Bokori traktormajális: Szeretnek szántani

  • - legát -
  • 2007. május 31.

Tudomány

Eddig azt hittük, a traktorral végzett szabadidős tevékenység csúcsa a félpályás útelzárás, a fővárosi demonstráció. Tévedtünk. A traktor ugyanis nemcsak nagyszerű gép, erőtől duzzadó haszonjármű, hanem szeretetre méltó társ, családtag.

Eddig azt hittük, a traktorral végzett szabadidős tevékenység csúcsa a félpályás útelzárás, a fővárosi demonstráció. Tévedtünk. A traktor ugyanis nemcsak nagyszerű gép, erőtől duzzadó haszonjármű, hanem szeretetre méltó társ, családtag.

*

A száznegyven lelkes Bokor ritkaságszámba menő nógrádi falu, az ott élők ugyanis ősidők óta földműveléssel próbálnak boldogulni. Sehol egy bánya, bezárt üzem, mondhatjuk, hogy a bokoriak korábban hozzászoktak a szegénységhez - cserébe tiszta levegőt, a Cserhát lankáinak ragyogó panorámáját kapták. De hírnév csak néhány évvel ezelőtt köszöntött a Budapesttől 95 kilométerre lévő zsákfalura, amikor 2003-ban, harminc jármű részvételével traktoros összeborulást rendeztek a határban, ezzel bizonyítva, hogy a veterános szubkultúrának létezik olyan ága, amire álmunkban sem gondolnánk. Az idei, immár ötödik majális iránt minden eddiginél nagyobb érdeklődés mutatkozott.

Ha elhagyjuk Bokort, újabb közigazgatási határ tábla bukkan fel, a "Múzeumfaluba" érkeztünk. Régiségnek nyomát sem látni, viszont nagyméretű objektum nehezedik az út jobb oldalára. A Bokorringen a rádió-távirányítású autók szerelmesei játszhatnak Forma-1-et, egészen addig, míg vadulás nem lesz a dologból. "Ha még egyszer ezt csinálod, letépem a kezedet!" - ordítja a telep felügyelője az egyik kiskamasznak, aki teli szájjal vigyorog, miközben autója kirepül a pályáról, s lehet, hogy a közeli Pásztóig meg sem áll.

Akárcsak Dömsödi Gábor televíziós személyiség, aki az előző ciklusban Bokor polgármestere volt, s a falu fejlesztésében, népszerűsítésében múlhatatlan érdemeket szerzett. Komolyan elgondolkodunk, milyen jó lenne, ha a Magyar Televízió létszámleépítését úgy oldanák meg, hogy minden elbocsátott dolgozó végkielégítés helyett egy hátrányos helyzetű falu polgármesteri székét kapná meg, nagyobbat viszont nem lenne érdemes. Dömsödi tavaly Pásztót próbálta meghódítani az MSZP színeiben, de kudarcot vallott. Bokor viszont így is a családban maradt, a jelenlegi polgármester ugyanis Engel Krisztina, Dömsödi felesége. De félre a pletykát, a Bokorringet elhagyva már valóban a majális helyszíne, a művelésből kivont föld tárul elénk, szabadtéri színpaddal, színes forgataggal, és mindenekelőtt: rengeteg traktorral.

Valamint súlyos sorban állásokkal, mivel a vécék, vendéglátóhelyek száma a közönséghez képest meglehetősen szerény. A nagy melegben sokan a traktorok hátsó kereke elé dőlnek, mivel csak ott van némi árnyék, vízcsapot nem sikerül felfedeznünk. A hangulat ennek ellenére barátságos. Szakértők és laikusok bolyonganak a gépek között, a hagyományőrzés kimerül abban, hogy a helyi banda a színpadon egy Duran Duran-számmal próbálkozik. Teljesen feleslegesen, Simon LeBonnak itt nem osztottak lapot. De a pompásan felújított farmotoros Ikarusnak vagy a régi Csepel tűzoltóautónak sem: ma délután nem lehet versenyre kelni az olykor nyolcvan körül járó Fordsonokkal, Lanzokkal. A fekete-pirosban ragyogó, 1925-ös évjáratú McCormickot kurblival indítja be tulajdonosa, a jellegzetes hörgés könnyeket csal egy bácsika szemébe. "Ez még békebeli, vegyes tüzelésű darab, petróleum és benzin hajtja. Ugyanilyenen kezdtem 1950-ben, istenem, de régen volt" - mondja eltűnődve, bár arra nem tér ki, honnan származott a traktor. Gyanítjuk, nem a Szovjetunió ajándéka volt.

"Nekem is van egy ilyen, az a bordó ott a legszélén - mondja Tisóczki István, kisteleki gazda -, meg van még több is. Úgy szedegettem össze innen-onnan. Az apám darálós volt, ő dolgozott ilyenen, és amikor kiskölyök voltam, egész nap rajt' ültem. Nagyon rá voltam kattanva, aztán amikor már felnőttként találtam egyet, megvettem. Aztán még egyet, meg még egyet, meg még kettőt, így most öt régi traktorom van."

Egy ilyen alkalom arra is jó, hogy megállapítsuk: a traktorok formavilága az elmúlt nyolcvan évben mit sem változott. Valamikor az 1920-as években kitalálták a kiskerék-csőr-kipufogókémény-kormányzó díszpáholy-nagykerék beosztású, jellegzetes építményt, s ez a mai napig tartja magát. Az őstraktorok viszont - bizonyíték erre a mezőkövesdi Mezőgazdasági Múzeumból ideszállított nyolcvanhat éves Lanz - leginkább egy hintó, a XIX. századi tűzoltókocsik és a gyorsan zátonyra futott gőzautó keverékének tűnnek. De van itt más, szokásostól eltérő fazonú traktor is, ráadásul a közelmúltból. A világ első négykerék-meghajtású traktorairól, a Dutrákról van szó, a Vörös Csillag Traktorgyár remekeiről, melyeknek sorsa kísértetiesen emlékeztet a Pannónia motorkerékpárokéra - hiába voltak nemzetközi mércével is kiváló járművek, gyártásukat a hetvenes évek közepén egyszerűen leállították.

"Kilencvenötben vettem az első Dutrámat, az UE 28-ast - a kárpótlásból kapott tízhektárnyi föld műveléséhez, de rá kellett jönnöm, hogy ez a típus szántásra nem igazán alkalmas: kicsi a lóerő, kicsi az eke. Akkor el kellett gondolkodnom egy nagyobb teljesítményű traktoron - mondja Fördös László, aki Győr-Sopron megyéből érkezett. - Pontosabban nem is kellett nagyon gondolkodnom, mert a Dutrán kívül más szóba sem jöhetett. Szeretem a magyar gépeket."

Kizárólag a nagy meleg lehet az oka, hogy a szántóversenyt teljes érdektelenség kíséri, viszont így a színpadon időben elkezdődhet az eredményhirdetés. Számtalan kategóriában osztanak díjat - egy serleget, valamint a 2003 és 2004-es majálisról készült dvd-t -, de az igazi meglepetés csak ezután következik: amikor Dömsödi televíziós tettestársa, a bulvársajtó kis kedvence, Hajdú Péter lép a színpadra, a többség szedelőzködni kezd.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.