Interjú

„Lehet, a Föld sincs, mi sem vagyunk”

Diósi Lajos a kvantumfizikáról, a mikro- és makrovilágról

Tudomány

„A gravitáció einsteini elmélete nem fér össze a kvantumelmélettel” – mondta többek között a kvantumelmélet egyik jeles hazai képviselője, Diósi Lajos, az MTA doktora, egyetemi magántanár. Szó esett még a kvantumszámítógépről, s arról, hogy egy adott részecske egyszerre két helyen is lehet. Nem állítjuk, hogy mindent értünk, de azt igen, hogy egy rendkívül érdekes – és szórakoztató – beszélgetésben volt részünk.

Magyar Narancs: Kvantumfizika, kvantummechanika – használjuk e fogalmakat, de mi is az a kvantum?

Diósi Lajos: Hogy miért a „mennyiség” jelentésű latin szóról kapta nevét a 20. századi új fizika? Ez még közérthetően elmondható lesz. Viszont a kvantumelmélet magas szintű absztrakció. Örök csoda, hogyan voltak képesek kidolgozni a sors kiválasztott, de mégiscsak halandó elméi. A kvantumelmélet az élettelen természet mai tudásunk szerinti legalapvetőbb törvénye, felismerése civilizációnk csúcsteljesítménye. Ezért akármennyire elérhetetlen az absztrakciós szintje a legtöbb olvasó számára, úgy mondanám: illendő beszélnünk róla.

MN: Öt évvel ezelőtt a 24.hu-nak arról is beszélt, hogy a 19., vagy bizonyos megszorításokkal a 20. századig érvényes lehetett a fizikában és tágabb értelemben a természettudományokban a newtoni világkép, ám ha az anyag nagyon picinyke szintjeit nézzük, akkor a korábbi kőbe vésettnek gondolt elméletek már nem állják meg a helyüket. Mi változott meg azon a századfordulón?

DL: Ami a forradalmakat szokta indítani! A fizikus Max Planck (1858–1947) rájött, hogy a hősugárzás energiája kicsiny adagokból, kvantumokból áll, és bevezette az úgynevezett Planck-állandót, ezzel a rendkívül kicsiny léptékkel arányosak a sugárzási energiakvantumok. Planck tudta, hogy elmélete eltért a klasszikus fizikától, ahol a fizikai mennyiségek folytonosan változnak és változtathatók, nem csak adagokban. A forradalom elkezdődött, és lavinát indított. A Planck felfedezését követő negyedszázadban kiderült, az anyag picinyke, atomi és szubatomi szintjei nem követik a klasszikus elméletet. Abban az elméletben az atomoknak, a bennük levő elektronoknak ugyanúgy a newtoni mechanika szerint kellett volna mozogniuk, mint a nagyobb tömegű testeknek a rájuk ható erők hatására. Hogy ez mennyire másként van az atomi világban, arra senki nem számított, nem is számíthatott! Sem Einstein (1879–1955) és Bohr (1885–1962), akik a fény és az atomszerkezet kvantáltságát ismerték fel. Sem Heisenberg (1901–1976) és Schrödinger (1987–1961), akik az atomi és szubatomi szint, a mikrovilág máig érvényes egyetemes elméletét, a kvantumelméletet alkották meg.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.