A rombusz végállomása (Katti Zoób divatbemutatója)

Tudomány

Zoób Kati a múlt szombaton mutatta be vadonatúj kollekcióját. A társasági eseményként fungáló kellemdús divatbemutatón lapunk is képviseltette magát.

Elszántan, mindazonáltal a verzátus báli tudósítók és jégtánckommentátorok harcedzettségét fájón nélkülözve állunk be szombat este a Magyar Telekom budai székháza előtt fegyelmezetten fölfejlődő sorba, hogy majdan az épületbe bejutva mustra alá vehessük a divat hazai nagyasszonyának legújabb kreációit. A toporgásnak közepette, amíg a nem is oly távoli múlt banánbeszerzési akcióit és küzdelmes üvegvisszaváltásait megidéző formáció integráns részévé válunk, vizslató tekintettel pásztázzuk a bemutatóra összesereglett jobb társaságot. Celebritásokat elsőre sajna nem lelünk a kisebbfajta tömegben, az ismert és eleddig elmaradhatatlannak sejtett partiarcok (villalakók, megasztárok, Farkasházy Teddy és Mimi stb.) sehogy sem bukkannak elibénk. Õk alighanem az este második bemutatójára kaptak meghívót. Lehet, hogy a reszlihez soroltattunk? - tesszük föl a nyugtalanító kérdést, ennek a lehetőségét azonban rögvest el is hessegetjük magunktól, amint fölismerjük a mellettünk álló úr arcán Horvát János barátságos vonásait. Helyreállt önbecsüléssel lépünk hát be a divatbemutató színhelyére, a székház aulájába, hogy elsőbben is észrevétlenül elvegyüljünk a budapesti haute-volée reprezentánsai között, s tolvajmód elcsípjünk valamicskét fennkölt vagy éppen mondén csevegéseikből. A társaság szemlátomást vegyes: éltesebb üzletemberek és nejeik, kissé görcsösen lazuló jappik, sajtómunkások (blazírt s ezúttal tétlenségre kárhoztatott svédasztaldézsmálók, valamint harsányan tudálékos divatszakértők) meg mindkét nembéli elkötelezett Paris Hilton-imitátorok (köztük a lovaglócsizmás Viva-Kristóf) kerülgetik egymást a sokadalomban. Értelemszerűen a párbeszédek is fölöttébb változatosak, hol a Barátok közt dialógusaira hajaznak, hol pediglen - a la Gábor Gábor - a Szomszédokra, ám a jelek szerint újabban a Szex és New York frivol hangütése is hatással lehetett valamelyest az úri közönség eszmesúrlódásaira. Miközben helyet keresünk a széksorok között, s felütjük tanyánkat a kifutó végénél, belehallgatunk még egy álintellektuális, de annál szenvedélyesebb hatvankilencezésbe, majd nyugtázzuk, hogy pár méterre tőlünk néhány androgün harmincas - "jobb későn, mint soha" alapon - nemi identitást választ magának.

A közönség egyébiránt lassanként türelmetlenkedni kezd, ami érthető is, hiszen már jócskán túl vagyunk a meghirdetett kezdési időponton. (Ráadásul a rendezvény kétségkívül túlszervezettnek bizonyul, a ruhatár csordultig megtelik, az uracsok és a delnők egy része kabáttal a kézben ácsorog.)

Nervózus taps

csattan fel, majd végre-valahára elkezdődik a show. A cicajáráson (catwalk) megindul az esti promenád, szép sorban előlibegnek az egységesen vörös hajúvá munkált leányasszonyok. (Legutóbb a Mesterdalnokok tavaszi premierjén találkoztunk hasonlóan hatásvadász húzással. Igaz, akkor szőkében.) Az első roham a kis túlzással akár Zoób Kati védjegyének is tekinthető rombuszmintás ruháké, majd föltűnnek a haladó hagyománytól üdvözítő módon elkülönböző kreációk is. A kollekció szinte valamennyi darabját gazdagítja egy-egy porcelán nyakbavaló, tűzzománc boglár, kerámia-miegymás, melyek a pécsi Zsolnay-gyár közreműködésének köszönhetően kerültek a macskaléptű modellekre. Az összhatás kellemes, a látványelemekkel ezúttal feleslegesen nem tetézett bemutató tetszik az egybegyűlteknek. A letisztult, elegánsan nőies darabok rendre hálásan megtapsoltatnak, a merészebb csinálmányok sem hatnak ijesztően, s így riadalmat legfeljebb egyik-másik tábeszesnek ható leányzó ébreszt a közönség anyai és nagymamai ösztönvilággal bíró hányadában. Mindazonáltal, a nyelv szegényes lévén, a ruhaköltemények kényszeredett körülírásától el kell tekintenünk, a színösszeállításokról pedig mérsékelt színtévesztőként - fájdalom! - nem nyilatkozhatunk.

A nagyjából huszonöt perces, gördülékenyen levezényelt show sikert arat, korántsem tomboló, de azért egyértelmű sikert. S jóllehet mellettünk egy bennfentesnek tetsző s gyilkos humorral megáldott hölgy az ötletek eredetiségét vitatja, a közönség összességében elégedetten téblábol még egy kicsinyig az előtérben. Mi ugyan kevés híján az említett hölgy uszályába kerülünk, de végre is sikerül talpon maradnunk, s véleményünk ugyancsak szilárd lábakon áll: szombaton este kellem és elegancia adott egymásnak randevút Zoób Kati divatbemutatóján.

És mind a kettő el is jött a légyottra.

Magyar Telekom Székház, november 18.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.