Rákosi és Gerő beájulna – Hamarosan forgalomba áll a befalazott busz!

  • L.T.
  • 2015. március 25.

Tranzit

Mondhatnánk, hogy az 1950-es évek legendás autóbusza tér vissza, de azt is, hogy a Rákosi-korszak szardíniásdoboza. A BKV azt ígéri, hogy hamarosan bemutatja legújabb nosztalgiajárművét, egy Mávag Tr 5-öst.

1948. január 30-án nagyot gurítottak a kommunisták – már ami a propagandát illeti. Úgy tettek, mintha kizárólag az ő érdemük volna, hogy a Kossuth téren bemutatták a legújabb hazai autóbuszmodellt. Noha igyekeztek valami technikai csodaként beállítani, a hatvanszemélyes, 105 lőerős járműnek még fából készült karosszériaelemei is voltak, de műszaki tartalmában sem tért el lényegesen a Mávag, illetve a Rába majd' tíz évvel korábbi modelljétől.

Mindez persze a háború után egészen máshogy festett: a lerongyolódott fővárosban annak is örülhettek az utasok, hogy végre új buszok jelennek meg. 1947-ben összesen 112 busz közlekedett Budapesten tizenhét viszonylaton, a hálózat hossza a 100 kilométert sem érte el – ennyivel ma már egy nagyobb kerületben sem lehetne vitézkedni. A közelgő káoszt elkerülendő az illetékesek 200 új busz azonnali beszerzését rendelték el, csakhogy nem tudták, honnan. Magyarországon akkoriban senki nem foglalkozott buszgyártással, de a szomszédos országokban sem, így hát egyedül a nyugati import tűnt reálisnak.

Olyannyira, hogy a kormány a központi hitelkeretből 700 ezer dollárt (ami később 850 ezerre emelkedett) különített el fővárosi buszvásárlásra. Legalábbis papíron. Ám elég gyorsan rádöbbenhettek, hogy az a pénz – ha van egyáltalán – másra kell, így inkább az egész projektet rásózták a Nehézipari Központ (NIK) nevű állami vízfejre, ahol természetesen nem emeltek kifogást a lehetetlennek látszó vállalás előtt. Sőt felajánlották, hogy 100 új buszt le is gyártatnak 1948 végéig.

Nem tudni, hogy a korabeli „hősi” mentalitás, vagy inkább fenyegetés hatott, de ahogy azt már írtuk, az első öt Tr 5-ös, NIK feliratú és Gerő Ernő miniszter képével díszített busz elkészült január végére, amit 147 újabb követett még abban az évben, vagyis majd' 50 százalékkal többet gyártottak a vállaltnál, 1949-ben pedig további 76 kocsit kapott a főváros.

false

 

Fotó: BKV-archívum

A Tr 5-ösök az 1960-as évek elejéig közlekedtek, egy részüket selejtezték, azonban 148 busz hátsófele az ekkor épülő csuklós buszok és trolik faraként folytatta karrierjét majd' egy évtizedig.

Egészen tavalyig úgy tűnt, hogy ebből a típusból még roncsállapotban sem maradt egyetlen példány sem, de nemcsak ezért volt döbbenetes felfedezés a Verőcén fellelt busz. Kiderült ugyanis, hogy a jármű úgy vészelt át vagy ötven évet, hogy köré építettek egy házat, egészen pontosan a ház egyik szobája volt a Tr 5-ös. A titokra úgy derült fény, hogy a ház eladóvá vált, az ingatlanközvetítő pedig már úgy hirdette, hogy a házba „beépítettek egy régi buszt”. A busz kiszabadításáról és további kalandjairól itt olvashatnak, a lényeg, hogy a roncs a BKV-hoz került.

Noha korábban pont az ilyen tranzakcióknak köszönhetően vált teljesen reménytelenné egy-egy régi busz restaurálása, most szerencsére ennek az ellenkezője történt – ráadásul példás gyorsasággal, bár minden bizonnyal hozzájárult ehhez az is, hogy idén ünnepelték a fővárosi buszközlekedés megindításának századik évfordulóját.

false

 

Fotó: BKV/Facebook

A BKV tájékoztatása szerint „a jármű rekonstrukciója a Lanta Consulting Kft. köré szerveződött, szakmai körökben elismert veteránosokból, közlekedésbarátokból, szakmabeliekből álló stáb segítségével sikeresen befejeződött. Budapest utazóközönsége egy újabb különleges, ez esetben ráadásul egyedülálló történettel bíró nosztalgiajárművel gazdagodott”. Arról egyelőre nem írnak, hogy mikor debütál – immár az aszfalton – a lassan hetvenéves jármű, ami egyúttal a legrégebben gyártott működőképes magyar busz is.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.