Február elején adott ki közleményt a brit Polgári Repülési Hatóság (CAA), amelyben arról számolnak be, hogy elkezdtek vizsgálódni: szándékosan, netán csak véletlenül ültetik szét az együtt utazókat a légitársaságok. A CAA készített egy felmérést is, amelyben olyan utasokat kérdeztek meg, akik az elmúlt évben útitársakkal együtt repültek, vagyis egyszerre foglalták a jegyüket. Többen beszámoltak arról, hogy hiába foglaltak és valószínűleg csekkoltak be egyszerre, a légitársaság szétültette őket, mert nem vettek maguknak pluszpénzért helyet.
A probléma elsőre teljesen jelentéktelennek tűnik, hiszen tényleg nem akkora gond, ha valaki nem a társai mellett ül egy néhány órás repülőút során, és akár az is előfordulhat, hogy egyszerűen már nem maradnak egymás melletti ülések a gépen, így a rendszer kénytelen szétültetni. Ugyanakkor a vizsgálat vélhetőleg egyetlen európai légitársaság gyakorlata miatt indult, bár ezt egyelőre a CAA sem mondja ki. De, ahogy arra a Fapadosinfo is emlékeztet, tavaly nyár óta kezdtek érkezni a panaszok arról, hogy Európa második legnagyobb légitársasága, a Ryanair alighanem új gyakorlatot vezetett be: a szándékos szétültetést.
#Ryanair Even though there are seats available next to each other, Ryanair “randomly” allocates seats to my family traveling with young kids pic.twitter.com/ynyHIqNVhV
– Thomas Berger (@ThomasG4G) 2017. június 27.
Érdemes tudni, hogy mostanra egyébként már nemcsak a low-cost, azaz a fapados légitársaságok, hanem szinte mindenki más ott próbál pénzt keresni, ahol csak tud: míg a repülőjegyárakat igyekeznek minél alacsonyabban tartani, addig a régebben alapnak számító szolgáltatásokért pénzt kérnek. Ilyen extra szolgáltatás lett az ülőhelyválasztás: amikor repülőjegyet vásárol vagy becsekkol valaki, a rendszer felkínálja neki, hogy fizessen, ha nagyobb lábterű helyet, esetleg ablak melletti ülést szeretne. A gyakorlat eddig ennyiben ki is merült, a gyakran filléres jegyet kifogó utazók tudomásul vették, hogy ha az eget akarják bámulni az út során, fizetni fognak, és akkor is a bankkártyájuk után kell nyúlni, ha például az első, a többinél általában kényelmesebb sorban szeretnének ülni.
Eddig azonban egyetlen légitársaság sem csinálta meg azt, hogy az ugyanazon foglalásban szereplő utasokat szétülteti. Maximum akkor történt ilyen, ha a rendszer máshogy már nem tudott helyet biztosítani, mert a gép tele volt. Tavaly nyár óta viszont egyre többször lehetett hallani, hogy a Ryanair mostantól ezt a gyakorlatot követi, még ha ezt nem is tünteti fel sehol. Mindezt nehéz bizonyítani, az utas leginkább csak azt látja az online becsekkolásnál, hogy még sok szabad hely van, ehhez képest az útitársától jó messze kap helyet, amennyiben nem fizet, és választja ki magának az ülőhelyét. Amikor tavaly novemberben a Fapadosinfo blog szerzői tesztelték a rendszert, arra jutottak, hogy a szándékos szétültetés valóban beindult: egyszerre vették a jegyet, az utasokat viszont egymástól jó messze ültette az algoritmus.
Furcsa lehet, hogy csupán a Ryanairről beszélünk, de nagyon úgy tűnik, egyelőre csak ők követik ezt a gyakorlatot: az EasyJet például korábban közölte, hogy náluk az együtt utazók több mint 99 százalék, hogy egymás mellett fognak ülni, és a Wizz Air sem alkalmaz semmiféle szándékos szétültetést. A CAA felméréséből is az derül ki, hogy a Ryanair utasai közül voltak a legtöbben (35 százaléknyian), akik azt válaszolták, hogy szétültették őket, mivel nem fizettek.
Ryanair investigated by BBC over claims it is deliberately separating families who refuse seating charge
Social media is still awash with Ryanair passengers furious as they believe the airline has separated them from friends and family after they chose not to pay to select their seat.
A légitársaság célja teljesen egyértelmű: ha az útitársad mellett akarsz ülni, fizess. Ezt valószínűleg a legtöbb, a fapados modell előnyeit és hátrányait ismerő utas még el is fogadná (elvégre a low-cost modell pont arról szól, hogy az extra szolgáltatásokból kell minél több pénzt szerezni), ha a Ryanair kommunikálná erről valamit. Ezt viszont elfelejtették megtenni: amikor tavaly júniusban a BBC érdeklődött náluk erről, azt mondták, hogy az algoritmus szándékosan biztosan nem ültet szét senkit, csak akkor, ha már nincs más lehetőség.
Hogy mi fog történni a hatósági vizsgálat végén, nehéz megmondani. A CAA ugyan azt írta, hogy ha szükséges, megteszik a megfelelő lépéseket, de nem tudni, mik is lennének ezek. Az érintett légitársaságot meg lehet büntetni az utasok félretájékoztatásáért, megvezetéséért, de ehhez valahogy be kell bizonyítani, hogy az algoritmus a szándékos szétültetés mentén dolgozik. A Ryanair szóvivője már jelezte is, hogy készek együttműködni a vizsgálat során, ám arról nem beszélt, hogyan van programozva az algoritmus. Annyi biztos, hogy a tavalyi járattörlések miatt megtépázott hírnevű Ryanairnek nem jönne jól egy újabb botrány.