanakkor bármikor nekivághatunk vele a Szaharának: pöfögve és harákolva, de biztosan eljutunk vele Szudánig.

Az országúti turnézás ezzel a menetdinamikával nem több, mint valami csendes átmenet vezetés és vezeklés között, városban azonban nincs párja. Az új Punto az egyetlen autó, amibe raktak egy City feliratú gombot, mely a lehetetlenségig felerősíti a szervókormány munkáját. Így, ha nem is egy, de két ujjal már tekerhető a kormány, még álló helyzetben is - egy-egy gondtalan parkolás után minden épeszű régészben felmerül a puntós temetkezés ötlete, de legalábbis a City gombot örömest magunkkal vinnénk a sírba.

A törésteszteken már kevésbé megasztár a Punto II: a fő gondot frontális ütközésnél az utastér deformálódása és a tesztbábuk lábsérülései okozzák, meg hogy a kormány kicsit megzúzza a vezető mellkasát - minderre az angol WhatCar magazin biztonságtechnikai részlege két csillagot adott a négyből.

Belül továbbra is tágasabb, kevés autógyár szereti ennyire a kiskocsi kategóriában a hátsó ülésen utazókat. A fejtér elöl-hátul akkora, hogy mindenkin maradhat kalap, az új Puntóval tehát teljes kényelemben utazhat négy rabbi.

A kárpitozás olyan, ami vagy tetszik valakinek, vagy nem, élénk obszidián(?)kék műszőrféle, de javára szolgál, hogy látszik rajta: nem költségkímélés, hanem az avantgárd szellem eredménye.

- winkler -

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.