Robogó Józsefváros - Kismotor és mézesmadzag

  • Hortobágyi Ágnes
  • 2007. december 13.

Tranzit

A nyolcadik kerületieknek még a nyáron volt szerencséjük üdvözölni a Robogó Józsefváros elnevezésű programot. A július 22-én elindított kezdeményezés lényege, hogy olcsóbban juthatnak robogóhoz azok, akik a VIII. kerületben élnek, dolgoznak, ide járnak egyetemre vagy főiskolára, illetve cégük józsefvárosi telephellyel rendelkezik. Magyarán fél Budapestről van szó, ha tekintetbe vesszük a kerületben található egyetemek és kórházak nagy számát.
A nyolcadik kerületieknek még a nyáron volt szerencséjük üdvözölni a Robogó Józsefváros elnevezésű programot. A július 22-én elindított kezdeményezés lényege, hogy olcsóbban juthatnak robogóhoz azok, akik a VIII. kerületben élnek, dolgoznak, ide járnak egyetemre vagy főiskolára, illetve cégük józsefvárosi telephellyel rendelkezik. Magyarán fél Budapestről van szó, ha tekintetbe vesszük a kerületben található egyetemek és kórházak nagy számát.

Kocsis Máté, a robogózóprogram szellemi atyja, jobboldali alpolgármester sikeresnek látja az indulást. A képviselő elmondta, hogy a program célja egy szemléletváltás előidézése, ti. az autósoknak igyekeznek eljuttatni az üzenetet, hogy bizonyos helyzetekben az is tökéletesen megfelelő, ha a városon belül robogóval közlekednek. Kocsis úgy véli, hogy mint minden szemléletváltás, ez is egy hosszabb, kitartó munka eredménye lesz majd, ezért a képviselő-testület eleve több évben gondolkodott, amikor elindította a folyamatot.

A lakossági visszajelzések Kocsis szerint pozitívak, az emberek az eddigi információk alapján jó ötletnek találják a kezdeményezést. Az előjegyzések száma ötven fölé tehető, de az érdeklődés ennél is nagyobb volt a nyári kampányban.

A lelkes fogadtatás

mellett ugyanakkor a vásárlás már sok embernek terhet jelent, még a nyomott árak ellenére is. Kocsis hozzátette, hogy 2008 tavaszán újabb kampányt indítanak, és ebben az időszakban már várhatóan valóban megtörténik a várva várt, első jelentősebb vásárlási hullám - az alpolgármester szerint a kevésbé tehetősek most épp robogóra gyűjtenek.

Első pillantásra rokonszenvesnek tűnhet a kerület közlekedési trombózisait enyhíteni igyekvő újítás, de azért akadnak olyanok, akikben kifejezett ellenérzést váltanak ki a robogók és a robogósok. Számukra érthetetlen, hogy egy újjáépülő városrész vezetőinek miért éppen a motoros közlekedés jelenti a gyógyírt a nagyvárosi dugók problémájára. Pontosabban érthetővé válik a motorozást pártoló álláspont, ha figyelembe vesszük, hogy ezzel a megoldással parkolóhelyek spórolhatóak meg, és az önkormányzat elodázhatja például a kerékpárok használatát segítő és feltételező kerékpárutak megépítését.

A Levegő Munkacsoport - számos nyugat-európai tanulmány ismeretében - már jelezte a projekttel kapcsolatos aggályait - elsősorban a robogók magas károsanyag-kibocsátására hivatkozva. "A statisztikák szerint a robogók az autóknál és a kerékpároknál is jóval veszélyesebbek a közlekedésben részt vevőkre. Ráadásul jóval ártalmasabbak a környezetre is. Például Párizsban a közlekedésnek csupán 5 százalékát teszik ki a motorosok, ennek ellenére az ő rovásukra írható a légszennyezés 60 százaléka" - jegyezte meg Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport Környezeti Tanácsadó Irodájának vezetője.

Külföldi fórumok tanulmányok sorát citálják, melyek szerint a robogók jóval magasabb szénhidrogén- (40-160-szorosa is lehet az autókénak), szén-monoxid- és nitrogén-oxid-szinttel terhelik a környezetet, mint az autók. Ezzel szemben a robogópártiak a robogók rövidebb és gyorsabb haladásával érvelnek és hessegetik el a felmerülő kétségeket. Azonban ha a gyorsabb mozgásra vonatkozó érveket elfogadjuk, akkor az említett hátrány kiegyenlítéséhez a robogóknak 160-szor nagyobb sebességgel kellene száguldaniuk a városban.

A levegő szennyezésének

problémája mellett a robogók nemcsak lég-, de zajszennyezésben is jócskán lekörözik négykerekű társaikat. Lenkei Péter felhívta a figyelmet, hogy a robogók zajszintje esetenként 15-20 decibellel is nagyobb lehet, mint a személyautóké, és ebben a tekintetben az újabb típusú járművek sem sokkal szárnyalják túl korábbi társaikat. Léteznek olyan hibrid és árban az autókkal vetekedő korszerű motorok, melyekre a fentiek kevésbé állnak, de a józsefvárosi önkormányzat nem ezt a gépjárműcsoportot célozta meg programjában, érthető okokból, ugyanis a költségvetésből nagy összegeket vonna el a korszerű, de igen költséges robogók támogatása. Az önkormányzatnak a lagymatag kampányoláson kívül jelenleg egy fillérjébe sem kerül a program, mivel a robogókat hivatalos kereskedők bocsátják a lakosság rendelkezésére.

A Levegő Munkacsoport érvei a számszerűsíthető adatok ellenére süket fülekre találtak; aggodalmaskodó levelüket még csak válaszra sem méltatta az önkormányzat. Lenkei szerint abszurdum, hogy a testület úgy indít el egy ilyen programot, hogy nem vizsgálja a hatásait a környezetre. De mindez nem okozott nagy meglepetést, mivel Lenkei szerint ez a gyakorlat hazánkban "nagy múlttal" rendelkezik, számos kezdeményezést fogadnak el úgy politikusok, hogy mellőzik a környezetre és a környezeti károk enyhítésének következtében áttételesen a gazdaságra kifejtett hatását elemző vizsgálatokat, noha erre sok esetben törvények kötelezik őket.

Függetlenül a robogóktól, érthetetlen, hogy egy olyan kerületben, ahol Közép-Európa legnagyobb beruházását valósítják meg 22 hektáron (csak a Corvin-Szigony Projektben 2800 új lakás és 150000 négyzetméternyi iroda épül), és ahol az utakat amúgy is keresztül-kasul feltúrták, miért nem gondolnak egy bicikliút-hálózat létrehozására. Ezenkívül a többi projekt is (például a Magdolna Negyed Program vagy az Európa Belvárosa projekt) alkalmat teremthetne a kerékpárutak kibővítésére. És éppenséggel az olyan gigantikus méretű beruházások, mint a közelmúltban megnyílt Arena Plaza, szintén megérdemelnék, hogy vásárlóik és dolgozóik választhassák a kerékpáros közlekedés adta kényelmet, ha éppen úgy tartja kedvük.

Az önkormányzat helyi érdekeltségű lapjában többször kiemelte, hogy egyebek mellett céljaik közt szerepel, hogy Józsefváros "egyetemi kerületté" váljon. Erre a koncepcióra épül majd például a tudást és a fejlesztői beruházást egyesítő Corvin Tudáspark és Innovációs Központ. Ennek ellenére nem tapasztalható, hogy a városrész vezetése kihasználná a fiatalok életmódbeli rugalmasságát. Elég csak végigsétálni például a Múzeum körúti egyetemi udvaron, ahol

a kerékpárok

száma szemlátomást jóval meghaladja a városi átlagot, vagy elnézni akármelyik forgalmasabb éjszakai szórakozóhely környékére. Sőt például a West-Balkán egyes koncertjeire ingyenesen léphetnek be a kerékpárral érkezők. És ez a jelenség csupán a jéghegy csúcsa, mivel rengetegen - bár szívesen tennék - azért nem ülnek kerékpárra, mert nem érzik magukat biztonságban.

Kocsis Máté a robogózást mint a korszerű városi közlekedés életformáját jelölte meg, a légszennyezésre vonatkozó ellenérveket pedig meglehetősen túlzónak tartja. Az alpolgármester a robogózást "gyors, rugalmas, költségkímélő közlekedési formaként" látja, mely Európa nagyvárosaiban már mindennapos jelenség. "Ez az életstílus könnyen megszerettethető az emberekkel" - mondta az alpolgármester, aki egyébként azért nem tartja szükségesnek hatástanulmányok elkészítését, mert más nagyvárosokban már bevált a robogó. Franciaországban, Olaszországban, Japánban már a XX. század első felétől nagy számban használják őket. "Nem a robogóktól kellene félteni a fővárost, sokkal inkább a tömegközlekedés csekély fejlesztési forrásai, az elkerülő utak hiánya, valamint az állandó dugók okolhatók a szennyezettségért, melyből utóbbi kettő a rendszerváltás óta gyakorlatilag érintetlenül mérgezi Budapestet. A robogónak éppen az az előnye, hogy nagyon rugalmas és gyors közlekedési megoldást jelent, használatával a forgalomban eltöltött idő az autós utazás töredékére csökkenthető."

Mindezt Lenkei Péter is megerősítette, ugyanakkor úgy véli, ha a baleseti költségeket is "forintosítjuk" és hozzáadjuk az említett kiadásokhoz - ahogy azt a környezetvédelemmel foglalkozó közgazdászok teszik -, akkor "biztos, hogy ez az arány már más lesz".

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.