Az MTV új emblémái: Minden napra egy mese

  • Szőnyei György
  • 2002. november 28.

Tudomány

November 3-a, vasárnap óta régi-új neve és új emblémája van a közszolgálati televíziónak.

Kissé nosztalgikus ízű MTVedés ez a bizonytalan eredményű lökdösődés a megszokás, a tradíció, illetve a kényszeres változtatás között - ha jólesik nekik, kísérletezzenek, az idő azonban, ami alatt e szakmai döntések százait érintő fordulatot végigpörgették, a hibátlan megújuláshoz rövidnek bizonyult. Ennek ellenére, a statisztikák szerint, az új műsorok és az új arculat eredményeként nő az MTV nézettsége.

Ezt a cikket egy hete folyamatosan írom, mert mindennap más látvány fogad, amint a távkapcsoló 1-es gombjával benyomom az első pozícióját büszkén betöltő MTV-t. Ismerkedésem az új Híradóval kezdem, de közben a jobb felső sarokban alig látom az átformált MTV-logót (és feszült telefonbeszélgetéseket képzelek el ez ügyben megrendelő és tervező között). Az embléma Fatér Barna grafikus munkája, aki egy közzététel nélküli pályázaton nyerte el a megbízatást, de az is lehet, hogy az @¨© óriásplakát-kiállítás reklámjairól visszanéző, megnyerő személyiségének köszönhette a megtisztelő felkérést. Terve hivalkodóan egyszerű,

"tutista" megoldás,

mindig az ilyen nyer. A betűtípus kiválasztása utáni egyetlen tervezői mozdulata, hogy a "t" vízszintes szárát a "v"-hez érinti (ugyenezt az evidens formai megoldást láthatjuk a Színes RTV újság fejlécén is). Nem kizárt, hogy a betűket ő szerkesztette, de inkább azt gyanítom, hogy a Playstation 2 videojáték logójának betűtípusát alkalmazta - nem baj, a betű közkincs, csak hát akkor a dicsőségen is osztozni kell. Mindig "csodáltam" az egyszerűségükkel tüntető tévécsatorna-emblémákat (TV 5, RTL, ATV), de igénytelenségüktől a hideg kiráz. Követendő mintának a Neville Brody által jó tíz éve tervezett ORF-arculatot javasolnám, amely időtlen tökéletességével azóta is frissnek hat.

De vissza a vasárnap estéhez. Az embléma (f)eltűnésének első napján halvány transzparenciával derengő szürke négyzet alapon látjuk a fehér betűket: küszködnek a háttér állandóan változó színeivel, tónusával, amikor világosba fordul a kép, a logó belezuhan a semmibe, eltűnik, mint

albinó muslinca

a tejben. Talán egy vékony, sötét kontúr megmenthetné a láthatatlan feliratot, de a második napon nem ez történik.

Radikális lépésre szánja el magát a garanciális javításra kötelezett team: jöjjön a televíziók leghatékonyabban érvényesülő színe, a kék! (Ami némelyek számára olyan SZDSZ-es meg globális, hogy az előző, M1 arculatot tervező, azóta - megkésve - díjazott Stalker Stúdió is a zöld színek használata mellett döntött. Meg is gyűlt vele a bajuk. A zöld, ami sajtótájékoztatók háttereként kellőképpen "hazafias" volt, a képernyőn bedöglött. A matt és fénytelen felületeket, mozgó effekteket azután kékkel javítgatták, ahol csak lehetett.) Szóval hétfőn egy felülmúlhatatlanul kék négyzet kerül az mtv felirat alá. Intenzitásával eléri, hogy a képernyőn csak erre figyeljünk, de műsornak, szórakozásnak azért ez kicsit unalmas.

Újabb, pánikszerű reparálás után, harmadnapra áttetszővé teszik a kék hasábot, ezzel az IKEA műanyag poharaihoz hasonló design benyomást kapunk - ez legalább divatos. Valakinek, gondolom, az arculati produkciót átvevő, "határozott" megrendelőnek sok lehetett a kékítős megoldás, így még aznap (kedd) estére visszatérnek az eredeti szürkéhez, egy sötétebb változatban, és kompromisszumként, a négyzetes felület jobb oldalán meghagynak egy függőleges kék sávot.

Egynapos pihegést követően, csütörtök reggelre kicsit balra tolják az emblémát, mert a ficakban alig látszik a kék mező. E művelet után a teljes négyzet "körbejárható", és mintha a betűk is vastagabbak lennének. Estére azonban visszatolják a szerencsétlent a sarokba, péntek reggelre pedig végre kiszélesítik a fonnyadt, vesztésre álló kék sávot, így egyértelművé válik, hogy az is a logo tartozéka.

Nagyjából ugyanez a kapkodás folyik az M2-nél, amiről eddig egy jó szót sem írtam, pedig az új emblémája sikerültebb, mint az első csatornáé. Nap nap után itt is ugyanazok a stációk, csak kék helyett sötétvörössel, mivel az lett a csatorna megkülönböztető színe. Hasznos dolog az emblémateremtés sorozatos kínját a nézők szeme előtt végigélni, a maga nemében

ez is valóságshow,

és nem is olcsó. (Az Index értesülése szerint a 2000-es arculatépítés ára 80 millió Ft volt, a mostani átalakulás a tévé egynapi működésével azonos összegbe, 40 millió Ft-ba került, amit állítólag az üzleti terv módosításával megspórolt 760 millióból fedeztek - a szerk.) Folyamatos változásban van a legtöbb műsorinzert, stúdiódíszlet, szín, felirat, hirdetésekben, műsorújságokban megjelenő (most épp telekék hasábos fázisát élő) embléma is. Az RTL Klub virtuálisan futurisztikus, vagyis "olyan mintha", szóval giccses műsorarculataiért felelős Dogfish Stúdió készíti az MTV arculati látványát is. A TV Híradó több színváltozatban indul, láttam narancsos, kékes, zöldes kavargást - lehet, hogy mindez jelent is valamit, vagy variációnként fizetnek? A riportalanyok nevéhez tartozó titulusokat, információkat eleinte olvashatatlanul apró, sűrű, fehér betűkkel írják ki a sárga sávon, csak napok múlva barnítják be a betűket. A Híradó logója a két antenna-imitációval, a szép bemondó emberpár mögött a vegyiparból kölcsönzött üvegcsövek (ezek mintha Rajnai András hajdani dilettáns videofantáziáiból keltek volna életre), a világító íróasztal TV 2-szerűen ferde lézer fényei - egy lelkes újtévés szerint "akár a CNN..." - mind, mind giccs, giccs! (Ezzel együtt, a tervezők dicséretére legyen mondva, hogy itt legalább nem villognak díszletbe szabott monitorok, mint a TV 2 hírműsorában három is, a hírolvasó férfi feje mellett a Sport 1 képeivel; följegyeztem, a washingtoni orgyilkosok üldözésekor foci, a csecsen terror alatt cselgáncs, az olasz földrengéssel párhuzamosan tenisz. Hihetetlen.) A Hét első új adásában Krizsó Szilvia egy hatalmas, értelmetlen "a" betű előtt áll, a következő héten Baló a felirat egy töredék részlete előtt ül. Az "e" betű fölötti vessző egy elfektetett hasáb, mely forma egy finomabb lelkű grafikusok tervezte világban sohasem tölthetné be az ékezet szerepét. Utoljára a boldog, Rákóczi úti nyári vásári tablók "á" betűi kaptak ilyen ledőlt kéményeket.

Szőnyei György

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.