Állomásról állomásra XLIV.

Itt a vége

Salgótarján

Tranzit

Sokan azt hiszik, hogy Salgótarján a kommunizmus eljöveteléig nyomorult koszfészek volt, és csak lánglelkű bányamérnökök, no meg hétpróbás gazemberek láttak benne fantáziát.

Hogy ez mennyire nincs így, jól mutatja, hogy a Szent István Kőszénbánya Társulat tulajdonosai már 1861-ben vasúttársaságot alapítottak, előbb Cs. és Kir. Szabad Pest-Losonc-Besztercebánya Vasút és Kőszénbánya Társulat, majd Magyar Északi Vasút néven, hogy épp Salgótarjánt (majd Losoncot és Besztercebányát) megcélozva könnyítsék meg a szénszállítást. Ekkor Salgótarján már bányavidéki központnak számított, lakóinak száma az 1850-es 800-hoz képest megtízszereződött.


Fotó: A szerző felvétele

A vasút Pest és Hatvan közötti első szakaszát 1867. április 2-án adták át, a Salgótarjánig tartó másodikat egy hónappal később. Ám a közlekedés forradalmi megújhodása egyúttal a Magyar Északi Vasút csődjét jelentette, bár úgy tudjuk, a hatalmas adósságok felhalmozása mögött sokkal inkább különféle sikkasztások és egyéb disznóságok álltak, nem pedig a busás haszonnal kecsegtető vasútvonal megépítése. Amikor 1867 májusában befutott Salgótarjánba az első gőzös, a tulajdonosok becsületesebb fele nem az ünnepléssel volt elfoglalva, igyekezett menteni a menthetőt. Bankokkal, vasúttársaságokkal próbáltak szövetséget kötni, de a komoly tényezők egyike sem állt szóba velük, noha már az átadás évében 57 ezer embert és ezer tonna szenet szállítottak a vonalon. A hepiend egyszerre idézi napjainkat és a vadnyugat alkonyát: 1868. június 30-án az adósságok átvállalásával a magyar kormány szerezte meg a salgótarjáni vonalat, s tulajdonképpen ez volt az első olyan vonal, amely az ugyanekkor alapított Magyar Királyi Államvasutak birtokába került. Jegyezzük meg, hogy a MÁV első fecskéje a salgótarjáni vonal, a következő évtizedekben ebből nőtte ki magát az a szárnyaló államvasúti hálózat, aminek a fél világ a csodájára járt. De az már csak minket izgat, hogy a száz évvel később kezdődő zuhanórepülés továbbra is megállíthatatlan. Amit pedig a salgótarjáni vonalon tapasztalhatunk napjainkban, nem is zuhanás, hanem a szakadék mélye. Jelenleg nincs Budapestről közvetlen járat a nógrádi megyeszékhelyre, a 126 kilométeres távot vonattal leghamarabb 2 óra 39 perc alatt lehet megtenni, ebből a Hatvan (itt kell átszállni) és Salgótarján közötti 60 kilométeres táv menetideje pontosan másfél óra.

Tehát 45 km/h sebességgel döcögünk avval az orosz motorvonattal, amit kárpótlásként kaptunk valamikor a kilencvenes évek végén, de már újonnan is ezerévesnek tűnt. Ahogy a közbenső állomások is. Nincs ember, aki e kétségbeejtő szegénység láttán magától kitalálná, hogy a végállomás nem is olyan régen irigyelt nagyváros volt. Salgótarján lakosainak száma az 1970-es évekbeli fénykorban elérte az 50 ezret (jelenleg 30 ezer körüli), ám belvárosában mindent, amit az addigi városépítészet teremtett, leromboltak - beleértve az 1913-ban épült vasútállomást. 1969-et írtak akkor. "Nem volt más lehetőség, mint az elavult városközpont lebontása, és ahol azt a talajviszonyok engedték, magas- és toronyházakkal történő újjáépítése. Így volt csak elérhető, hogy a városközpont a régi helyén maradt" - olvashatjuk a 1981-ben megjelent Salgótarján című útikalauzban, ám aki arra számít, hogy a folytatás rémületes betondzsungelt, a jó ízlés elleni szőnyegbombázást eredményezett, ki kell ábrándítanunk. A "tipikus" szocializmus jegyében újjáépült városokkal, városrészekkel szemben a salgótarjáni városközpont az üdítő kivételek közé tartozik, sőt talán nem túlzás azt mondani, hogy kora legjobban átgondolt, nagyvonalú építészeti produkciója.

De egyúttal az is megértjük, hogy miért csak egy kétvágányos vasúti megállóhellyel pótolták a lebontott állomást. Egyszerűen nem kellett nagyobb. Elvégre a belvárosban vagyunk! Ahogy Berlinben sincs teherforgalom az Alexanderplatzon, Salgótarjánba sem kellett a város közepére. Megtette a várótermes, forgalmi irodás, trafikos, csupa üveg építmény, ami tökéletesen passzolt a közeli műtárgyakhoz. Az 1981-es útikalauzban olvastuk azt is, hogy "a lakosság és a tervezői kollektíva ma már megtalálta a közös nyelvet. Ez a tervezés, a megvalósítás és a lakosság mindennapi élete közötti harmónia jelenti Salgótarjánban azt a többletet, amit hazai és külföldi vendégeink őszintén nagyra értékelnek."

Ebből ma már egy szó sem igaz. A nyolcvanas évek közepén nemcsak a pénz, az ötletek is elfogytak, majd a rendszerváltás után sorra zártak be a gyárak, a bánya. Ma már minden gyerek tudja, hogy Salgótarján folyamatosan pusztul, romlik. A városközpontban üres kirakatok, bezárt boltok, az egykor szimbólumnak számító nyolcemeletes Karancs Szálló kísértetvár. De a vasúti megállóhely is jól mutatja, ami az elmúlt húsz évben történt a várossal. A trafik rég bezárt, a menetrend olvashatatlan, a vécéket vasrácsok zárják el, de említhetnénk az aszfalt repedéseiből sarjadó gazt, az összefirkált falakat, padokat.

Mégis a dísztárgynak szánt századfordulós gőzmozdony a legelkeserítőbb, amit lassan felzabál a rozsda. Ugyanúgy a magyar vasút jelképe, ahogy a mögötte lévő állomásépület Salgótarjáné.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.