Benoit Mandelbrot és a fraktálok - Hópihe és káosz

Tudomány

Nem érte meg 86. születésnapját az általa fraktálnak nevezett csodás matematikai univerzumok felfedezője. Munkássága nyomán sokkal többet tudunk arról is, mire jó a matematika.
Nem érte meg 86. születésnapját az általa fraktálnak nevezett csodás matematikai univerzumok felfedezője. Munkássága nyomán sokkal többet tudunk arról is, mire jó a matematika.

A most elhunyt Benoit Mandelbrot életrajza nem csupán matematikai felfedezései miatt bővelkedik izgalmakban. Annak számára, aki - Mandelbrothoz hasonlóan - 1924-ben születik Varsóban litvániai zsidó család leszármazottjaként, korántsem magától értetődő a sikeres, sok évtizedes kutatói pálya. Előbb túl kellett élni a XX. századi történelem borzalmait, aminek érdekében a Mandelbrot família még idejében (1936-ban) Franciaországba menekült - és bár a háború ide is elért, végül sikerült elkerülniük a deportálást. Mandelbrot egyetemi tanulmányai alatt olyan emberektől tanulhatott, akik élen jártak a később - már tanítványuk által - fraktálnak keresztelt matematikai objektumok kutatásában: Gaston Julia és Paul Levy nevét általuk felfedezett fraktálok is őrzik. Más kérdés, hogy ezek pontos és szemléletes megjelenítéséhez kellett a modern számítógépek és komputergrafikai eljárások elterjedése is.

Képzetes rész

Fraktálnak úgynevezett "önhasonló", végtelenül komplex matematikai alakzatokat nevezünk - ezek igencsak változatos formáiban jól felismerhető, matematikai eszközökkel leírható ismétlődés tapasztalható. Az ilyen objektumoknál az önhasonlóság azt jelenti, hogy egy kisebb elem felnagyítva - legalábbis a fraktálok egy részénél - ugyanolyan struktúrájú, mint egy nagyobb elem. A hasonlóság lehet teljes, hozzávetőleges vagy éppen statisztikai jellegű - utóbbi esetben a "leszármazott" elemek nem konkrét alakjukat, hanem valamiféle matematikai-statisztikai jellemzőt "örökölnek". A "fraktál" etimológiája egy sajátosságra utal: Mandelbrot azért adta nekik a fractus (törés) szóból származó nevet, mivel ezek dimenziója nem egész számú. Ennek megértéséhez be kell látnunk, hogy egy fraktálhalmaz se nem sík (kétdimenziós), se nem vonal (egydimenziós). Egy fraktális vonal kiszámítása nyomán keletkező kép mindinkább kitölti a síkot: az egydimenziós vonal egyre közelebb kerül ahhoz, hogy kétdimenzióssá váljon. Általánosságban elmondható, hogy egy fraktálszerű alakzatnál a kicsinyítés mértékét meghaladó módon szaporodnak az önhasonló elemek. Fraktálok generálására, illetve definiálására több, egyaránt matematikai módszer adott - közös jellemzőjük, hogy úgynevezett "rekurzív" jellegűek. Ezek a végrehajtás során a saját maguk által definiált műveletet (vagy műveletsort) hajtják végre, ezáltal szinte önmagukat ismétlik. A rekurzió eredménye egy adott absztrakt objektum megsokszorozása - önhasonló módon.

Mandelbrot a hatvanas-hetvenes években - amikor már az Egyesült Államokban dolgozott, az IBM alkalmazásában - olyan matematikai alakzatokat kezdett tanulmányozni, melyek definiálásához a komplex számsíkon végzett rekurzív műveletek révén juthatunk el. A komplex számokról elég azt tudnunk, hogy van egy valós (némileg könnyebben felfogható) és egy képzetes részük (az utóbbi tartalmazza mínusz egy négyzetgyökét is). Ilyenekkel foglalkozott tanítómestere, Gaston Julia és Pierre Fatou, egy másik jeles francia matematikus is. Az ő nyomdokain haladva, a Julia-halmazt definiáló matematikai eljárás módosításával jutott el Mandelbrot az utólag róla elnevezett s később megannyi számítógép monitorján megjelenő alakzat felfedezéséhez. Munkáját megkönnyítette, hogy ő, szemben megannyi jeles, fraktáltémában is "utazó" matematikus elődjével (Weierstrass, Koch, Sierpinski, Menger, Cantor) már közvetlenül számítógéppel dolgozhatott.

Moha és páfrány

Könnyen vonhatnánk le azt az elhamarkodott következtetést, hogy a fraktálok szép, ámde értelmetlen dolgok - csakhogy a matematika nyelvén ezúttal is a természet egyik algoritmusát próbáljuk leírni. Fraktálszerű (igaz: nem teljesen szigorú önhasonlóságra épülő) szerkezete van a téli ablakon megjelenő jégvirágnak, a villámlásnak, számos növényi mintázatnak, mint például a páfrány levelének, a karfiolnak, a brokkolinak, a testünket behálózó véredényrendszernek, sőt, sajátos módon a tengerpartok is a (jórészt statisztikai) önhasonlóságra mutatnak példát. Maga Mandelbrot éppen ez utóbbi matematikai modellezésével kezdte fraktálok utáni kutakodását "Milyen hosszú Britannia partvonala? Statisztikai önhasonlóság és tört dimenziók" című, 1967-ben a Science magazinban publikált cikkében, amely sokban támaszkodott egy másik jeles matematikus, Lewis Fry Richardson kutatásaira.

Ez utóbbi már talán érzékelteti, hogy a fraktálokkal való bíbelődés számos, nagyon gyakorlatias probléma megoldásához segíthet hozzá minket. A fraktálok definiálására, konstruálására szolgáló matematikai-geometriai műveletekkel könnyedén tudunk modellezni bármiféle geológiai képződményt, térfelszíni jelenséget, hegyet-völgyet, dombot, medencét. De fraktálgeometriai eszközökkel dolgozhatnak már szeizmológusok, talajkutatók vagy akár az enzimek működését firtató biokémikusok, illetve a hektikus piaci mozgásokat firtató matematikai közgazdászok is. (Mandelbrot ez utóbbi területen is aktív volt.) Az persze magától értetődő, hogy a fraktálgeometriai alkalmazások mekkora kincsesbányát jelentenek a komputergrafikusok számára - de sok (elektronikus eszközöket is használó) zenekészítő választ olyan véletlen matematikai eljárásokon alapuló algoritmusokat, melyek gyakorlatilag egy fraktált definiálnak. A fraktálgeometria leleményeit sok tekintetben alkalmazza a vele kéz a kézben fejlődő káoszelmélet, és persze ne feledkezzünk meg azokról sem, akiknek - akár profi, akár "wannabe" művészként vagy egyszerű befogadóként - egyszerűen "bejön" a fraktálok sajátos, ha úgy tetszik, metafizikus szépsége.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.