Hopp Ferenc és öröksége: Nagyvilági optikus

  • - kovácsy -
  • 2007. április 5.

Tranzit

A térhatású képek nézegetéséhez Pesten Calderoni kínálta a sztereoszkópokat a legnagyobb választékban - folytathatnánk, ha nem is varratmentesen előző, miskolci kalandozásunkat. És ha a napóleoni háborúk után Pestre szakadt talján mellett szóba hozzuk a 19. század vége egyik, szenvedéllyel fotografáló világutazóját, Hopp Ferencet, máris az újabb múzeumi körjárat kezdőpontján állunk.

A térhatású képek nézegetéséhez Pesten Calderoni kínálta a sztereoszkópokat a legnagyobb választékban - folytathatnánk, ha nem is varratmentesen előző, miskolci kalandozásunkat. És ha a napóleoni háborúk után Pestre szakadt talján mellett szóba hozzuk a 19. század vége egyik, szenvedéllyel fotografáló világutazóját, Hopp Ferencet, máris az újabb múzeumi körjárat kezdőpontján állunk. Õ egy tiencsini meg egy pekingi felvételével szerepelt amott - az ezernyi közül, amit készített és amiből rengeteg odaveszett a II. világháború idején. Szerencsére hozott magával - és nem csak Kínából - másféle kincseket is. De nézzük először hosszú útját Fulnek városától Pestig, onnan pedig bele a nagyvilágba!

A kis német ajkú morvaországi település sekrestyésének fiát ismerősök útján kommendálták Calderoni Stefanóhoz, aki ekkor már jó ideje István, s aki inasául fogadta és kitaníttatta a fölöttébb értelmesnek mutatkozó ifjoncot. Miután előbb a pesti népnek mindenféle bazárárut, majd a szabadságharc hadseregének jóféle távcsöveket árusított, de még egyéb optikai műszereket, sőt hőmérőket is sikerült rásóznia a hon védelmezőire, megtollasodván az amerikai tanulóéveit követően hazatérő Hopp Ferencre bízta a boltot. Emez előbb a fotótechnika, később a tanszergyárt(at)ás és -kereskedés felé szélesítette a Calderoni és Tsa profilját.

De - hogy közeledjünk most már voltaképpeni tárgyunkhoz - minket inkább világutazói évei érdekelnek, amelyeket az általa időközben teljes mértékben átvett cég üzleti sikerei alapoztak meg. Ötvenévesen, 1882-ben indult első föld körüli útjára: Szuez, Ceylon, Ausztrália, Jáva, India, Kína, Japán, végül Észak-Amerikán keresztül érkezett haza. Még útja elején, Ádenban vásárolta meg a nevét viselő későbbi gyűjtemény kegyeletből mindmáig I-es leltári számát viselő darabját: egy strucctojást. Ott van, láthatja mindenki: szép nagy, vajszínű és pórusos. A műgyűjtésre pár hónappal később, már Indiában kap rá, ettől kezdve aztán csak vásárol, vásárol pénze fogytáig.

Megérkezvén villát vesz az Andrássy úton, legyen hol elhelyezni a számos ládányi régiséget. Aztán még négy világ körüli utat tesz, de nem hagyja ki a világkiállításokat sem. Mindeközben ismeretségbe kerül a kor földrajztudósaival, és immár szakértő tanácsokra hallgatva, múzeumi felkérések alapján végzi egyre szakszerűbb gyűjtőmunkáját. Fotografál, majd fényképekkel illusztrált előadásokat tart a tudós társaságokban, melyek büszkén tartják számon tagjaik sorában.

Amikor 1919-ben, 86 évesen meghal, már a magyar államra hagyta mindenét: így jött létre a nevét viselő múzeum, ahol többek között a levelezését is őrzik. De több más intézményben is megtalálhatók az általa gyűjtött tárgyak, megmaradt fényképei. A Hopp Ferenc Kelet-ázsiai Művészeti Múzeum ma az Iparművészeti Múzeum leányintézménye, és hozzá tartozik a közeli Ráth György Múzeum, ahol az állandó kiállítások - ezen belül a Hopp-gyűjtemény darabjai - láthatók, egyesítve más, kelet-ázsiai tárgyú hagyatékokkal és ajándékokkal.

Hopp Ferenc utazásainak hozadékát tehát ez utóbbi kiállítóhelyen kell keresnünk. Egy régi fénykép alapján itt rendezték be az emlékszobáját: ott is van a homályos fotó, bár el-elbizonytalanodik az ember, hogy ez vagy az a darab tényleg azonos-e a képen láthatóval. Mindegy, végül is. Nem olyan könnyű beleérezni ezekbe a mindenféle, kétségkívül kecses, de sokkal inkább idegenszerű, szándékoltan kimerevített mozdulatokba dermedt, lakkozott és festett fafigurákba, ősi mintákat követő, ismerősen elpincsisedett, gonosz tekintetű oroszlánokba. Hozzájuk képest a japán elefántcsont kisplasztikák kifejezetten üdítő látványt nyújtanak, már csak tárgyválasztásuk meghökkentő árnyaltsága okán is. Verset író harcos, pipázó halász kormoránokkal, babárusok kézimalommal - efféle élethelyzeteket dolgoztak fel a néhai mesterek, és akkor még nem is említettük az ugyancsak elefántcsont rákot és a bronzlangusztát mozgatható végtagjaikkal. Magát a gyűjtőt egyrészt egy portrén, másrészt egy kicsi, fénykép után készült metszet másolatán figyelhetjük meg. Utóbbin a nagy fal tövében üldögél, miközben kínai kísérői zavart alázattal várakoznak hordhintója mellett, melyet két, egymás mögött szomorkodó lóra erősítettek.

A további termeket részben gyűjtők, részben kultúrák szerint rendezték be: a japán részlegben van a legtöbb, Hopp Ferenc által beszerzett darab - csupa miniatűr használati dísztárgy, ha fogalmazhatunk így. A legkedvesebbnek azonban az emelet egyik sarkában elhelyezett egyszerű sírkerámiák bizonyulnak - lám, ezek úgy ezer évvel régebbiek a többi, jobbára XVIII. századi darabnál.

Magában az egykori Hopp-villában viszont egy XX. századi kínai festő, T'ang Haywen időszakos kiállítása látható. Figyelem, egy igazi nagyság - derül ki az előzetes híradásokból, ráadásul ott a cím - Tus és taó -, hogy még jobban megszeppenjünk. Aztán fölismerjük rögtön, hogy kapkodással itt nem sokra megyünk, és szándékoltan ráérős ernyedésünk perceit címadási kísérletekkel színesítjük, ügyelve gondosan, hogy ebben se legyünk illetlenül célratörőek. Elmosódások, hirtelen lendületek, visszazökkenések - effélék lüktetnek a jobbára csak fekete tussal készült, hol súlyosan komornak tűnő, hol érzéki kalandozásokat sejtető képeken. Ott van valami, mélyen bennük, igen, kevésbé indiszponált állapotban majd jól megkeressük. Kinn a kertben viszont annál kézzelfoghatóbbak a messziről hozott kövek, meglepő módon az egyiken vésett felirat: Rio de Janeiro.

Bp. VI., Andrássy út 103. és Városligeti fasor 12. Nyitva: kedd-vasárnap 10.00-18.00

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.