Kissé nosztalgikus ízű MTVedés ez a bizonytalan eredményű lökdösődés a megszokás, a tradíció, illetve a kényszeres változtatás között - ha jólesik nekik, kísérletezzenek, az idő azonban, ami alatt e szakmai döntések százait érintő fordulatot végigpörgették, a hibátlan megújuláshoz rövidnek bizonyult. Ennek ellenére, a statisztikák szerint, az új műsorok és az új arculat eredményeként nő az MTV nézettsége.
Ezt a cikket egy hete folyamatosan írom, mert mindennap más látvány fogad, amint a távkapcsoló 1-es gombjával benyomom az első pozícióját büszkén betöltő MTV-t. Ismerkedésem az új Híradóval kezdem, de közben a jobb felső sarokban alig látom az átformált MTV-logót (és feszült telefonbeszélgetéseket képzelek el ez ügyben megrendelő és tervező között). Az embléma Fatér Barna grafikus munkája, aki egy közzététel nélküli pályázaton nyerte el a megbízatást, de az is lehet, hogy az @¨© óriásplakát-kiállítás reklámjairól visszanéző, megnyerő személyiségének köszönhette a megtisztelő felkérést. Terve hivalkodóan egyszerű,
"tutista" megoldás,
mindig az ilyen nyer. A betűtípus kiválasztása utáni egyetlen tervezői mozdulata, hogy a "t" vízszintes szárát a "v"-hez érinti (ugyenezt az evidens formai megoldást láthatjuk a Színes RTV újság fejlécén is). Nem kizárt, hogy a betűket ő szerkesztette, de inkább azt gyanítom, hogy a Playstation 2 videojáték logójának betűtípusát alkalmazta - nem baj, a betű közkincs, csak hát akkor a dicsőségen is osztozni kell. Mindig "csodáltam" az egyszerűségükkel tüntető tévécsatorna-emblémákat (TV 5, RTL, ATV), de igénytelenségüktől a hideg kiráz. Követendő mintának a Neville Brody által jó tíz éve tervezett ORF-arculatot javasolnám, amely időtlen tökéletességével azóta is frissnek hat.
De vissza a vasárnap estéhez. Az embléma (f)eltűnésének első napján halvány transzparenciával derengő szürke négyzet alapon látjuk a fehér betűket: küszködnek a háttér állandóan változó színeivel, tónusával, amikor világosba fordul a kép, a logó belezuhan a semmibe, eltűnik, mint
albinó muslinca
a tejben. Talán egy vékony, sötét kontúr megmenthetné a láthatatlan feliratot, de a második napon nem ez történik.
Radikális lépésre szánja el magát a garanciális javításra kötelezett team: jöjjön a televíziók leghatékonyabban érvényesülő színe, a kék! (Ami némelyek számára olyan SZDSZ-es meg globális, hogy az előző, M1 arculatot tervező, azóta - megkésve - díjazott Stalker Stúdió is a zöld színek használata mellett döntött. Meg is gyűlt vele a bajuk. A zöld, ami sajtótájékoztatók háttereként kellőképpen "hazafias" volt, a képernyőn bedöglött. A matt és fénytelen felületeket, mozgó effekteket azután kékkel javítgatták, ahol csak lehetett.) Szóval hétfőn egy felülmúlhatatlanul kék négyzet kerül az mtv felirat alá. Intenzitásával eléri, hogy a képernyőn csak erre figyeljünk, de műsornak, szórakozásnak azért ez kicsit unalmas.
Újabb, pánikszerű reparálás után, harmadnapra áttetszővé teszik a kék hasábot, ezzel az IKEA műanyag poharaihoz hasonló design benyomást kapunk - ez legalább divatos. Valakinek, gondolom, az arculati produkciót átvevő, "határozott" megrendelőnek sok lehetett a kékítős megoldás, így még aznap (kedd) estére visszatérnek az eredeti szürkéhez, egy sötétebb változatban, és kompromisszumként, a négyzetes felület jobb oldalán meghagynak egy függőleges kék sávot.
Egynapos pihegést követően, csütörtök reggelre kicsit balra tolják az emblémát, mert a ficakban alig látszik a kék mező. E művelet után a teljes négyzet "körbejárható", és mintha a betűk is vastagabbak lennének. Estére azonban visszatolják a szerencsétlent a sarokba, péntek reggelre pedig végre kiszélesítik a fonnyadt, vesztésre álló kék sávot, így egyértelművé válik, hogy az is a logo tartozéka.
Nagyjából ugyanez a kapkodás folyik az M2-nél, amiről eddig egy jó szót sem írtam, pedig az új emblémája sikerültebb, mint az első csatornáé. Nap nap után itt is ugyanazok a stációk, csak kék helyett sötétvörössel, mivel az lett a csatorna megkülönböztető színe. Hasznos dolog az emblémateremtés sorozatos kínját a nézők szeme előtt végigélni, a maga nemében
ez is valóságshow,
és nem is olcsó. (Az Index értesülése szerint a 2000-es arculatépítés ára 80 millió Ft volt, a mostani átalakulás a tévé egynapi működésével azonos összegbe, 40 millió Ft-ba került, amit állítólag az üzleti terv módosításával megspórolt 760 millióból fedeztek - a szerk.) Folyamatos változásban van a legtöbb műsorinzert, stúdiódíszlet, szín, felirat, hirdetésekben, műsorújságokban megjelenő (most épp telekék hasábos fázisát élő) embléma is. Az RTL Klub virtuálisan futurisztikus, vagyis "olyan mintha", szóval giccses műsorarculataiért felelős Dogfish Stúdió készíti az MTV arculati látványát is. A TV Híradó több színváltozatban indul, láttam narancsos, kékes, zöldes kavargást - lehet, hogy mindez jelent is valamit, vagy variációnként fizetnek? A riportalanyok nevéhez tartozó titulusokat, információkat eleinte olvashatatlanul apró, sűrű, fehér betűkkel írják ki a sárga sávon, csak napok múlva barnítják be a betűket. A Híradó logója a két antenna-imitációval, a szép bemondó emberpár mögött a vegyiparból kölcsönzött üvegcsövek (ezek mintha Rajnai András hajdani dilettáns videofantáziáiból keltek volna életre), a világító íróasztal TV 2-szerűen ferde lézer fényei - egy lelkes újtévés szerint "akár a CNN..." - mind, mind giccs, giccs! (Ezzel együtt, a tervezők dicséretére legyen mondva, hogy itt legalább nem villognak díszletbe szabott monitorok, mint a TV 2 hírműsorában három is, a hírolvasó férfi feje mellett a Sport 1 képeivel; följegyeztem, a washingtoni orgyilkosok üldözésekor foci, a csecsen terror alatt cselgáncs, az olasz földrengéssel párhuzamosan tenisz. Hihetetlen.) A Hét első új adásában Krizsó Szilvia egy hatalmas, értelmetlen "a" betű előtt áll, a következő héten Baló a felirat egy töredék részlete előtt ül. Az "e" betű fölötti vessző egy elfektetett hasáb, mely forma egy finomabb lelkű grafikusok tervezte világban sohasem tölthetné be az ékezet szerepét. Utoljára a boldog, Rákóczi úti nyári vásári tablók "á" betűi kaptak ilyen ledőlt kéményeket.
Szőnyei György