Kiállítás

A nő és részei

A medikai Vénusz

  • Hamvay Péter
  • 2015. december 5.

Tudomány

Egy „nyitott” és egy „csukott” nőt tekinthetünk meg a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum legújabb kiállításán. Az egyik 230, a másik 22 éves.

Két test fekszik a teremben, az egyik félig nyitott szemmel, szétterült hajjal, combjait összezárva, ám belső szerveit, pontosabban nyirokrendszerét, szemérmetlenül közszemlére téve. A viaszból készült Venus Medical orvosi szemléltető eszköznek készült a 18. századi Firenzében, II. József megrendelésére. A mellette lévő kortárs munka Drozdik Orsolya alkotása, aki harminc éve foglalkozik efféle Vénuszokkal. A művész a Narancsnak elmondta, hogy kezdetben a „valóság és igazság reprezentációját keresve” fotózta őket a világ különböző orvostörténeti gyűjteményeiben, majd később, „női aspektusból” újraalkotta azokat – saját teste volt a modell. Az itt látható műtárgy az Én manufakturálása című, háromrészes sorozatnak 1993-ban készült darabja; Drozdik Orsolya szimbolikus önképe, egyszersmind a medikai tekintetnek kiszolgáltatott női test reprezentációja is. Ráadásul most először eredeti, történeti műtárgy társaságában tekinthető meg. „Alig tudtam lejönni az asztalról – mesélte Drozdik az alkotási folyamatról –, ugyanis olyan póz, amilyenben a medikai Vénusz fekszik, nincs a valóságban. De ez a valószerűtlenség nem csak a tudományos szemlélődés számára volt hasznos – tette hozzá –, vélhetően a férfitekinteteknek is kedves volt, lévén csak férfiak léphettek be a tudomány világába.” Igaz ez még úgy is, ha az akkoriban a vagyont érő viaszbábuk nem a morbid gyönyörködtetésre készültek.

A megnyúzott természet

„A boncolást soha nem tiltotta a katolikus egyház – oszlat el egy közkeletű félreértést a múzeum munkatársa, Horányi Ildikó. – A 10. századból már ismerünk törvényszéki boncolást, 1244-ben pedig a salernói egyetem arról határozott, hogy ötévente egy holttestet fel kell boncolni, hogy minden hallgató legalább egyszer lásson ilyet. A boncolások a modern anatómia megteremtőjének tekintett Vesalius korától, a 16. századtól általánossá váltak az orvosi fakultásokon, a műveletek legnagyobb gátja nem elvi, hanem gyakorlati volt: hiányoztak a holttestek. A kivégzett bűnözők tetemét ugyan felhasználhatták – olykor a boncolás, a test megnyitása, feldarabolása is a büntetés része volt –, de hűtés nélkül csak nagyon rövid idő állt rendelkezésre.” „Nem beszélve az olyan bakikról, mint amikor egy rosszul sikerült kivégzés után az áldozat életre kelt, mielőtt a boncterembe ért volna” – idéz fel egy francia esetet a múzeum főigazgatója, Varga Benedek. „A boncolásokra ritkán került sor, évente egy alkalommal, ám azok nyilvános, társasági események voltak, leginkább természetesen a téli időszakban, hogy késleltessék a tetem romlását” – teszi hozzá Horányi.

A fenti nehézségek kiküszöbölésére kezdtek kísérletezni olyan technikákkal, amelyek alkalmassá teszik az emberi testet a boncolás különböző stádiumaiban való konzerválásra. „Ezek a preparátumok úgy készültek, hogy a tetem bomlandó részeinek lebontása után a testet kiszárították, majd különféle szerekkel igyekeztek tartósítani – mondja Horányi. – A legnagyobb nehézséget a vénák, az artériák, a nyirokrendszer jelentette.” 1661-ben az olasz Marcello Malpighi (1628–1694) például higanyt injektált a tüdő artériáiba, ám ettől szétpattantak a véredények. A megoldást végül a preparálózseni, Frederik Ruysch (1638–1731) lelte meg, aki színezhető, olvasztott viasz befecskendezésével emelte ki a vér- és nyirokrendszert. Olyan sikeres volt, hogy I. Péter cár is rendelt tőle egy gyűjteményt.

Egy másik zseni, a francia Honoré Fragonard (1732–1799) viszont meglehetősen kreatívan viszonyult a témához: gyakran támadóállásba helyezte preparátumait, amit ő „a meg­nyúzott természetnek” nevezett. És ugyan a francia nemzeti anatómiai kabinet létesítéséről szóló előterjesztését elutasították, az egyetemek mellett a 18. század végére már preparátorműhelyek és egyre nagyobb gyűjtemények jöttek létre. Ezek nemcsak a medikusképzést szolgálták, hanem gyakran a képzőművészek számára is fontos stúdiumokat jelentettek.

És jöttek a viaszbábok

Giulio Gaetano Zummo (1656–1701) szicíliai abbé már a 17. században elkészítette az első anatómiai viaszszobrokat, ám ezek afféle kollázsok voltak, ugyanis a mester a viasz mellett emberi szerveket is felhasznált műveihez, amelyek a maguk idején egyszerre voltak szem­léltető eszközök és műalkotások. „Zummo munkássága nyomán jöttek létre Itália nagyobb egyetemi városaiban, Padovában, Bolognában, Firenzében a viaszszobrászati műhelyek. Utóbbiban voltak a legkeresettebb anatómiai szobrászok, így Felice Fontana (1730–1805), aki negyven egész alakos emberi modellt és több mint kétezer kisebb anatómiai szervet készített” – írja egyik tanulmányában Horányi Ildikó. II. József tőle rendelt 1780-ban egy 1192 darabból álló sorozatot a bécsi Katonai Sebészeti Akadémia számára. A tizenhat egész alakos figurát tartalmazó együttesből a nyirokrendszert bemutató női aktot, 12 kisebb darabbal együtt, az uralkodó a pesti egyetem orvosi fakultásának ajándékozta – nos, ezt láthatjuk Drozdik művével együtt a kiállításon. A tárgyról kevés feljegyzés maradt fenn, annyit lehet tudni, hogy 1789-ben hajóval szállították Pestre, az egyetemen pedig fűthető szobát is biztosítottak számára, hogy a viasz állaga ne romoljon. A kollekció az 1960-as évek végén került múzeumba, a 12 kisebb darab ajándékba, a Vénusz – vagy ahogy a múzeumban becézik, Lujza –  viszont csak letétbe, így büszke tulajdonosa továbbra is a Semmelweis Egyetem.

A Semmelweis Orvostörténeti Múzeumban a kiállítás november 10-ig látogatható.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.