Benoit Mandelbrot és a fraktálok - Hópihe és káosz

Tudomány

Nem érte meg 86. születésnapját az általa fraktálnak nevezett csodás matematikai univerzumok felfedezője. Munkássága nyomán sokkal többet tudunk arról is, mire jó a matematika.
Nem érte meg 86. születésnapját az általa fraktálnak nevezett csodás matematikai univerzumok felfedezője. Munkássága nyomán sokkal többet tudunk arról is, mire jó a matematika.

A most elhunyt Benoit Mandelbrot életrajza nem csupán matematikai felfedezései miatt bővelkedik izgalmakban. Annak számára, aki - Mandelbrothoz hasonlóan - 1924-ben születik Varsóban litvániai zsidó család leszármazottjaként, korántsem magától értetődő a sikeres, sok évtizedes kutatói pálya. Előbb túl kellett élni a XX. századi történelem borzalmait, aminek érdekében a Mandelbrot família még idejében (1936-ban) Franciaországba menekült - és bár a háború ide is elért, végül sikerült elkerülniük a deportálást. Mandelbrot egyetemi tanulmányai alatt olyan emberektől tanulhatott, akik élen jártak a később - már tanítványuk által - fraktálnak keresztelt matematikai objektumok kutatásában: Gaston Julia és Paul Levy nevét általuk felfedezett fraktálok is őrzik. Más kérdés, hogy ezek pontos és szemléletes megjelenítéséhez kellett a modern számítógépek és komputergrafikai eljárások elterjedése is.

Képzetes rész

Fraktálnak úgynevezett "önhasonló", végtelenül komplex matematikai alakzatokat nevezünk - ezek igencsak változatos formáiban jól felismerhető, matematikai eszközökkel leírható ismétlődés tapasztalható. Az ilyen objektumoknál az önhasonlóság azt jelenti, hogy egy kisebb elem felnagyítva - legalábbis a fraktálok egy részénél - ugyanolyan struktúrájú, mint egy nagyobb elem. A hasonlóság lehet teljes, hozzávetőleges vagy éppen statisztikai jellegű - utóbbi esetben a "leszármazott" elemek nem konkrét alakjukat, hanem valamiféle matematikai-statisztikai jellemzőt "örökölnek". A "fraktál" etimológiája egy sajátosságra utal: Mandelbrot azért adta nekik a fractus (törés) szóból származó nevet, mivel ezek dimenziója nem egész számú. Ennek megértéséhez be kell látnunk, hogy egy fraktálhalmaz se nem sík (kétdimenziós), se nem vonal (egydimenziós). Egy fraktális vonal kiszámítása nyomán keletkező kép mindinkább kitölti a síkot: az egydimenziós vonal egyre közelebb kerül ahhoz, hogy kétdimenzióssá váljon. Általánosságban elmondható, hogy egy fraktálszerű alakzatnál a kicsinyítés mértékét meghaladó módon szaporodnak az önhasonló elemek. Fraktálok generálására, illetve definiálására több, egyaránt matematikai módszer adott - közös jellemzőjük, hogy úgynevezett "rekurzív" jellegűek. Ezek a végrehajtás során a saját maguk által definiált műveletet (vagy műveletsort) hajtják végre, ezáltal szinte önmagukat ismétlik. A rekurzió eredménye egy adott absztrakt objektum megsokszorozása - önhasonló módon.

Mandelbrot a hatvanas-hetvenes években - amikor már az Egyesült Államokban dolgozott, az IBM alkalmazásában - olyan matematikai alakzatokat kezdett tanulmányozni, melyek definiálásához a komplex számsíkon végzett rekurzív műveletek révén juthatunk el. A komplex számokról elég azt tudnunk, hogy van egy valós (némileg könnyebben felfogható) és egy képzetes részük (az utóbbi tartalmazza mínusz egy négyzetgyökét is). Ilyenekkel foglalkozott tanítómestere, Gaston Julia és Pierre Fatou, egy másik jeles francia matematikus is. Az ő nyomdokain haladva, a Julia-halmazt definiáló matematikai eljárás módosításával jutott el Mandelbrot az utólag róla elnevezett s később megannyi számítógép monitorján megjelenő alakzat felfedezéséhez. Munkáját megkönnyítette, hogy ő, szemben megannyi jeles, fraktáltémában is "utazó" matematikus elődjével (Weierstrass, Koch, Sierpinski, Menger, Cantor) már közvetlenül számítógéppel dolgozhatott.

Moha és páfrány

Könnyen vonhatnánk le azt az elhamarkodott következtetést, hogy a fraktálok szép, ámde értelmetlen dolgok - csakhogy a matematika nyelvén ezúttal is a természet egyik algoritmusát próbáljuk leírni. Fraktálszerű (igaz: nem teljesen szigorú önhasonlóságra épülő) szerkezete van a téli ablakon megjelenő jégvirágnak, a villámlásnak, számos növényi mintázatnak, mint például a páfrány levelének, a karfiolnak, a brokkolinak, a testünket behálózó véredényrendszernek, sőt, sajátos módon a tengerpartok is a (jórészt statisztikai) önhasonlóságra mutatnak példát. Maga Mandelbrot éppen ez utóbbi matematikai modellezésével kezdte fraktálok utáni kutakodását "Milyen hosszú Britannia partvonala? Statisztikai önhasonlóság és tört dimenziók" című, 1967-ben a Science magazinban publikált cikkében, amely sokban támaszkodott egy másik jeles matematikus, Lewis Fry Richardson kutatásaira.

Ez utóbbi már talán érzékelteti, hogy a fraktálokkal való bíbelődés számos, nagyon gyakorlatias probléma megoldásához segíthet hozzá minket. A fraktálok definiálására, konstruálására szolgáló matematikai-geometriai műveletekkel könnyedén tudunk modellezni bármiféle geológiai képződményt, térfelszíni jelenséget, hegyet-völgyet, dombot, medencét. De fraktálgeometriai eszközökkel dolgozhatnak már szeizmológusok, talajkutatók vagy akár az enzimek működését firtató biokémikusok, illetve a hektikus piaci mozgásokat firtató matematikai közgazdászok is. (Mandelbrot ez utóbbi területen is aktív volt.) Az persze magától értetődő, hogy a fraktálgeometriai alkalmazások mekkora kincsesbányát jelentenek a komputergrafikusok számára - de sok (elektronikus eszközöket is használó) zenekészítő választ olyan véletlen matematikai eljárásokon alapuló algoritmusokat, melyek gyakorlatilag egy fraktált definiálnak. A fraktálgeometria leleményeit sok tekintetben alkalmazza a vele kéz a kézben fejlődő káoszelmélet, és persze ne feledkezzünk meg azokról sem, akiknek - akár profi, akár "wannabe" művészként vagy egyszerű befogadóként - egyszerűen "bejön" a fraktálok sajátos, ha úgy tetszik, metafizikus szépsége.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.