Quadozás Magyarországon: Azonosítatlan guruló tárgy

  • Linder Bálint
  • 2007. április 5.

Tranzit

Az egyre népszerűbb járművel száguldozni szinte sehol sem lehet, ám a vevőket a boltok nem csupán kiokosítják, egyenesen buzdítják a jogsértésre.
Az egyre népszerűbb járművel száguldozni szinte sehol sem lehet, ám a vevőket a boltok nem csupán kiokosítják, egyenesen buzdítják a jogsértésre.

Az elhízott krosszmotorra, nagyra nőtt dodzsemre egyaránt hasonlító négykerekű quad, más néven ATV (All Terrain Vehicle - mindenféle terepre alkalmas jármű) az ezredforduló óta szép karriert futott be a technikai sportokért rajongó hazai közönség jogkövetésre kevéssé fogékony rétegénél.

Tolják a srácok

Tőlünk nyugatra az eszköz főleg a mezőgazdaságban, erdészetekben bizonyít, itthon viszont szinte kizárólag a természetbe járnak vele. "Azért felkapott, mert erős, gyors. Az alapérzés olyan, mint a krosszmotornál, csak ez stabilabb, nem kell hozzá tudni motorozni. Olyan király, mint egy kabrió, miközben átmehetsz vele szinte mindenen" - ecseteli a jelenség varázsát egy gyakorló quados. Az élmény nem a felnőttek privilégiuma: létezik gyerekkád méretű, három-öt éves kortól ajánlott kétütemű ATV is, amit már hetvenezer forintért elvihetünk, a nyolc-tizenöt éves korosztály pedig rendes választékot talál. A szakboltban beszerezhető, versenyzésre, túrázásra alkalmas gépek hétszázezer forintnál indulnak és hárommillióig meg sem állnak, a nemrég a hipermarketek választékában feltűnt kínai típusok rendszerint fél- és negyedáron beszerezhetők, csak állítólag hamar szétesnek. A kétezer eladott krosszmotor mellett tavaly 1630 darab új quad is gazdára talált. Nem csoda, ha a terepmotorozás új irányzatának már tematikus weboldalai, szakzsargonja, klubjai és találkozói is vannak.

És persze ellenségei, szép számmal, hiszen a divatos hobbi a gyakorlatban törvényszegés. A terepmotorozás összetett természetkárosító hatásainak mára gazdag a szakirodalma, nem véletlen, hogy itthon erdőben motorozni, quadozni csak ott lehet, ahol ezt külön tábla engedi, lényegében tehát sehol. Védett területen járművet csak hatósági engedéllyel lehet használni. A quadok többségére nem lehet, ám nem is akarnak rendszámot akasztani, így az aszfaltra sem hajthatnának ki vele. Marad az erre kijelölt pálya, a hátsó kert meg az ingatlantulajdonos, aki direkt örül, ha felismerhetetlenné teszik a földjét. A nyilvánvaló tilalmak és háromféle kiszabható bírság dacára hétről hétre sok ezer zajos terepmotor és quad bünteti a hazai erdőket, mezőket, szántókat (lásd bővebben: Hogy szaladnak a fák, Magyar Narancs, 2004. augusztus 12.), és hozza a frászt az ökoszisztéma minden útjába kerülő elemére.

A terézvárosi motorkerékpár-üzletben quadokkal is kereskednek. Kedves, fiatal női eladóval lapozgatjuk a prospektust.

- Nem, ezeket nem tudja forgalomba helyezni. Közúton sajnos nem mehet vele. Hogy erdőben? Persze, ott lehet.

- Tényleg? Mindenhol?

- Hát, mondjuk a Vadasparkban szerintem nem.

- De ahol nincs tiltó tábla, ott igen?

- Persze.

- Egy nemzeti parkban is?

- Hát ott lehet, hogy nem. De nagyon sokan bemennek, mert az a jó.

Hogy a tömeges törvényi kihágások szankcionálása finoman szólva akadozik, a boltokban sem titkolják a vevők elől. A belvárosi egységben jelentős terepismerettel rendelkező eladóval beszélgetünk.

- A rendőr baszik rá, ha nem mész közúton, hanem utánfutóval kiviszed az erdőbe. A vadász se szól sokat, ha képben vagy. Egyszer megállítottak, de mondtam, hogy akkor mutasson nekem egy helyet, ami nem lakott és nem vadászterület, majd oda megyek. Erre legyintett.

- Téged kaptak már el az erdészek?

- Nem szoktam megállni, szerinted utolérnek? De egyszer kénytelen voltam. Akkor is fellépés kérdése a dolog. Mondták a magukét, mondtam, hogy "aha, na és akkor mi van?" Hogy jelent fel? Kék quaddal egy piros bukós csávót láttam? Rendszámod nincs. Ha meg van, mondhatod később, hogy te ott se voltál, bizonyítsa be, hogy te vezettél. Különben is alig van erdész, sorra rúgják ki őket. Nem, ne izgulj, el se kérhetik a személyit. Lófaszhoz van joguk.

- Inkább ne is vigyek papírokat?

- Az meg a másik.

- Itt, Pest környékén merre lehet menni?

- Mindenfelé tolják a srácok. Vannak haveri társaságok, amelyek szinte minden hétvégén kint vannak. Veresegyház, Fót környékén húszasával mennek. Tudok adni neveket, számokat. Nem lesz itt bekeményítés még évekig, nyugodtan vehetsz egyet. Szerintem kezdd ezzel. Ez másfél millió. Ez a piros meg egy vadállat. Ez átmegy mindenen. De ehhez tökösnek kell lenni. Tökös vagy?

Õstermelő rendszámmal

Mivel a quadot nem ismeri a KRESZ, azt hittük, nem is lehet forgalomba állítani. Egy külvárosi bemutatóterem eladója sietett segítségünkre. "Lehet rá rendszámot szerezni, persze, ha amit választasz, megfelel bizonyos műszaki paramétereknek. Levizsgáztathatod mezőgazdasági vontatónak, kapsz egy piros rendszámot. Ne röhögj, esküszöm, hogy lehet szántani vele. Nyugaton egy csomó gazda arra is használja. De akkor sem mehetsz vele autópályára, főútra. Igen, ha megállítanak, azt nyugodtan mondhatod, hogy bérben dolgozol valahol a környéken. A zöld rendszám meg az úgynevezett erdei kiközelítőnek jár. Volt már olyan vásárló, aki ezt végigcsinálta. Kiváltasz egy őstermelői igazolványt. Elslattyogsz a mezőgazdasági hivatalba, szerzel egy EU-s regisztrációs számot, azzal irány az okmányiroda, aztán kapsz egy ideiglenes rendszámot. Két-négy hét az egész. De akkor kell súlyadót fizetni. Meg legyen B kategóriás jogsid. Ha rendszám van, mehetsz az erdőbe."

A quad társas szórakozás, ha már van mire ülnünk, megpróbálhatunk csatlakozni az interneten fellelhető klubok valamelyikéhez. "Eljössz, találkozol velünk, ha beillesz a társulatba, jöhetsz velünk. Ne menj egyedül! Beborulsz egy árokba az erdőben, hogy mászol ki? Full feketén megyünk, csak ésszel, akkor nincs baj. Mi nem megyünk a szántásba, magánútra. Ha nem muszáj, ne tegyél fel sportkipufogót, és ötven-hatvannal elbohóckodunk. Erdésze, parasztja válogatja, hogy szívóznak-e. Van, aki tűri, a másik már drótot feszít ki, mert ilyen is van. Hja, ha a gazda nem tud mit tenni, és bepörög, ne csodálkozz. Csak akkor van balhé, ha mindkét oldal hülye. A konfliktusokról én is a médiából hallok, az meg tudod, hogy mindent felnagyít. Itthon mindenhová megyünk. Börzsöny, Mátra is. Március 15-én voltunk Romániában. Az baromi szép, érintetlen és nincs balhé. Hogy hol voltunk Erdélyben? Nem Erdély volt az, hanem valami Nagybánya nevű hely mellett. Nem, itt sem tiltják a quadot, ezt honnan veszed? Különben hogy lehetne kapni a boltokban?"

Aki nem akar beruházni, azt túraszervezők, kölcsönzők tucatjai várják, legyen szó szabadon értelmezett hétvégi kirándulásról, céges csapatépítésről vagy születésnapról. Az első két, telefonon megkeresett cég kijelölt pályát, engedélyezett útvonalat ajánl, a harmadik kevésbé gátlásos.

- Az öcsémet szeretné születésnapján meglepni a család. Elmehetne a haverjaival örömködni. Nagyon odavan érte. Megoldható? De nem valami unalmas pálya kéne, mi a Bükk környékén lakunk, az például jó volna.

- Semmi akadálya. Heten lennének? Oké. Vezetővel? Aha. Küldök árajánlatot meg útvonaltervet.

- Jut eszembe, az nem nemzeti park? Nem lesz gond ebből?

- Õszintén szólva, ebből nem szokott gond lenni. Meg igazából senkinek semmi köze hozzá, hová megyünk.

Szerteágazó ügy

Kirándulóktól helyi gazdákon át az átmenő forgalomtól szenvedő falusiakig; halálra rémített gyerekcsoportoktól magánerdő-tulajdonosokon át a nemzeti parkokig hétről hétre rengetegen konfrontálódnak terepmotorosokkal. 2005 végén pár hónap alatt tízezren írták alá azt a civil szervezetek által indított petíciót, amely hatékonyabb fellépést sürgetett. Az egy évvel később megalakult tárcaközi szakértői munkacsoportban öt minisztérium - a zöld- (KVVM), az agrár- (FVM) és a gazdasági (GKM) tárcán kívül az önkormányzati és területfejlesztési (ÖTM), illetve az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium (IRM) - mellett az ORFK, a határőrség, illetve a Környezetvédelmi Főfelügyelőség és civil szervezetek képviselői próbálnak végre megoldásokat találni egy komolyan vehető hatósági ellenőrzésre és szankcionálásra. A bizottság márciusi, második ülésén a megjelentek tovább ötleteltek. Az FVM az erdővédelmi bírság emelését, az ÖTM a mezőőrök, közterület-felügyelők bevonását, az IRM a bérbeadás feltételeinek szigorítását, a KVVM pedig többek között önálló szabálysértési kategória felállítását javasolta, százötvenezer forintos bírsággal és a jármű elkobzásának lehetőségével. Az azonosító jel, rendszám bevezetésével minden fél egyetért, ám egyelőre nem tudni, hogy a quadot hova sorolják a KRESZ-ben, és ki venné nyakába a nyilvántartás nyűgét. "Szerteágazó ügy, lassan halad, mert több jogszabály-módosításra lesz szükség. Alapvető, hogy a járművek azonosíthatóak legyenek, de ez csak akkor ér valamit, ha az üzemben tartót meg lehet büntetni. Fontos a kemény szankció. De talán a leglényegesebb, hogy legyen elég ember, aki elkapja őket. Most ugyanis nincs. Ebbe a felszabadult kapacitással rendelkező határőrséget is be kell vonni. Mindezeknek együtt kell teljesülniük, különben a fene megette az egészet" - mondta lapunknak a munkacsoport egyik tagja. Az évek óta tartó leépítések miatt is drasztikusan létszámhiányos Természetvédelmi Õrszolgálat az idén a folyamatos ellenőrzések mellett tíz összevont ellenőrző akciót tervez. Az első alkalommal februárban, a Mecsekben, hat ember ellen indult eljárás. Ez azonban kevésnek tűnik: két hete nagyobb quados konvoj indult az erdőbe a baranyai Orfű mellett. Egyikük, középkorú családapa a túra közben egy szakadékba zuhant és életét vesztette.

Figyelmébe ajánljuk