Vasútbiztonsági kampányt indít a MÁV a balesetek növekvő száma miatt

Tranzit

Tavaly 50 százalékkal nőtt az ilyen esetek száma az előző évhez képest, idén pedig már 16-an, azaz csaknem annyian haltak meg, mint tavaly egész évben.

Figyelemfelkeltő vasútbiztonsági kampányt indít a MÁV a balesetek visszaszorítása érdekében - jelentette be a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója hétfőn Budapesten, közölve, drasztikusan nőtt a vasúti átkelőkben történt balesetek száma.

Tavaly 50 százalékkal nőtt az ilyen esetek száma az előző évhez képest, idén pedig már 16-an, azaz csaknem annyian haltak meg vasúti átkelőkben, mint tavaly, az egész évben, amikor 17-en vesztették életüket - ismertette Homolya Róbert a IV. és a XV. kerület határán található vasúti átjárónál tartott sajtótájékoztatón. A múlt hetet fekete hétnek nevezte: hatan vesztették életüket vasúti átjárókban történt balesetekben.

Homolya beszélt arról is, hogy szeretnék szigorítani a KRESZ-t, szigorúbban büntetnék például a sorompórongálást, visszatartva azokat, akik veszélyeztetik a közúti és a vasúti közlekedés biztonságát. Ennek érdekében jogszabály-módosítást kezdeményeznek.

Ismertette: a MÁV csaknem 7700 kilométer hosszú vasúthálózatot működtet, amelyen több mint 3600 vonat jár; 5500 olyan átjáró van, amelyben a közúti és a vasúti hálózat keresztezi egymást, ezeknek mintegy felében csak a vasúti átjáró kezdetét jelző, piros-fehér andráskereszt van. Hozzátette: sajnos a példák azt mutatják, hogy mindig figyelmetlenség vezet a balesetekhez.

A vezérigazgató arra is emlékeztetett, hogy 2008 óta nem volt a vasúti üzemre visszavezethető baleset. De szólt arról is, hogy a Mindszentnél a múlt hét kedden történt, öt halálos áldozattal járó balesetben a médiában és az interneten megjelent videó alapján a kisteherautó szinte megállás nélkül hajtott az átjáróba, ahol egy motorvonattal ütközött. Homolya Róbert megjegyezte: a mindszenti balesetben a motorkocsi 19 tonna volt, de egy mozdony 80 tonna.

Aggasztónak nevezte, hogy csak a múlt évben több mint 800 esetben rongálták meg azokat a sorompókat, közlekedésbiztonsági berendezéseket, amelyekkel a baleseteket próbálják megakadályozni.

 A mav.hu/erjhaza oldalon is próbálják felhívni a közlekedők figyelmét az elkerülhető veszélyre, a portálon a vezérigazgató megfogalmazása szerint kifejezetten sokkoló fotókat szeretnének megosztani a közvéleménnyel, amelyeken látható, hogy ezeknek a baleseteknek milyen következményei vannak.

Nincs olyan élethelyzet, amelyben megéri egy pirosan villogó lámpa vagy lehajtott félsorompó ellenére behajtani a vasúti átjáróba, mert tragikus baleset történhet

 – mondta Homolya Róbert.

Óberling József, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztályvezetője a megelőzés fontosságáról beszélt, külön kiemelve, hogy a vasúttársasággal közösen minden évben kampányokat, a vasúti átjárókban ellenőrzési akciókat tartanak. Emellett a rendőrség maga is ellenőrzi a vasúti átjárókban a szabályok betartását. Hozzátette: kivizsgálják a baleseteket, de sok esetben nem feltétlenül derülnek ki az okok. A járművezetőktől figyelmet, körültekintést és szabálykövetést kért.

Fazekas Géza, a Legfőbb Ügyészség szóvivője arról beszélt, hogy kiemelt figyelmet fordítanak a vasúttal összefüggő súlyos balesetekre. Rámutatott: minden olyan balesetben, ahol legkevesebb két ember hal meg, belső szabályaik alapján az ügyész is részt vesz a helyszíni szemlén, illetve az esetleges bizonyítási kísérletben. Hozzátette: a közúti baleset gondatlan okozása a közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény, de ha ez a vasútüzem zavarásával jár, akkor közérdekű üzem működésének megzavarása is szóba kerülhet. A nyomozást minden esetekben gondosan lefolytatják, azonban az esetekben, amelyekben a szabályszegő nem éli túl a balesetet, természetesen nem kerül sor vádemelésre. Felhívta a figyelmet arra is, hogy az ügyészség a héten kezdi meg a közlekedési bűncselekményekkel kapcsolatos új tájékoztató sorozatukat nyilvánosságra hozni.

Molnár Péter mozdonyvezető - akinek húszéves szolgálata alatt hat vasúti átjárós balesete volt - kijelentette: kollégái jól felkészültek, szeretné, ha a közúton is jól felkészült emberek vezetnének. Az átjárókban történő balesetekre nem lehet felkészülni, hatalmas traumát okoznak minden mozdonyvezetőnek – mondta. A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy azzal egy időben is történt baleset vasúti átjáróban, a Békés megyei Nagyszénás közelében, szerencsére nem sérült meg senki.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."