Robogó Józsefváros - Kismotor és mézesmadzag

  • Hortobágyi Ágnes
  • 2007. december 13.

Tranzit

A nyolcadik kerületieknek még a nyáron volt szerencséjük üdvözölni a Robogó Józsefváros elnevezésű programot. A július 22-én elindított kezdeményezés lényege, hogy olcsóbban juthatnak robogóhoz azok, akik a VIII. kerületben élnek, dolgoznak, ide járnak egyetemre vagy főiskolára, illetve cégük józsefvárosi telephellyel rendelkezik. Magyarán fél Budapestről van szó, ha tekintetbe vesszük a kerületben található egyetemek és kórházak nagy számát.
A nyolcadik kerületieknek még a nyáron volt szerencséjük üdvözölni a Robogó Józsefváros elnevezésű programot. A július 22-én elindított kezdeményezés lényege, hogy olcsóbban juthatnak robogóhoz azok, akik a VIII. kerületben élnek, dolgoznak, ide járnak egyetemre vagy főiskolára, illetve cégük józsefvárosi telephellyel rendelkezik. Magyarán fél Budapestről van szó, ha tekintetbe vesszük a kerületben található egyetemek és kórházak nagy számát.

Kocsis Máté, a robogózóprogram szellemi atyja, jobboldali alpolgármester sikeresnek látja az indulást. A képviselő elmondta, hogy a program célja egy szemléletváltás előidézése, ti. az autósoknak igyekeznek eljuttatni az üzenetet, hogy bizonyos helyzetekben az is tökéletesen megfelelő, ha a városon belül robogóval közlekednek. Kocsis úgy véli, hogy mint minden szemléletváltás, ez is egy hosszabb, kitartó munka eredménye lesz majd, ezért a képviselő-testület eleve több évben gondolkodott, amikor elindította a folyamatot.

A lakossági visszajelzések Kocsis szerint pozitívak, az emberek az eddigi információk alapján jó ötletnek találják a kezdeményezést. Az előjegyzések száma ötven fölé tehető, de az érdeklődés ennél is nagyobb volt a nyári kampányban.

A lelkes fogadtatás

mellett ugyanakkor a vásárlás már sok embernek terhet jelent, még a nyomott árak ellenére is. Kocsis hozzátette, hogy 2008 tavaszán újabb kampányt indítanak, és ebben az időszakban már várhatóan valóban megtörténik a várva várt, első jelentősebb vásárlási hullám - az alpolgármester szerint a kevésbé tehetősek most épp robogóra gyűjtenek.

Első pillantásra rokonszenvesnek tűnhet a kerület közlekedési trombózisait enyhíteni igyekvő újítás, de azért akadnak olyanok, akikben kifejezett ellenérzést váltanak ki a robogók és a robogósok. Számukra érthetetlen, hogy egy újjáépülő városrész vezetőinek miért éppen a motoros közlekedés jelenti a gyógyírt a nagyvárosi dugók problémájára. Pontosabban érthetővé válik a motorozást pártoló álláspont, ha figyelembe vesszük, hogy ezzel a megoldással parkolóhelyek spórolhatóak meg, és az önkormányzat elodázhatja például a kerékpárok használatát segítő és feltételező kerékpárutak megépítését.

A Levegő Munkacsoport - számos nyugat-európai tanulmány ismeretében - már jelezte a projekttel kapcsolatos aggályait - elsősorban a robogók magas károsanyag-kibocsátására hivatkozva. "A statisztikák szerint a robogók az autóknál és a kerékpároknál is jóval veszélyesebbek a közlekedésben részt vevőkre. Ráadásul jóval ártalmasabbak a környezetre is. Például Párizsban a közlekedésnek csupán 5 százalékát teszik ki a motorosok, ennek ellenére az ő rovásukra írható a légszennyezés 60 százaléka" - jegyezte meg Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport Környezeti Tanácsadó Irodájának vezetője.

Külföldi fórumok tanulmányok sorát citálják, melyek szerint a robogók jóval magasabb szénhidrogén- (40-160-szorosa is lehet az autókénak), szén-monoxid- és nitrogén-oxid-szinttel terhelik a környezetet, mint az autók. Ezzel szemben a robogópártiak a robogók rövidebb és gyorsabb haladásával érvelnek és hessegetik el a felmerülő kétségeket. Azonban ha a gyorsabb mozgásra vonatkozó érveket elfogadjuk, akkor az említett hátrány kiegyenlítéséhez a robogóknak 160-szor nagyobb sebességgel kellene száguldaniuk a városban.

A levegő szennyezésének

problémája mellett a robogók nemcsak lég-, de zajszennyezésben is jócskán lekörözik négykerekű társaikat. Lenkei Péter felhívta a figyelmet, hogy a robogók zajszintje esetenként 15-20 decibellel is nagyobb lehet, mint a személyautóké, és ebben a tekintetben az újabb típusú járművek sem sokkal szárnyalják túl korábbi társaikat. Léteznek olyan hibrid és árban az autókkal vetekedő korszerű motorok, melyekre a fentiek kevésbé állnak, de a józsefvárosi önkormányzat nem ezt a gépjárműcsoportot célozta meg programjában, érthető okokból, ugyanis a költségvetésből nagy összegeket vonna el a korszerű, de igen költséges robogók támogatása. Az önkormányzatnak a lagymatag kampányoláson kívül jelenleg egy fillérjébe sem kerül a program, mivel a robogókat hivatalos kereskedők bocsátják a lakosság rendelkezésére.

A Levegő Munkacsoport érvei a számszerűsíthető adatok ellenére süket fülekre találtak; aggodalmaskodó levelüket még csak válaszra sem méltatta az önkormányzat. Lenkei szerint abszurdum, hogy a testület úgy indít el egy ilyen programot, hogy nem vizsgálja a hatásait a környezetre. De mindez nem okozott nagy meglepetést, mivel Lenkei szerint ez a gyakorlat hazánkban "nagy múlttal" rendelkezik, számos kezdeményezést fogadnak el úgy politikusok, hogy mellőzik a környezetre és a környezeti károk enyhítésének következtében áttételesen a gazdaságra kifejtett hatását elemző vizsgálatokat, noha erre sok esetben törvények kötelezik őket.

Függetlenül a robogóktól, érthetetlen, hogy egy olyan kerületben, ahol Közép-Európa legnagyobb beruházását valósítják meg 22 hektáron (csak a Corvin-Szigony Projektben 2800 új lakás és 150000 négyzetméternyi iroda épül), és ahol az utakat amúgy is keresztül-kasul feltúrták, miért nem gondolnak egy bicikliút-hálózat létrehozására. Ezenkívül a többi projekt is (például a Magdolna Negyed Program vagy az Európa Belvárosa projekt) alkalmat teremthetne a kerékpárutak kibővítésére. És éppenséggel az olyan gigantikus méretű beruházások, mint a közelmúltban megnyílt Arena Plaza, szintén megérdemelnék, hogy vásárlóik és dolgozóik választhassák a kerékpáros közlekedés adta kényelmet, ha éppen úgy tartja kedvük.

Az önkormányzat helyi érdekeltségű lapjában többször kiemelte, hogy egyebek mellett céljaik közt szerepel, hogy Józsefváros "egyetemi kerületté" váljon. Erre a koncepcióra épül majd például a tudást és a fejlesztői beruházást egyesítő Corvin Tudáspark és Innovációs Központ. Ennek ellenére nem tapasztalható, hogy a városrész vezetése kihasználná a fiatalok életmódbeli rugalmasságát. Elég csak végigsétálni például a Múzeum körúti egyetemi udvaron, ahol

a kerékpárok

száma szemlátomást jóval meghaladja a városi átlagot, vagy elnézni akármelyik forgalmasabb éjszakai szórakozóhely környékére. Sőt például a West-Balkán egyes koncertjeire ingyenesen léphetnek be a kerékpárral érkezők. És ez a jelenség csupán a jéghegy csúcsa, mivel rengetegen - bár szívesen tennék - azért nem ülnek kerékpárra, mert nem érzik magukat biztonságban.

Kocsis Máté a robogózást mint a korszerű városi közlekedés életformáját jelölte meg, a légszennyezésre vonatkozó ellenérveket pedig meglehetősen túlzónak tartja. Az alpolgármester a robogózást "gyors, rugalmas, költségkímélő közlekedési formaként" látja, mely Európa nagyvárosaiban már mindennapos jelenség. "Ez az életstílus könnyen megszerettethető az emberekkel" - mondta az alpolgármester, aki egyébként azért nem tartja szükségesnek hatástanulmányok elkészítését, mert más nagyvárosokban már bevált a robogó. Franciaországban, Olaszországban, Japánban már a XX. század első felétől nagy számban használják őket. "Nem a robogóktól kellene félteni a fővárost, sokkal inkább a tömegközlekedés csekély fejlesztési forrásai, az elkerülő utak hiánya, valamint az állandó dugók okolhatók a szennyezettségért, melyből utóbbi kettő a rendszerváltás óta gyakorlatilag érintetlenül mérgezi Budapestet. A robogónak éppen az az előnye, hogy nagyon rugalmas és gyors közlekedési megoldást jelent, használatával a forgalomban eltöltött idő az autós utazás töredékére csökkenthető."

Mindezt Lenkei Péter is megerősítette, ugyanakkor úgy véli, ha a baleseti költségeket is "forintosítjuk" és hozzáadjuk az említett kiadásokhoz - ahogy azt a környezetvédelemmel foglalkozó közgazdászok teszik -, akkor "biztos, hogy ez az arány már más lesz".

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.