A rombusz végállomása (Katti Zoób divatbemutatója)

Tudomány

Zoób Kati a múlt szombaton mutatta be vadonatúj kollekcióját. A társasági eseményként fungáló kellemdús divatbemutatón lapunk is képviseltette magát.

Elszántan, mindazonáltal a verzátus báli tudósítók és jégtánckommentátorok harcedzettségét fájón nélkülözve állunk be szombat este a Magyar Telekom budai székháza előtt fegyelmezetten fölfejlődő sorba, hogy majdan az épületbe bejutva mustra alá vehessük a divat hazai nagyasszonyának legújabb kreációit. A toporgásnak közepette, amíg a nem is oly távoli múlt banánbeszerzési akcióit és küzdelmes üvegvisszaváltásait megidéző formáció integráns részévé válunk, vizslató tekintettel pásztázzuk a bemutatóra összesereglett jobb társaságot. Celebritásokat elsőre sajna nem lelünk a kisebbfajta tömegben, az ismert és eleddig elmaradhatatlannak sejtett partiarcok (villalakók, megasztárok, Farkasházy Teddy és Mimi stb.) sehogy sem bukkannak elibénk. Õk alighanem az este második bemutatójára kaptak meghívót. Lehet, hogy a reszlihez soroltattunk? - tesszük föl a nyugtalanító kérdést, ennek a lehetőségét azonban rögvest el is hessegetjük magunktól, amint fölismerjük a mellettünk álló úr arcán Horvát János barátságos vonásait. Helyreállt önbecsüléssel lépünk hát be a divatbemutató színhelyére, a székház aulájába, hogy elsőbben is észrevétlenül elvegyüljünk a budapesti haute-volée reprezentánsai között, s tolvajmód elcsípjünk valamicskét fennkölt vagy éppen mondén csevegéseikből. A társaság szemlátomást vegyes: éltesebb üzletemberek és nejeik, kissé görcsösen lazuló jappik, sajtómunkások (blazírt s ezúttal tétlenségre kárhoztatott svédasztaldézsmálók, valamint harsányan tudálékos divatszakértők) meg mindkét nembéli elkötelezett Paris Hilton-imitátorok (köztük a lovaglócsizmás Viva-Kristóf) kerülgetik egymást a sokadalomban. Értelemszerűen a párbeszédek is fölöttébb változatosak, hol a Barátok közt dialógusaira hajaznak, hol pediglen - a la Gábor Gábor - a Szomszédokra, ám a jelek szerint újabban a Szex és New York frivol hangütése is hatással lehetett valamelyest az úri közönség eszmesúrlódásaira. Miközben helyet keresünk a széksorok között, s felütjük tanyánkat a kifutó végénél, belehallgatunk még egy álintellektuális, de annál szenvedélyesebb hatvankilencezésbe, majd nyugtázzuk, hogy pár méterre tőlünk néhány androgün harmincas - "jobb későn, mint soha" alapon - nemi identitást választ magának.

A közönség egyébiránt lassanként türelmetlenkedni kezd, ami érthető is, hiszen már jócskán túl vagyunk a meghirdetett kezdési időponton. (Ráadásul a rendezvény kétségkívül túlszervezettnek bizonyul, a ruhatár csordultig megtelik, az uracsok és a delnők egy része kabáttal a kézben ácsorog.)

Nervózus taps

csattan fel, majd végre-valahára elkezdődik a show. A cicajáráson (catwalk) megindul az esti promenád, szép sorban előlibegnek az egységesen vörös hajúvá munkált leányasszonyok. (Legutóbb a Mesterdalnokok tavaszi premierjén találkoztunk hasonlóan hatásvadász húzással. Igaz, akkor szőkében.) Az első roham a kis túlzással akár Zoób Kati védjegyének is tekinthető rombuszmintás ruháké, majd föltűnnek a haladó hagyománytól üdvözítő módon elkülönböző kreációk is. A kollekció szinte valamennyi darabját gazdagítja egy-egy porcelán nyakbavaló, tűzzománc boglár, kerámia-miegymás, melyek a pécsi Zsolnay-gyár közreműködésének köszönhetően kerültek a macskaléptű modellekre. Az összhatás kellemes, a látványelemekkel ezúttal feleslegesen nem tetézett bemutató tetszik az egybegyűlteknek. A letisztult, elegánsan nőies darabok rendre hálásan megtapsoltatnak, a merészebb csinálmányok sem hatnak ijesztően, s így riadalmat legfeljebb egyik-másik tábeszesnek ható leányzó ébreszt a közönség anyai és nagymamai ösztönvilággal bíró hányadában. Mindazonáltal, a nyelv szegényes lévén, a ruhaköltemények kényszeredett körülírásától el kell tekintenünk, a színösszeállításokról pedig mérsékelt színtévesztőként - fájdalom! - nem nyilatkozhatunk.

A nagyjából huszonöt perces, gördülékenyen levezényelt show sikert arat, korántsem tomboló, de azért egyértelmű sikert. S jóllehet mellettünk egy bennfentesnek tetsző s gyilkos humorral megáldott hölgy az ötletek eredetiségét vitatja, a közönség összességében elégedetten téblábol még egy kicsinyig az előtérben. Mi ugyan kevés híján az említett hölgy uszályába kerülünk, de végre is sikerül talpon maradnunk, s véleményünk ugyancsak szilárd lábakon áll: szombaton este kellem és elegancia adott egymásnak randevút Zoób Kati divatbemutatóján.

És mind a kettő el is jött a légyottra.

Magyar Telekom Székház, november 18.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.