A régi kék láng (Gázmúzeum)

  • - kovácsy -
  • 2007. február 1.

Tudomány

"Volt egy modellem arról a gázmasináról, mely nagy költségembe és fáradságomba került, és csak erős akaratom és kitartásom volt képes előteremteni. Most az áthozása volt a legfőbb gondom, s megvallom, aggodalmam is, a gépeknek ily módon való kivitelére halálbüntetés lévén kiszabva."

"Volt egy modellem arról a gázmasináról, mely nagy költségembe és fáradságomba került, és csak erős akaratom és kitartásom volt képes előteremteni. Most az áthozása volt a legfőbb gondom, s megvallom, aggodalmam is, a gépeknek ily módon való kivitelére halálbüntetés lévén kiszabva." Doverben, a hajócsatlakozásra várakozva dohogott így magában 1815 decemberében a legnagyobb magyar, az akkor még 24 éves Stefi gróf, majd pedig fizetett, mint a katonatiszt (huszárkapitány, aki volt), s már csak azon akadt háborognivalója, hogy a lepénzelt vámhivatalnok meg sem pöccintette előtte a kalapját. Nagycenkre szánta a készüléket, amely azonban csak évtizedekkel később borította fénybe a családi kastélyt.

A kőszén száraz lepárlásával nyert városi gáz előállítási technológiáját hamar megismerték Magyarországon, néhány nagypolgári palotában már fejlesztettek is gázt világítás céljából, de

az első pesti légszeszgyár

- ahogy a világítógázt akkoriban nevezték - csak 1856-ban épült fel a Fiumei út és a Lóvásár (ma Köztársaság) tér közötti telken. A tárolók, az iparvágányok, a munkáslakások már rég eltűntek, a Légszesz utca neve emlékeztet csak az egykori üzemre.

1856-ig olajlámpák világították meg Pest-Buda utcáit. Az átállást nem kísérte annyi fanyalgás, mint korábban Angliában, ahol olyan jelességek háborogtak és élcelődtek az új módin, mint Walter Scott vagy Byron. A józsefvárosi gyárat továbbiak követték a Margit körúton, Újpesten és a Ferencvárosban. 1914-ben viszont, miután a gázgyártás a főváros kezelésébe került, már meg is szűnt - addigra az "budai Gázgyár szolgáltatta elsősorban az üzemanyagot -, néhány igazgatósági és irodaépülete azonban felújítva megmaradt. Ma is itt van a gázművek központja, közepén a Gázmúzeummal.

A gyűjtemény értékes fényképsorozatot őriz, amely végigköveti az új, omladékosságában is máig megkapó üzem felépítésének állomásait. (A hozzá tartozó tisztviselő- és munkáslakótelep pedig megér egy kirándulást, nem is beszélve az egykori iparvágányok helyén a természet burjánzásáról, amelynek nyilván hamarosan véget vet valami bölcs beruházói döntés.)

Hogy mi bölcs beruházói döntés és mi nem, az a tízes években is vita tárgya volt: a kor jeles szerzője, Cholnoky Viktor például azért ostorozta a gázművek vezetőit, mert új gázgyárat építtettek, ahelyett, hogy az erdélyi Kissármáson feltört földgázt vezettették volna Budapestre. Nézhettek is volna nagyot Trianon után!

Cholnoky azonban nem beszélt a levegőbe. Magának a Gázmúzeumnak a keletkezése egyébként ahhoz a tényhez kapcsolódik, hogy a világítógázt, miután egy ideig csak keverték vele, a hetvenes években valóban felváltotta az (akkor még éppen) sokkal olcsóbb földgáz. Az ehhez szükséges átállítást a régebbi készülékeken nem lehetett végrehajtani. A gázművek gazdasági igazgatója, Gömöri Géza ekkor elrendelte, hogy a leszerelt tűzhelyeket és fűtőkészségeket gyűjtsék össze. Utcai gázlámpákat persze ekkor már nemigen lehetett találni a fővárosban - egy részük Bécsben tűnt fel újra, ahol ma is emelik a káundká hangulatot. Mindenféle fűtőkészségeket viszont szép számmal, és ezek most ott sorakoznak a Gázmúzeumban, a múlt szépségeire fogékony vezető leánya, a családi hagyományozódásra büszke, érezhetően lelkes és ügyszerető Gulyásné Gömöri Anikó lelkes igazgatása alatt. A legkorábbi darabok, mint például egy pompázatos, melegvíz-tárolós tűzhely, osztrák és német gyártmányúak - hiába volt 1900-ra már több mint 400 kilométernyi gázvezeték Budapesten, az ipar a gazdasági fellendülés éveiben sem látott fantáziát a gázkészülékek gyártásában.

Ezekből aztán nem sajnálták az anyagot! - szokás gondolni az efféle, ránézésre is súlyos tárgyakról, és valóban, épp az anyaguk látszik leginkább, mintha előtűnne a megmunkálás mögül, mely - meg fognak lepődni! - gondos, elegáns és természetesen részletgazdag, különös tekintettel az egyszárnyú csapok lendületes karcsúságára. A sor elején, egyfajta szegény rokonként, ott restelkedik egy apró

Jancsi kályha,

aztán az egyre filigránabb darabok után egy-, két-, háromégős gázrezsók jelennek meg, radiátorok, és máris a magas, vörösréz köpenyes fürdőszobai vízmelegítőknél járunk. Az egyedi tervezésű gázkandallók az ívelt fémbetétekkel, amelyek mintegy kifelé szórják a hőt, már a fényűzés kellékei.

Kevéssé népszerű készülékcsoport következik: különféle rendszerű gázórák - az egyiknek a belsejét is tanulmányozhatjuk. Elmerenghetünk a formák sokféleségén, amelyet azonban erőteljesen nivellál az ormótlanság, mintha tervezőik keze elnehezült volna a feladat súlya alatt: sehol egy öncélú dísz, egy kecses ív, játékos görbület. A tantuszos gázórák utalása szerint Budapesten is létezett egy időben az előre fizetés rendszere. És volt még egy azóta eltűnt gázkészülék - akár csak pár évtizede is. Egyik példányát egy berendezett korabeli konyhában látjuk: a gáztűzhely "vasaló" feliratú csapjától egy vaskos alátéthez, a "talpas hevítőhöz" vezet a cső, ebben égett a láng, amely aztán fölforrósította a vasalót, szemben azzal a változattal (pár lépéssel odébb), amikor riasztó módon magában a készülékben lángolt a gáz, a régi jó városi.

Bp. VIII., Köztársaság tér 20. Nyitva hétfőnként, 9.00-13.00

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.