25 éves a számítógépes egér - Mindenki a klikkben

Tudomány

Az első modell kétkezes volt és fogaskerekű, a tömeggyártás kezdetén akciósan is 299 dollárt kellett fizetni érte. Ma viszont már csak akkor vesszük igazán észre, ha bedöglik.
Az első modell kétkezes volt és fogaskerekű, a tömeggyártás kezdetén akciósan is 299 dollárt kellett fizetni érte. Ma viszont már csak akkor vesszük igazán észre, ha bedöglik.

A bevásárlóközpont műszaki boltjában tett látogatás eredménye: 7 gyártótól 27-féle, színben/árban/technikai és egyéb paraméterben különböző számítógépes egér. Az ezredforduló óta történt alapvető változásokat negligáló 699 forintos no name-től (kétgombos, rövid vezetékes, gumigörgős) az ennél tizenötször drágább, golfütőfej formájú és nagyságú, vezeték nélküli ergonomikusig. A bolt részlegvezetője szerint legtöbbet a vezeték nélküli 3 vagy 5 gombosokból tudnak eladni, ezek átlagosan 3-5 ezer forint köztiek, de a vevők inkább a külcsín alapján választanak. És mindig csak egyet vesznek.

Amikor 1982-ben az egér felbukkant Amerikában, akciósan 299 dollárért kínálták az "eddig soha nem látott könnyedségű számítógép-kezelőt". A computer mouse - legalábbis a működési elve - ekkor már valójában nagykorú találmánynak számított. Az iparág egyik legfontosabb kellékét az "X-Y pozíciójelző képernyős rendszer" készüléket ugyanis 19 évvel korábban építették meg először a Stanford Kutatóintézetben. Douglas Engelbart US3541541 szabadalmi bejegyzésű masinája két, egymásra merőleges fogaskerekekkel ellátott, két kézzel használható szörnyet takart, amit szélesebb körben csak 1968-ban mutatott be. Nem egérnek,

bogárnak becézte a készüléket,

és eredetileg csak egy gombja volt. Mindez a '70-es évek végéig Csipkerózsika-álmát aludta, sőt, a home computer korszak hajnalán, a Xerox rossz helyzetfelismerésének köszönhetően szinte elfelejtődött.

A ma ismert egér debütálására azonban akkor sem könnyű egyértelműen rábökni, ha Engelbartot kivesszük a képből. Egyes technológiai annalesek a Byte magazin 1982 júniusában elsőként egeret ábrázoló Microsoft-reklámra esküsznek, mások Steve Kirschnek, a Mouse System cég vezetőjének augusztusi döntésére, hogy a Sun-munkaállomásokhoz jó lenne már végre egy használható egér. Van, aki ugyanez év novembere mellé tesz ikszet, mondván, hogy a Comdexen (neves számítástechnikai szakkiállítás és seregszemle) ekkor jelent meg a Logitech a P4 fantázianévvel ellátott modelljével. Megint mások viszont egészen 1979-ig mennek vissza, amikor a későbbi Macintosh-vezér, Steve Jobs munkatársaival besétált a grafikus felhasználói felület kialakítását célul kitűző Xerox PARC-hoz, és a témában minden, ott hozzáférhető információt begyűjtött, hogy saját maguk fejlesszék tovább. (E látogatás a csúcspontja a nálunk Számító emberek címen futott filmnek is - Pirates of Silicon Valley [1999] -, noha eredeti célja a Jobs vs. Gates konfliktus gyökerének boncolgatása volt.) A Dean Hovey (a Mac tervezőmérnöke) által a '80-as évek hajnalára szappantartóból és dezodorgolyóból épített egér messze volt a tömeggyártástól, erre először az IBM (1982), majd a Bill Gates vezette Microsoft (1983) volt képes. Kétségtelen tény azonban, hogy az 1984 januárjában piacra dobott Macintosh volt az első, mely a mouse tulajdonságait képes volt kihasználni.

A PARC-ban látott egereknek három gombjuk volt, ennyi lett az IBM mouse-nak is. A Macintosh egerekre viszont 2005-ig csak egyetlen gombot terveztek, a Microsofté két gombbal indult. A "gombháborúnak" mégis inkább filozófiai, mint logikus magyarázata van. (Az Apple Macintosh egerek és gépek elsősorban Amerikában hódítanak mind a mai napig, Európában főleg grafikai stúdiók, a legújabb dizájnért lelkesedők használják.) A mouse világméretű hódítása viszont egyértelműen a redmondi központú Microsofthoz és az általa kifejlesztett Windowshoz kötődik.

Az eladások első boomja

a Word és a Paint programok megjelenésével függ össze. Fura módon azonban a személyi számítógépekben gyorsan nélkülözhetetlenné váló eszköz rabja is lett a Bill Gates-i szoftvereknek, s így működése, formája és lehetőségei a '90-es évek végéig alapvetően nem változtak (hacsak nem számít változásnak, hogy a görgők könnyebb tisztíthatóságának elvét, az egér alján lévő gyűrű és az eltávolítható golyó ötletét a már említett Dean Hovey-tól és a Mactől vette át a PC-világ). Az optikai egér megjelenéséig (1999) a Mac-felhasználók kivételével a legtöbben két- vagy háromgombos, görgős egeret használtak, s havonta legalább egyszer pucolták a gumírozott golyót és az ahhoz kapcsolódó X-Y görgőket. Aztán a RAM-ok, MHz-ek, kilo-, majd megabyte-ok gyorsuló ringlispílében a tőkeerős fejlesztőrészlegekben a fejükhöz kaptak (merthogy: lehet-e a fejlődést jobban kifejezni, mint a látható és kézzelfogható dolgokkal?). Kicserélődött a foglalat (gyorsabb adatátvitel), megjelentek az öt-, majd még több gombos változatok (több funkció), megoldották a görgőkopás problémáját és a folyamatos mozgatás lehetőségét is. Elsőként a Microsoftnál vették elő Kirsch egy másik, '60-as évekbeli találmányát: a görgőket fénydiódákra és optikai képolvasókra cserélték. Ettől kezdve az egér X-Y tengelyes mozgása, de a pontossága sem a konkrét fizikai kontakttól függött. A lézerre cserélt fénydiódának (2006) és a szenzorok tökéletesedésének köszönhetően ma már az sem ritka, hogy a "mérnöki" egerekben a képolvasók felbontóképessége kenterbe vágja a profi nyomdák nyomtatási lehetőségeit.

Ezek a fejlesztések

az ezredfordulótól újraszabták a piacot. Voltak persze zsákutcák is. A leglátványosabb kudarcnak máig a játékosoknak kifejlesztett "trackball" számít (ez voltaképpen egy felfordított egér, ahol a kurzor mozgását a gamer egy megnagyobbított golyó forgatásával végzi), de az ötnél több funkciógomb egérre zsúfolása sem tekinthető éppen sikertörténetnek. A kudarcok azonban gyorsan zárójelbe kerültek az internetfejlesztéseknek köszönhetően: a háromgombos egereken a középső lecserélődött egy kis kerékre, aztán e "scroll" nyomógombként is funkcionálni kezdett (2003). Ezzel szinte egy időben mind gyakoribb igényként jelentkezett, hogy a gépház-egér kontakthoz ne legyen feltétlenül szükség vezetékre. Az eleinte infravörös, majd egyre inkább wireless vagy bluetooth kapcsolódású egerek térnyerése két-három éve folyamatos, becslések szerint mára az eladások 45 százalékáig emelkedett.

Az egész PC-szektort a kezdetek óta meghatározza a Logitech és a Microsoft. A cégek a jelenlegi becslések szerint Európában 35-40 százalékkal részesednek a tortából. A többiek számát becsülni sem érdemes. A kisebb egérpiaci márkák - mint a Genius, a BTC, a Creative, a HP, a Mitsummi, a Trust, a Labtech, a Lexma (és a sokféle "-tek", mint A4teck, Saitek, Nortek stb.) - mellett sok névtelent is találni a boltokban. Ezért nem meglepő, hogy a hazai piaci részesedésekről egyik nagy forgalmazónál sem tudtak/akarnak még csak közelítő adatokat sem mondani. Az pedig, hogy egyre inkább a minőségi egereket keresnénk, legfeljebb olyanokból olvasható ki, mint hogy a Microsoft hardverrészlegének jövő évi katalógusában 25 különböző egértípus szerepel, ebből hatot sorolnánk az olcsó, 16-ot viszont az erős közepes kategóriába. De a Logitechnél olyannyira hasonló a helyzet, hogy még az elitkategóriában is hasonló mennyiségű/tulajdonságú specifikációk találhatók. Az egyik friss, extrém redmondi gyümölcsöt például 5-10 grammos súlyokkal ideális súlyelosztásúvá, egyénre szabottá lehet tenni, de az egéren a digitális kijelzők mutatják nemcsak a működéshez szükséges energiaszintet, azt is, hogy az optikai egér pontossága éppen hová van beállítva. Erre az ufóra a Logitech nüansznyi különbséget mutató válaszából kettő is van, miközben a gamer szegmensben kihagyhatatlan Razor például egy 15G-s gyorsulást lekövetni képes ketyerével követel helyet e versenyben. Műszaki paraméterek alapján nehéz lenne dönteni köztük, a 15 ezer forint feletti árakat látva azonban, minőség ide vagy oda, sokan gondolkodóba esnének.

Az egérgyártók versengése a végletekig kihegyezett. A legújabb, "minden funkcióhoz használj másfajta egeret!" filozófia azonban idehaza inkább extrém futurisztika, hisz a korábbi "mutasd az egered, megmondom, ki vagy!" szlogen is csak most kezd kiteljesedni. A gyártók reménye szerint karácsonykor jön az áttörés.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.