Film: Fekete, fehér (Szörnyek keringője)

  • - legát -
  • 2002. november 28.

Tudomány

Odalent délen, a fülledt Georgia államban vagyunk, ahol még mindig verik a négereket - ha nem is ököllel.
Odalent délen, a fülledt Georgia államban vagyunk, ahol még mindig verik a négereket - ha nem is ököllel.

Ismerkedjünk meg egy börtönőr-dinasztiával. Három férfi, három nemzedék. A nyugdíjas nagyapa és a karrierje csúcsán álló apa érzéketlen állat, ám a legkisebb fiú már az új, puhány vonalat képviseli, hogy mást ne mondjak, haverkodik a szomszéd nigger kölkökkel.

Kivégzésre készülnek a börtönben, a halálraítélt csinos, fekete fiú. Az első gondolatunk természetesen az, hogy ártatlan, hiszen sokszor láttunk már ilyet, de nem, ő rossz, nagyon rossz. Nem tudjuk, miért, de el kell hinnünk, hiszen ő maga mondja túlsúlyos kisfiának a beszélőn. Meg azt, hogy légy jó mindhalálig! Szépséges felesége persze nem tud megbocsátani neki, csak a cigiket szívja egymás után.

A fekete fiút kivégzik, a legkisebb börtönőr öngyilkos lesz, a túlsúlyos gyereket elgázolja egy autó.

A film csak most kezdődik.

A börtönőr apa és a fekete özvegy egymásba szeret. Noha véletlenül találkoznak, és papírforma szerint gyűlölik a másikat, egymásra utaltak. A férfi otthagyja a börtönt, vesz egy benzinkutat. A nagyapa persze beszól, így aztán mehet a szeretetotthonba. Aztán a nő rájön, valójában ki is ez a pasas. De - ahogy a film plakátján olvasható - a szerelem mindent legyőz.

Régen láttam már ennyire nyomasztó és unalmas filmet. A kitérők nélküli történet lassan csordogál, mint a szennyvíz a folyóba, a szereplőkről csupán sejtéseink lehetnek, kifélék, mifélék, hiszen semmi másuk nincsen, csak a fantáziánkra bízott múlttal terhelt jelenük. A három haláleset mellett legfeljebb az biztos, amit éppen látunk, se fordulat, se izgalom, hőseink a dolgokat egyszerűen intézik el. Együtt vannak, és kész. Tamás bátya árnyéka rajtuk. Több mint két órán keresztül.

Marc Forster rendező szándéka kétségkívül tisztességes a maga módján. Népnevelés Hollywoodból, ki látott ilyet? Megmutatni az elbutult közönségnek, hogyan fest a valóság, igazából milyen "az élet". Ilyen. Nyomasztó, unalmas, lassú és még hosszú is. Vágások sem akkor vannak benne, amikor a producer akarja, hanem amikor... ki is? A Mindenható. Vagy a sors. Mert ez egy ilyen világ. Csak úgy hemzsegnek benne az eltorzult lelkű alakok, akik egy kis melegségre vágynak. Ti. Én.

Bárcsak ennyire egyszerű volna!

És akkor mindenkinek - miként Halle Berrynek, a film női főszereplőjének - Oscar-díjat adnának az alakításáért.

- legát -

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.