A rombusz végállomása (Katti Zoób divatbemutatója)

Tudomány

Zoób Kati a múlt szombaton mutatta be vadonatúj kollekcióját. A társasági eseményként fungáló kellemdús divatbemutatón lapunk is képviseltette magát.

Elszántan, mindazonáltal a verzátus báli tudósítók és jégtánckommentátorok harcedzettségét fájón nélkülözve állunk be szombat este a Magyar Telekom budai székháza előtt fegyelmezetten fölfejlődő sorba, hogy majdan az épületbe bejutva mustra alá vehessük a divat hazai nagyasszonyának legújabb kreációit. A toporgásnak közepette, amíg a nem is oly távoli múlt banánbeszerzési akcióit és küzdelmes üvegvisszaváltásait megidéző formáció integráns részévé válunk, vizslató tekintettel pásztázzuk a bemutatóra összesereglett jobb társaságot. Celebritásokat elsőre sajna nem lelünk a kisebbfajta tömegben, az ismert és eleddig elmaradhatatlannak sejtett partiarcok (villalakók, megasztárok, Farkasházy Teddy és Mimi stb.) sehogy sem bukkannak elibénk. Õk alighanem az este második bemutatójára kaptak meghívót. Lehet, hogy a reszlihez soroltattunk? - tesszük föl a nyugtalanító kérdést, ennek a lehetőségét azonban rögvest el is hessegetjük magunktól, amint fölismerjük a mellettünk álló úr arcán Horvát János barátságos vonásait. Helyreállt önbecsüléssel lépünk hát be a divatbemutató színhelyére, a székház aulájába, hogy elsőbben is észrevétlenül elvegyüljünk a budapesti haute-volée reprezentánsai között, s tolvajmód elcsípjünk valamicskét fennkölt vagy éppen mondén csevegéseikből. A társaság szemlátomást vegyes: éltesebb üzletemberek és nejeik, kissé görcsösen lazuló jappik, sajtómunkások (blazírt s ezúttal tétlenségre kárhoztatott svédasztaldézsmálók, valamint harsányan tudálékos divatszakértők) meg mindkét nembéli elkötelezett Paris Hilton-imitátorok (köztük a lovaglócsizmás Viva-Kristóf) kerülgetik egymást a sokadalomban. Értelemszerűen a párbeszédek is fölöttébb változatosak, hol a Barátok közt dialógusaira hajaznak, hol pediglen - a la Gábor Gábor - a Szomszédokra, ám a jelek szerint újabban a Szex és New York frivol hangütése is hatással lehetett valamelyest az úri közönség eszmesúrlódásaira. Miközben helyet keresünk a széksorok között, s felütjük tanyánkat a kifutó végénél, belehallgatunk még egy álintellektuális, de annál szenvedélyesebb hatvankilencezésbe, majd nyugtázzuk, hogy pár méterre tőlünk néhány androgün harmincas - "jobb későn, mint soha" alapon - nemi identitást választ magának.

A közönség egyébiránt lassanként türelmetlenkedni kezd, ami érthető is, hiszen már jócskán túl vagyunk a meghirdetett kezdési időponton. (Ráadásul a rendezvény kétségkívül túlszervezettnek bizonyul, a ruhatár csordultig megtelik, az uracsok és a delnők egy része kabáttal a kézben ácsorog.)

Nervózus taps

csattan fel, majd végre-valahára elkezdődik a show. A cicajáráson (catwalk) megindul az esti promenád, szép sorban előlibegnek az egységesen vörös hajúvá munkált leányasszonyok. (Legutóbb a Mesterdalnokok tavaszi premierjén találkoztunk hasonlóan hatásvadász húzással. Igaz, akkor szőkében.) Az első roham a kis túlzással akár Zoób Kati védjegyének is tekinthető rombuszmintás ruháké, majd föltűnnek a haladó hagyománytól üdvözítő módon elkülönböző kreációk is. A kollekció szinte valamennyi darabját gazdagítja egy-egy porcelán nyakbavaló, tűzzománc boglár, kerámia-miegymás, melyek a pécsi Zsolnay-gyár közreműködésének köszönhetően kerültek a macskaléptű modellekre. Az összhatás kellemes, a látványelemekkel ezúttal feleslegesen nem tetézett bemutató tetszik az egybegyűlteknek. A letisztult, elegánsan nőies darabok rendre hálásan megtapsoltatnak, a merészebb csinálmányok sem hatnak ijesztően, s így riadalmat legfeljebb egyik-másik tábeszesnek ható leányzó ébreszt a közönség anyai és nagymamai ösztönvilággal bíró hányadában. Mindazonáltal, a nyelv szegényes lévén, a ruhaköltemények kényszeredett körülírásától el kell tekintenünk, a színösszeállításokról pedig mérsékelt színtévesztőként - fájdalom! - nem nyilatkozhatunk.

A nagyjából huszonöt perces, gördülékenyen levezényelt show sikert arat, korántsem tomboló, de azért egyértelmű sikert. S jóllehet mellettünk egy bennfentesnek tetsző s gyilkos humorral megáldott hölgy az ötletek eredetiségét vitatja, a közönség összességében elégedetten téblábol még egy kicsinyig az előtérben. Mi ugyan kevés híján az említett hölgy uszályába kerülünk, de végre is sikerül talpon maradnunk, s véleményünk ugyancsak szilárd lábakon áll: szombaton este kellem és elegancia adott egymásnak randevút Zoób Kati divatbemutatóján.

És mind a kettő el is jött a légyottra.

Magyar Telekom Székház, november 18.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.