Dr. Flash aranyköpései - Barcs Miklós

Tranzit

Művészi színvonalon gyalázkodik, mégsem olvastunk róla elmarasztaló kritikát. Sőt. Csupa rajongó megnyilvánulással találkozhatunk, ha neve, illetve zenekara, a Flash szóba kerül. Barcs Miklós a napokban lesz ötvenéves.
Művészi színvonalon gyalázkodik, mégsem olvastunk róla elmarasztaló kritikát. Sőt. Csupa rajongó megnyilvánulással találkozhatunk, ha neve, illetve zenekara, a Flash szóba kerül. Barcs Miklós a napokban lesz ötvenéves.

Õ képviseli leginkább a punkban megtestesülő urban warrior lázadását. Közéleti és énekesi pályája csúcsára ért: a Tinódi Lantos Sebestyéni utat (sic!) ötvözve a betyáros vakmerőséggel utat nyitott a hazai underground történetében." A programajánlóban nagyon odatettek neki, ha olvasta, biztos jót röhögött. Nem mondhatnám, hogy szétszedik a Gödör klubot a Flash miatt, de a hideg csütörtök ellenére is meglehetősen stabil gárda képviselteti magát. Ha eltakarom az egyik szemem, csupa hétköznapi embert látok, legfeljebb a gőzt akarják kiengedni, de jobban megfigyelve különös lények is akadnak: nem mintha máshol nem találkozhatunk avval a fiatalemberrel, aki a magyar válogatott régi fazonú (Senior márkájú!) melegítőfelsőjében feszít, és arról beszél, hogy életcéljává vált Jézus tisztátalanságának bizonyítása, de az, hogy éppen itt botlunk bele, magától értetődőnek tűnik. "Hozzáért a halotthoz? Na, ugye? És Mózes engedi az ilyet?"

Mindez csak azért érdekes, mert pár méterrel odébb Barcs - a társaság középpontjaként - épp egy olyan sztorit mesél, aminek - ha csak közvetve is - szintén vallási vonatkozásai vannak. "Megyek a hatoson, erre fölszáll a Pajor (Tamás, szintén zenész, lassan húsz éve a Hit Gyülekezetének prominense - a szerk.) a kezében egy ásványvizes üveggel, aminek nincs kupakja, viszont valami húgyszerű lötty van benne. Mi ez, Tamás? Azt mondja: 'Benzin!' 'Mi van, terrorista lettél?' Erre visszakérdez: 'Így néz ki egy terrorista?' Szokás szerint öltöny-nyakkendőben feszített, és teljesen zavarba jött, amikor azt mondom: 'Hát épp ez az, egy terroristánál sosem lehet azt tudni.' Magyarázkodni kezd, hogy lerobbant a kocsija, meg hogy mér' írok róla rondákat az interneten? Mér', mér', mert a szekta teljesen legyalulta az agyadat, baszod alássan. Akkor megint jön a sablon dumájával, hogy ne bántsam a gyülekezetet, ők mentették meg az életét a drogoktól."

Barcs gúnykacaja "mindent visz", s ebben valószínűleg az is benne van, hogy őt nem kellett megmenteni, noha ifjúkorában valószínűleg az összes, akkor használatos hazai drogot kipróbálta: "A Flasht a nyolcvanas évek végén hoztam össze, amikor a Pajor-féle brigád elhúzott a szektába. Elég sokat lógtam velük együtt, teljesen kiborultam, hogy ilyen könnyedén veszik az agymosást - mesélte még 1999-ben. - A Flash névnek több jelentése van, villanás meg ilyenek, de azért elsősorban az anyagozásra gondoltam, amikor kitaláltam. Akkor már vége volt a régi jó gyógyszeres időszaknak, a Gracidint, a Parkánt betiltották, nagyban ment a mákozás. Nyaranta megszálltuk a földeket. Úgy történt, hogy egy olyan haverral, akinek volt kocsija, elindultunk az Alföld felé május végén, és harminc kilométeren belül öt mákföldbe ütköztünk. A helyeket nem őrizték, szerintem nem is tudták, hogy van ez a dolog. Nem azt mondom, hogy a mák elit narkó volt, de egy sokkal kisebb réteg művelte, mint a szipuzást. A Flasht egy Imeró nevű súlyos csákóval alapítottam. Zirci gyerek, de a csaja révén kijutott Los Angelesbe, ahol kapott egy laza rock and roll löketet. Úgy ismertem meg, hogy egy haveromnál gitározott, akkor jött haza Amerikából. Nekem volt egy-két szövegem, a Kúrom a nőt, csöng a telefon, meg ilyenek, ezekből lettek az első számok. Csak hát az Imeró nem tudta kiheverni ezt a Los Angeles-feelinget. Olyanokat csinált, hogy levetkőzött félmeztelenre, beállt gitárral a tükör elé, csak éppen a hálózatba dugta be a kábelt. Úgy megbaszta az áram, hogy beleégtek a húrok a tenyerébe. Ezt hótkomolyan mesélte nekem, és azt várta, hogy sajnálni fogomÉ Egyébként nem volt rossz gitáros, de őt a máktea teljesen legyűrte. Nem tudom, hogy él-e még egyáltalán, utoljára az a hír járta, hogy visszaköltözött Zircre, ott főzőcskézik."

Miki viszont abbahagyta a főzőcskézést. A kilencvenes években leszázalékolták, feketefutár lett vasúti kedvezményének köszönhetően. Közben a Flashben a fél város megfordult, s 1996-ban végre megjelent egy kazetta, amin az együttes Tilos az Á-ban tartott koncertje hallható. Ugyanebben az évben készített egy filmet a Balázs Béla Stúdiónak akkori basszusgitárosával, az idén elhunyt Artner Ivánnal (Rádiócsönd, Magyar Narancs, 2007. május 24.) a Mir űrállomásról, Égi rovar címmel, majd, miután megszűnt nyugdíjasstátusza - az illetékes bizottság "visszaszázalékolta" -, egy utógondozóban helyezkedett el mint képesítés nélküli szociális munkás. Az új évszázadba már az új Barcs Miki lépett, megházasodott, gyermeke született. Már csak az államvizsgája hiányzik, hogy megkapja a diplomáját a Wesley János főiskolán. Szakdolgozatként a klienseiről (18- 24 év közötti volt állami gondozottak) készült filmjét adta be. Ám hiába "konszolidálódott" a hétköznapi életben, rajongói nem sokat sejthetnek ebből. Az viszont valóban feltűnő, hogy Barcs korábbi "szimpla" dühét és ritkán józan életét felváltotta valamiféle "közéletiség": egy olyan, faragatlan, trágár "társadalomkritika", ami már annyira alpári, hogy nem lehet rajta nem röhögni. Mindezt saját készítésű honlapján (www.drflash.hu) fejti ki bővebben, de azért a koncertekre is jut belőle.

A Flash harmadiknak lép fel, a Gödör közönségének egy része elpárolgott vagy kiütötte magát. Most talán kicsit visszafogottabb a színpadon, de azért nem kell félteni. "Kedveskéim, ez egy világslágerünk, tényleg egy kis világslágerünk volt. Ezután megint jobbak jönnek. Az Egyhetes áru már állott, te állat című bemelegítő hangképes levél, kis köcsög!" - mondja röhögve, de a provokáció nem ül, az egyébként lelkes nézők mintha mellőznék a szokásos "Hol a hangod?", "Szar vagy, Miki!" és hasonló "viszontgyalázásokat". Persze az összes nagy slágert (Kúrom a nőt, Twenty, Hárommilliárd stb.) is eljátsszák, a "legújabbat", a négy évvel ezelőtt született Képviselő-funkyt ("Neked nem ott van a helyed a parlamentbe' / Berakod a lábikód egy zsák cementbe / Ott ácsorogsz majd a Duna fenekén / A Barbi baba feleséged jól megdugom én!") közkívánatra kétszer is. Barcs káromkodva távozik, de feltűnően jól érzi magát. Néhányan új számokat követelnek, de mindent a maga idején.

"A színpad nagyon jó hely arra, hogy aki idegesít, vagy akit nem bírsz, azt jól legyalázd - mondja. - Van egy-két pofa, akiket nagyon rühellek, azoknak már a korai Flash idején is beszóltam, a szaros politikusokat csak az utóbbi pár évben találtam meg. Előtte nem foglalkoztam velükÉ Melyikről tudnál jót mondani? Azt hiszem, ez örök téma marad. A rohadtak!!! De amikor elkezdtem csinálni a honlapot, rájöttem, hogy a gyalázkodás leírva talán még jobb. Jó kis barokkos körmondatokkal bele a pofájukba. A site-ot direkt primitívre fazoníroztam, egy kis dollárjeles sorminta, egy kis színes háttér, így azt az ősinternetes feelinget sugallja. Teljesen egyedül csinálom, naponta kábé 250-300-an látogatják, koncertek előtt megugrik a duplájára, de ha például az index 'linkoltatja', akkor négyezerre is felmegy. Mivel Uj Péter az egyik legnagyobb Flash-rajongó, az Indexen elég gyakran előfordulok. Igaz, ő olyan gyakran nem jár a koncertjeinkre."

Mikit azonban egy másik hírportál szerződtette - ahogy ő mondja - "száguldó gyalogos riporterként", bár ennek semmi köze a gyalázkodásokhoz vagy a Flashhez. Egyszerűen arról van szó, hogy Barcs évek óta szívesen dokumentál ilyen-olyan eseményeket videokamerájával. "Van otthon egy egyszerűbb vágóasztalom, azon készítem el a riportokat, négyet-ötöt egy hónapban." Tavaly október 23-a óta az összes tüntetésen részt vett, arra azonban még álmában sem gondolt, hogy e ténykedésének köszönhetően majd' húszéves földalatti közszereplés után a mainstream média érdeklődésének is a középpontjába kerüljön.

Jegyezzük meg a történelmi dátumot: 2007. november 17.

"Barcs Miklós éppen a Hold utcából akarta elhagyni a Batthyány-örökmécsesnél tartott, be nem jelentett tüntetés színhelyét, amikor a rendőrök feltartóztatták, kameráját elkobozták, mobiltelefonjából az akkumulátort kivetették, azt is elvették, egy rabomobilba bezsuppolták, és hatodmagával a kőbányai kerületi kapitányságra vitték. Ott az előtérben négy órán keresztül kellett álldogálnia, szék nem volt, vizet nem kapott, majd egy üres cellába helyezték. A cellában egy padon elaludt; éjjel egykor ébresztették, két rendőrnő jegyzőkönyvet vett fel, majd közölték, szabálysértést követett el, amiért a rendőrségi felhívás ellenére a tüntetés helyszínén maradt. Ezért 40 ezer forint pénzbírságra ítélik."

Az ügy még nem zárult le, de úgy tűnik, Mikit különösebben nem rázta meg a dolog. A "sajtószabadság mártírja" a koncert után így köszönt egy régi cimborát: "Bazmeg, eddig csak egyszer vittek be a zsernyákok. Emlékszel? Káemká (közveszélyes munkakerülés - a szerk.) miatt. Eltelt huszonöt év, a fene gondolta volna, hogy megint lecsapnak rám! Az öreg tatára! Az indexes Zutyunak (Bogád Zoltán - a szerk.) legalább volt újságírópapírja, meg ez a presszes, zöld csuhája. Nálam még az se', csak kamera a kézben. Persze a Zutyu se' úszta meg, höhöÉ őt is elvitték, csak nem oda, ahová engem. Bezsuppoltak a bádogkasztniba, egy mélabús szkinheddel meg négy másik pofával, azt' irány a kőbányai kapitányság. Levideózták a buránkat - ez van most a fotózás helyett. Képzeld el, ahogy ott állok egy tizenkettes számmal a kezemben, ezek meg jobbról-balról filmeznek! Nyugodt voltam, inkább röhögtem az egészen. Ahogy becsukták utánam az ajtót, rögtön elszundikáltam: sok volt a négy óra ácsorgás."

A tragikomikus epizódnak azonban van egy kimondottan pozitív hozadéka is. Amikor a koncertet követő napokban összefutottunk, Miki arról számolt be, hogy új Flash-szám készül, aminek már megvan a refrénje: "Az lesz, hogy 'Rendőrállamot nem!' Ennyire már előre van haladva a legújabb világsláger. De nem kapkodjuk el. Fokról fokra haladunk, közben folyamatosan beszámolunk arról, hogy épp hol tart a dolog. Ha kész leszünk vele, biztosan csinálunk egy számbemutató szuperkoncertet."

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.