A matematika nagykövete

Száz éve született Erdős Pál

  • Matykó Károly
  • 2013. május 4.

Tudomány

Nevét már életében legendák és anekdoták övezték. Állítólag 12 évesen, egy antiszemita incidenst követően vált "internacionalistává", de nem politikai értelemben. Öntudatosan hangoztatta: "Minden, ami emberi, akár rossz, akár jó, előbb-utóbb véget ér. Kivéve a matematikát."

Matematikatanár szülei, Erdős Lajos és Wilhelm Anna igen korán felfedezték tehetségét. Négyéves korában magától, spekulatív úton rájött a negatív számok létének szükségszerűségére. Gausshoz hasonlóan tehát csodagyerekként indult, a Szent István Gimnáziumba járt, és a Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok feladatmegoldó versenyeinek állandó résztvevőjeként akadálytalanul jutott a Pázmány Péter Tudományegyetem matematika-fizika szakára, ahol Fejér Lipót volt rá a legnagyobb hatással. Mivel itt sem sikerült a matematikai problémák iránti "született nyughatatlanságát" csillapítania, a Műegyetemre is áthallgatott.

 


Már egyetemi diákként szakmai műhelyeket szervezett. Folyton újabb és újabb problémákat vetett fel a legkülönfélébb matematikai területekről - különösen a számelmélet, halmazok és gráfok, valamint az analízis izgatta -, és ezzel szinte kiprovokálta diáktársai problémamegoldó kedvét. Ezt később úgy módosította, hogy kérdéseinek jó megoldását a feladat nehézségével arányos pénzjutalommal honorálta. Jellemző, hogy egyik, még egyetemista korában, Turán Pállal közösen felvetett sejtését szűk fél évszázad múltán oldotta meg Szemerédi Endre (vele készült interjúnk: "Mostanában már pironkodva elismerik", Magyar Narancs, 2012. április 5.), aki ezzel nemcsak a felajánlott ezer dollárt, de az MTA levelező tagságát is elnyerte.

 

Erdős 1934-ben végzett az egyetemen, Fejér Lipótnál doktorált, majd négy évre szóló ösztöndíjjal Manchesterbe utazott. Időnként hazalátogatott, de 1938-ban úgy érezte, Magyarország immár nem élhető hely a számára, és az Egyesült Államokban telepedett le. A politikától tudatosan távol tartotta magát, magyar állampolgárságát megtartva igazi világpolgárként mindig úton volt, s minden percét a tudományra fordította. 1956-ban a Magyar Tudományos Akadémia levelező, 1962-ben rendes tagja lett. Ettől kezdve rendszeresen járt haza, felkarolta a tehetséggondozás ügyét, inspirálta a később világhírűvé vált magyar kombinatorikai és halmazelméleti iskola megszületését. Az MTA-n kívül tagja volt az amerikai, a holland, az ausztrál és az indiai akadémiának, valamint a Royal Societynek is. 1983-ban megkapta a legrangosabb matematikai kitüntetést, a Wolf-díjat.

Tudományos munkásságát tekintve igen termékeny volt. A 30-as években Mark Kaccal és Aurel Wintnerrel a valószínűségi számelmélet születésénél bábáskodott, egykori diáktársával, Turán Pállal az approximációelmélet és a statisztikus csoportelmélet terén hozott máig időtálló eredményeket. Ő alkotta meg a halmazelméletben ismert partíciókalkulust, az ugyancsak színes egyéniségnek számító Rényi Alfréddal pedig kidolgozta a véletlen gráfok elméletét. Problémamegoldó munkásságának kiemelkedő epizódja az Atle Selberggel 1949-ben közösen publikált elemi bizonyítás a prímszámtételre. A kombinatorikában ismert átlós Ramsey-számokra máig időtálló becslést adott, az alsó és felső értékeket azóta sem sikerült nála sokkal pontosabban meghatározni. Az egyszerű, "szép" megoldások híve volt, bármilyen nehéz problémáról is volt szó.

Matematikai lapokban közölt publikációinak száma elérte a másfél ezret, s további ötszáznak volt társszerzője. Ez utóbbira alkalmazta azt a félig tréfás, félig komolyan vett faktort, amit azóta csak "Erdős-szám" néven használnak. Ennek lényege, hogy 1-es számot kapott, akinek vele közös szakcikke jelent meg, a velük ugyanilyen kapcsolatban állók 2-est kaptak, és így tovább. Egyik magyar tanítványa, az 1-es Erdős-számmal rendelkező Tuza Zsolt szerint az értékmérő módszert nem Erdős találta ki, de igen megtetszett neki. A "számozást" később más tudományágak művelői is átvették, sőt az informatika a hálózati viszonyok leírásában alkalmazza az elemek közti távolság leképezésére.

Noha Erdős tisztában volt a számítógépes adatfeldolgozás fontosságával, ő maga nem tért el az "ősi módszertől": számításait, képleteit saját kezűleg vetette papírra. Így is korszakos matematikusként tekintett rá a tudományos világ, vannak, akik "korunk Eulerje"-ként emlegetik.

Családot nem alapított, az általa létrehozott ironikus "Erdős-szótár" meghatározásával élve nem lett "rab" (férj), és az "epszilon" (gyermek) gondja sem nyomasztotta. Egy 1984-es tévéinterjúban azt mondta: "Rövid ideig él az ember, és sokáig halott." Ő azokat nevezte "halottnak", akik nem érdeklődtek a matematika iránt, vagy elfordultak tőle.

Erdős Pál egész életét a matematika töltötte ki. 1996-ban, egy varsói szállodában hunyt el szívroham következtében. 83 évesen, útközben.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.