A szarajevói Haggada

Az élet könyve

Tudomány

Hétszáz év történelmének viszontagságait élte túl az a zsidó ereklye, amelyért boszniai muszlimok adták volna az életüket, s amely az egymás mellett élő kultúrák gazdagságának szimbóluma lett. A szarajevói Haggada regényes történetének nyomába eredtünk.

Maroknyian voltak ők a háromszázezer közül, a barcelonai Sanz és Ben Shoushan családok sarjai. Amit magukkal vihettek, egyetlen batyu. Néhány holmi csak, személyes tárgyak, amik az élethez föltétlen szükségesek. Tavasz volt, 1492 márciusa, amikor I. Ferdinánd aragóniai király és Izabella kasztíliai királynő az Alhambra-dekrétumba foglaltatta, hogy a zsidók mindössze négy hónapot kapnak: vagy megkeresztelkednek, vagy örökre elhagyják Spanyolhont. Mire a tavasz nyárba fordult, mindent el kellett adniuk, s házaikat hátrahagyva családostól elindulni egy hosszú és bizonytalan útra. Sokan Portugáliába, Észak-Afrikába, a Balkánt magába foglaló Oszmán Birodalomba menekültek. Voltak, akik úgy határoztak, Itália lehet jövendő otthonuk, de a sors úgy hozta, hogy évekig tartó útjuk vég­állomása Szarajevó városa lett. Közülük kerültek ki a szarajevói zsidó közösség első kép­viselői, kereskedők és kézművesek, akik érkezésük után munkához láttak, és hamarosan jelentős gazdasági és kulturális szerepet vállaltak választott városuk életében. Bár szülőföldjüket, otthonukat el kellett hagyniuk, osztoztak a reményben: többségük megőrizte házuk kulcsait, ezektől megválni nem akartak vagy nem voltak képesek. Talán annak a vágynak volt ez a szimbóluma, hogy egyszer hazatérhetnek.

Egy barcelonai család azonban elcsomagolt s az évekig tartó vándorlása alatt megőrzött valamit. Egy könyvet: a Haggadát, a szabadság és a hitbéli emlékezés letéteményesét. Nem sejthették, hogy ezzel nem csupán családjuk számára biztosítanak fogódzót a bizonytalanban, hanem egy olyan kincset mentenek meg, mely évszázadokon átívelőn visszhangozza majd a remény és az emberiesség szimfóniáját.

Ezer darabra tört tükör

Jeges, fagyos időben ismerem meg Szarajevót. Meztelen bokorvesszők, faágak fagyoskodnak szemétkupacok közt, a halvány barna és mélyszürke árnyalatai jutnak az évnek ebben a szakában az érzékelésnek. Megrogyott, tönkrement, sok évtizedes padot emészt az enyészet a Staro Jevrejsko Groblje, a régi zsidó temető előtti kietlen dombtetőn. A míves, Dávid-csillaggal ékített vaskapu tárva áll; szabad a bejárás. Nyomban szembeötlik a temető különbözősége, az askenázi temetkezési szokásoktól eltérő mivolta: a hatalmas, monolitszerű, fekvő sírkövek sokasága, alatta körös-körül Szarajevó érzéki dombjai, lankái. Hatalmas területet foglal el az egykor itt élt zsidók nyughelye; a 19. században a helyi zsidó közösség már jelentős számú és jól szervezett volt, saját zsinagógákkal, iskolákkal és intézményekkel. A sírkövek feliratai és az évszámok végigélt sorsokra utalnak, amelyeknek nem az erőszakos, hanem a természetes halál vetett véget. A tragikus fordulatot a II. világháború hozta el: a nácik és az usztasa rezsim tízezer szarajevói zsidót deportáltak, s mindössze 1500-an tértek haza.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.