A régi kék láng (Gázmúzeum)

  • - kovácsy -
  • 2007. február 1.

Tudomány

"Volt egy modellem arról a gázmasináról, mely nagy költségembe és fáradságomba került, és csak erős akaratom és kitartásom volt képes előteremteni. Most az áthozása volt a legfőbb gondom, s megvallom, aggodalmam is, a gépeknek ily módon való kivitelére halálbüntetés lévén kiszabva."

"Volt egy modellem arról a gázmasináról, mely nagy költségembe és fáradságomba került, és csak erős akaratom és kitartásom volt képes előteremteni. Most az áthozása volt a legfőbb gondom, s megvallom, aggodalmam is, a gépeknek ily módon való kivitelére halálbüntetés lévén kiszabva." Doverben, a hajócsatlakozásra várakozva dohogott így magában 1815 decemberében a legnagyobb magyar, az akkor még 24 éves Stefi gróf, majd pedig fizetett, mint a katonatiszt (huszárkapitány, aki volt), s már csak azon akadt háborognivalója, hogy a lepénzelt vámhivatalnok meg sem pöccintette előtte a kalapját. Nagycenkre szánta a készüléket, amely azonban csak évtizedekkel később borította fénybe a családi kastélyt.

A kőszén száraz lepárlásával nyert városi gáz előállítási technológiáját hamar megismerték Magyarországon, néhány nagypolgári palotában már fejlesztettek is gázt világítás céljából, de

az első pesti légszeszgyár

- ahogy a világítógázt akkoriban nevezték - csak 1856-ban épült fel a Fiumei út és a Lóvásár (ma Köztársaság) tér közötti telken. A tárolók, az iparvágányok, a munkáslakások már rég eltűntek, a Légszesz utca neve emlékeztet csak az egykori üzemre.

1856-ig olajlámpák világították meg Pest-Buda utcáit. Az átállást nem kísérte annyi fanyalgás, mint korábban Angliában, ahol olyan jelességek háborogtak és élcelődtek az új módin, mint Walter Scott vagy Byron. A józsefvárosi gyárat továbbiak követték a Margit körúton, Újpesten és a Ferencvárosban. 1914-ben viszont, miután a gázgyártás a főváros kezelésébe került, már meg is szűnt - addigra az "budai Gázgyár szolgáltatta elsősorban az üzemanyagot -, néhány igazgatósági és irodaépülete azonban felújítva megmaradt. Ma is itt van a gázművek központja, közepén a Gázmúzeummal.

A gyűjtemény értékes fényképsorozatot őriz, amely végigköveti az új, omladékosságában is máig megkapó üzem felépítésének állomásait. (A hozzá tartozó tisztviselő- és munkáslakótelep pedig megér egy kirándulást, nem is beszélve az egykori iparvágányok helyén a természet burjánzásáról, amelynek nyilván hamarosan véget vet valami bölcs beruházói döntés.)

Hogy mi bölcs beruházói döntés és mi nem, az a tízes években is vita tárgya volt: a kor jeles szerzője, Cholnoky Viktor például azért ostorozta a gázművek vezetőit, mert új gázgyárat építtettek, ahelyett, hogy az erdélyi Kissármáson feltört földgázt vezettették volna Budapestre. Nézhettek is volna nagyot Trianon után!

Cholnoky azonban nem beszélt a levegőbe. Magának a Gázmúzeumnak a keletkezése egyébként ahhoz a tényhez kapcsolódik, hogy a világítógázt, miután egy ideig csak keverték vele, a hetvenes években valóban felváltotta az (akkor még éppen) sokkal olcsóbb földgáz. Az ehhez szükséges átállítást a régebbi készülékeken nem lehetett végrehajtani. A gázművek gazdasági igazgatója, Gömöri Géza ekkor elrendelte, hogy a leszerelt tűzhelyeket és fűtőkészségeket gyűjtsék össze. Utcai gázlámpákat persze ekkor már nemigen lehetett találni a fővárosban - egy részük Bécsben tűnt fel újra, ahol ma is emelik a káundká hangulatot. Mindenféle fűtőkészségeket viszont szép számmal, és ezek most ott sorakoznak a Gázmúzeumban, a múlt szépségeire fogékony vezető leánya, a családi hagyományozódásra büszke, érezhetően lelkes és ügyszerető Gulyásné Gömöri Anikó lelkes igazgatása alatt. A legkorábbi darabok, mint például egy pompázatos, melegvíz-tárolós tűzhely, osztrák és német gyártmányúak - hiába volt 1900-ra már több mint 400 kilométernyi gázvezeték Budapesten, az ipar a gazdasági fellendülés éveiben sem látott fantáziát a gázkészülékek gyártásában.

Ezekből aztán nem sajnálták az anyagot! - szokás gondolni az efféle, ránézésre is súlyos tárgyakról, és valóban, épp az anyaguk látszik leginkább, mintha előtűnne a megmunkálás mögül, mely - meg fognak lepődni! - gondos, elegáns és természetesen részletgazdag, különös tekintettel az egyszárnyú csapok lendületes karcsúságára. A sor elején, egyfajta szegény rokonként, ott restelkedik egy apró

Jancsi kályha,

aztán az egyre filigránabb darabok után egy-, két-, háromégős gázrezsók jelennek meg, radiátorok, és máris a magas, vörösréz köpenyes fürdőszobai vízmelegítőknél járunk. Az egyedi tervezésű gázkandallók az ívelt fémbetétekkel, amelyek mintegy kifelé szórják a hőt, már a fényűzés kellékei.

Kevéssé népszerű készülékcsoport következik: különféle rendszerű gázórák - az egyiknek a belsejét is tanulmányozhatjuk. Elmerenghetünk a formák sokféleségén, amelyet azonban erőteljesen nivellál az ormótlanság, mintha tervezőik keze elnehezült volna a feladat súlya alatt: sehol egy öncélú dísz, egy kecses ív, játékos görbület. A tantuszos gázórák utalása szerint Budapesten is létezett egy időben az előre fizetés rendszere. És volt még egy azóta eltűnt gázkészülék - akár csak pár évtizede is. Egyik példányát egy berendezett korabeli konyhában látjuk: a gáztűzhely "vasaló" feliratú csapjától egy vaskos alátéthez, a "talpas hevítőhöz" vezet a cső, ebben égett a láng, amely aztán fölforrósította a vasalót, szemben azzal a változattal (pár lépéssel odébb), amikor riasztó módon magában a készülékben lángolt a gáz, a régi jó városi.

Bp. VIII., Köztársaság tér 20. Nyitva hétfőnként, 9.00-13.00

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.