Ajkaceratops, a magyar dinó

Kidőlt a szekrényből

Tudomány

Úgy 85 millió éve élt egy szigeten, melyet ma Bakonynak hívnak: ő a négy lábon járó, madármedencéjű csőrös dinó, tudományos nevén Ajkaceratops kozmai.

Egykoron sírhattunk a szegényes hazai dinoszauruszfelhozatal, a lelőhelyek gyér száma miatt, ám mára változott a helyzet. Egy fiatal paleontológusnak, Õsi Attilának hála rövid idő alatt többszörösére nőtt a nemzetközi visszhangot is kiváltó őshüllőleletek száma. Mindehhez kiváló szakmai felkészültség, remek kutatói érzék és mindenekelőtt egy jó lelőhely kellett: az iharkúti elhagyott bauxitfejtő mára valóságos kincsesbánya az őslénykutatók számára.

 

Színes kréta

Korántsem véletlen, hogy eddig nem éppen a mai Magyarország területéről tárták fel a leglátványosabb dinoszauruszleleteket. A dinoszauruszok öregrendjébe (ez a pontos rendszertani besorolás!) tartozó hüllők virágkorának idején (jura, majd kréta kor) Európa jelentős részét, benne hazánk mai területét is többnyire tenger, pontosabban a Thethys nevű ősóceán és nyúlványai foglalták el. A Thethys azonban - különösen sekélyebb, ún. selftenger jellegű részei - szigetek sokaságát ölelte körbe: az egyik ilyen volt a mai Bakonyt magán hordó talpalatnyi föld-, pontosabban kődarab, amely jórészt maga is a geológiai folyamatok, kőzetmozgások révén kiemelkedett tengeri üledékből áll. Ősi Attila már diákkorában biztos volt abban, hogy olyan potenciális lelőhelyet kell találnia, amit dinót biztosan nem tartalmazó tengeri üledék helyett szárazföldi tölt ki. Hosszú keresgélés nyomán lelt rá az iharkúti külszíni bauxitfejtés területére, melyet a művelés megszűnte után félig be is temettek. És az iharkúti lelőhely 2000-ben kezdődött feltárása elkezdte ontani a leleteket! Az elmúlt évtized első szenzációja a Hungarosaurus tormai nevezetű páncélos hüllő maradványainak megtalálása volt (lásd: Hamut is mamut - Őslénytani fejlemények, Magyar Narancs, 2006. augusztus 10.), amit a Bakonydraco galaczi nevű, a B filmekben is főszerepet játszó Pterodactylus-félék alrendjébe tartozó, 3-4 méteres fesztávú (!) repülő őshüllő követett, ami egyes elméletek szerint a tengerpart egyik réme volt, mások szerint viszont inkább a gyümölcsdiétának hódolt. Ez utóbbi persze a szigorú paleontológusok szerint nem is dinó - ahogy nem azok a csontmaradványaik formájában szárazföldi üledékben (!) meglelt, korábban kizárólag tengeri lényként ismert mosasaurusok vagy az Iharkutosuchusnak keresztelt őskrokodilok sem.

 

Csőr, mester

Elsőre nehezen azonosítható csontmaradványnak tűnt az a néhány koponyadarab, illetve csőrszerű reliktum is, melyeket a tavaly nyári kutatás nyomán sikerült a felszínre hozni. Annyit sejteni lehetett, hogy egy dinoszaurusz koponyájának elülső részét sikerült fellelni, ám az csupán a kutatótársakkal való konzultáció nyomán vált biztossá, hogy a négy predentale (ez egy fogat nem tartalmazó csont, mely minden madármedencéjű Ornitischia dinoszaurusznál megtalálható) és a különleges, úgynevezett rostralis (szintén madárcsőrszerű) csonttal kiegészült koponyaelő (premaxilla) egy, a Ceratopsia-félék alrendjébe tartozó dinóféléhez tartozik. A lelenc ezúttal az Ajkaceratops kozmai nevet kapta (második nevét Kozma Károly jeles geológusról), és úgy 85 millió éves lehet. A késő kréta kor úgynevezett santoni emeletén élt (félreértés ne essék: ez a geológiai rétegre utal), mérete 1-1,5 méteres lehetett, súlya 20-30 kilogrammra tehető - ezt a legnagyobb csőrszerű képződmények alapján becsülték 'si Attiláék. Kissé morc, csőrös-szarvacskás ábrázata dacára békés növényevő lehetett - csak az nem világos, hogyan került e világot jelentő bakonyi szigetre?

A felfedezés nemzetközi visszhangját jelzi, hogy a MTA-MTM Paleontológiai Kutatócsoportjában dolgozó 'si Attila többek között angol és amerikai kutatókkal közösen készített cikkét lehozta a Nature május 27-i száma is. Felfedezése nyomán kezdhetjük másként látni a földtörténeti középkor végének európai - izoláltnak hitt szigeteken, széttagoltan élő - állatvilágát.

 

Tutajos szemek

Korábban úgy vélték, hogy itt csak helyi fejlődésű, úgynevezett endemikus fajok éltek (zömmel kisméretűek), illetve délről, a Gondwana nevű, éppen ez idő tájt széttagolódó (Dél-Amerikára, Afrikára és Indiára szétváló) szuperkontinens felől érkezhettek ide új fajok. Igen ám, de Ceratopsia-féléket eddig csak Kelet-Ázsiából és a vele a (néha záródó) Bering-szoroson át kapcsolatban lévő Amerikából ismerünk. Utóbbi lelőhelyeiről került elő eddig a leglátványosabb, képről és népszerű filmekből sokak számára ismerős Triceratops, a legismertebb Ceratopsia. Nos, a most meglelt magyar dinó ugyan nem közeli rokona eme nyolc-kilenc méteres óriásnak - de koponyájának bizonyos jellemzői (ugye, mennyi minden kiderül pár töredékből?) leginkább a világ tán legnagyobb dinótemetőjében, Mongóliában kiásott Bagaceratops-félékkel mutat rokonságot. Már csak az a kérdés, hogy miként jutottak onnan idáig - az út túlnyomó részét akkoriban, a mainál jóval melegebb körülmények között, sokkal magasabb tengerszint mellett nem tehették meg száraz lábbal. Az alkalmazott módszert a biológia szigetugrásnak (island hopping) nevezi: ilyenkor az állatok (vagy éppen növények), az egyik szárazföldről (mondjuk egy vihar nyomán) elszakadó, jórészt fadarabokat tartalmazó uszadékba kapaszkodva tutajoznak egyik szigetről a másikra. Meglehet, relatíve keveset tudunk még az ősvilág állatairól, tudásunk azonban évről évre bővül. Iharkút még évtizedeken át onthatja magából a leleteket, idén nyáron is lesz ásatás!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.