Rákosi és Gerő beájulna – Hamarosan forgalomba áll a befalazott busz!

  • L.T.
  • 2015. március 25.

Tranzit

Mondhatnánk, hogy az 1950-es évek legendás autóbusza tér vissza, de azt is, hogy a Rákosi-korszak szardíniásdoboza. A BKV azt ígéri, hogy hamarosan bemutatja legújabb nosztalgiajárművét, egy Mávag Tr 5-öst.

1948. január 30-án nagyot gurítottak a kommunisták – már ami a propagandát illeti. Úgy tettek, mintha kizárólag az ő érdemük volna, hogy a Kossuth téren bemutatták a legújabb hazai autóbuszmodellt. Noha igyekeztek valami technikai csodaként beállítani, a hatvanszemélyes, 105 lőerős járműnek még fából készült karosszériaelemei is voltak, de műszaki tartalmában sem tért el lényegesen a Mávag, illetve a Rába majd' tíz évvel korábbi modelljétől.

Mindez persze a háború után egészen máshogy festett: a lerongyolódott fővárosban annak is örülhettek az utasok, hogy végre új buszok jelennek meg. 1947-ben összesen 112 busz közlekedett Budapesten tizenhét viszonylaton, a hálózat hossza a 100 kilométert sem érte el – ennyivel ma már egy nagyobb kerületben sem lehetne vitézkedni. A közelgő káoszt elkerülendő az illetékesek 200 új busz azonnali beszerzését rendelték el, csakhogy nem tudták, honnan. Magyarországon akkoriban senki nem foglalkozott buszgyártással, de a szomszédos országokban sem, így hát egyedül a nyugati import tűnt reálisnak.

Olyannyira, hogy a kormány a központi hitelkeretből 700 ezer dollárt (ami később 850 ezerre emelkedett) különített el fővárosi buszvásárlásra. Legalábbis papíron. Ám elég gyorsan rádöbbenhettek, hogy az a pénz – ha van egyáltalán – másra kell, így inkább az egész projektet rásózták a Nehézipari Központ (NIK) nevű állami vízfejre, ahol természetesen nem emeltek kifogást a lehetetlennek látszó vállalás előtt. Sőt felajánlották, hogy 100 új buszt le is gyártatnak 1948 végéig.

Nem tudni, hogy a korabeli „hősi” mentalitás, vagy inkább fenyegetés hatott, de ahogy azt már írtuk, az első öt Tr 5-ös, NIK feliratú és Gerő Ernő miniszter képével díszített busz elkészült január végére, amit 147 újabb követett még abban az évben, vagyis majd' 50 százalékkal többet gyártottak a vállaltnál, 1949-ben pedig további 76 kocsit kapott a főváros.

false

 

Fotó: BKV-archívum

A Tr 5-ösök az 1960-as évek elejéig közlekedtek, egy részüket selejtezték, azonban 148 busz hátsófele az ekkor épülő csuklós buszok és trolik faraként folytatta karrierjét majd' egy évtizedig.

Egészen tavalyig úgy tűnt, hogy ebből a típusból még roncsállapotban sem maradt egyetlen példány sem, de nemcsak ezért volt döbbenetes felfedezés a Verőcén fellelt busz. Kiderült ugyanis, hogy a jármű úgy vészelt át vagy ötven évet, hogy köré építettek egy házat, egészen pontosan a ház egyik szobája volt a Tr 5-ös. A titokra úgy derült fény, hogy a ház eladóvá vált, az ingatlanközvetítő pedig már úgy hirdette, hogy a házba „beépítettek egy régi buszt”. A busz kiszabadításáról és további kalandjairól itt olvashatnak, a lényeg, hogy a roncs a BKV-hoz került.

Noha korábban pont az ilyen tranzakcióknak köszönhetően vált teljesen reménytelenné egy-egy régi busz restaurálása, most szerencsére ennek az ellenkezője történt – ráadásul példás gyorsasággal, bár minden bizonnyal hozzájárult ehhez az is, hogy idén ünnepelték a fővárosi buszközlekedés megindításának századik évfordulóját.

false

 

Fotó: BKV/Facebook

A BKV tájékoztatása szerint „a jármű rekonstrukciója a Lanta Consulting Kft. köré szerveződött, szakmai körökben elismert veteránosokból, közlekedésbarátokból, szakmabeliekből álló stáb segítségével sikeresen befejeződött. Budapest utazóközönsége egy újabb különleges, ez esetben ráadásul egyedülálló történettel bíró nosztalgiajárművel gazdagodott”. Arról egyelőre nem írnak, hogy mikor debütál – immár az aszfalton – a lassan hetvenéves jármű, ami egyúttal a legrégebben gyártott működőképes magyar busz is.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.