Brómezüst zselatin áramvonal (A Mai Manó Ház első fotóárverése)

  • Szijj Ferenc
  • 2002. szeptember 26.

Tudomány

"Középen a licit" - mondta időnként az árverésvezető, Marsó Diana, amikor a heves licitálás átmenetileg vagy végleg elakadni látszott. Vagy: "Jobbra (balra) van a licit." Ebből tudhatták az érdekeltek, hogy ők vannak-e éppen nyerésben. Amikor meg egymás mellett ülők licitáltak, akkor a biztonság kedvéért megkérdezte, nem együtt vannak-e véletlenül. Leütés előtt egy-egy ügyes fordulattal még húzta egy kicsit az időt, majd a koppintás után lendületesen áttért a következő tételre. Elegánsan, zökkenőmentesen vezette le a Mai Manó Ház első fotóárverését.

"Középen a licit" - mondta időnként az árverésvezető, Marsó Diana, amikor a heves licitálás átmenetileg vagy végleg elakadni látszott. Vagy: "Jobbra (balra) van a licit." Ebből tudhatták az érdekeltek, hogy ők vannak-e éppen nyerésben. Amikor meg egymás mellett ülők licitáltak, akkor a biztonság kedvéért megkérdezte, nem együtt vannak-e véletlenül. Leütés előtt egy-egy ügyes fordulattal még húzta egy kicsit az időt, majd a koppintás után lendületesen áttért a következő tételre. Elegánsan, zökkenőmentesen vezette le a Mai Manó Ház első fotóárverését.Hát, ugye, nem első, mert elhangzott, hogy 1996-ban már rendezett a Mai Manó Ház egy árverést fényképészeti tárgyakkal és képekkel, de az akkor nyilván a prototípus volt, és ha ezután rendszeressé válik a dolog, akkor azért lehet kezdetről beszélni. Csak kérdés, hogy érdemes-e minden évben jótékonysági árverést csinálni, van-e annyi jótékonyság a művészekben és a támogatókban, meg van-e annyi kereslet. Ugyanis ennek a mostani első aukciónak a tételeit javarészt a művészek ajánlották fel a Mai Manó Ház javára, ezenkívül a Magyar Fotográfiai Múzeum és egy-két galéria, amelyek közül a Magyar utcai Vintage Galériára hívnám fel a figyelmet, mert megérdemli.

A Mai Manó Ház is megérdemli a jótékonyságot, mégpedig két okból. Először is szép maga az épület a Nagymező utcában, szépek és érdekesek a belső terei, a Mai Manó napfényműterme pedig egyenesen misztikus élményt nyújt a felülről beömlő vagy beszűrődő, igény szerint szabályozható, de mindig jelen levő világossággal. Másodszor azért, mert a ház fontos szerepet tölt be a magyar fotóművészetben. Azt nem mondanám ugyan - nem teljes körű benyomásaim alapján -, hogy az újító törekvések fellegvára volna, de ezeknek a szándékoknak talán nem is az Operettszínház környékén kell feltűnniük. Itt inkább az a feladat, hogy meglevő és ma még esetleg kevéssé ismert értékek a maguk jelentősége szerinti helyre kerüljenek, és ezt nagyon jól csinálja a Török András vezette intézmény, amely ráadásul profi módon végzi a támogatók felhajtását és ápolását is, amire ez az árverés is bizonyíték.

A helyszínt például, a Budapest Mariott Hotel rettenetes "Ball Room"-ját (így szerepel a különben magyar nyelvű katalógusban) egy nagy, tengerentúli ország kereskedelmi kamarája adományozta. A termet megtöltötték a potenciális vásárlók és effektív érdeklődők. Megjelent "az európai főpolgármesterek között található legjobb fotós" (Török András szavai) és e lap vakukkal foglalkozó, rendszeres szerzője - hogy csak kettőt emeljek ki a közönség soraiból. A licit minden képnél

egységesen tízezer forintnál kezdődött,

és a leütési ár az esetek többségében a katalógusban feltüntetett becsült érték alatt maradt. Általában a híresebb művészek képei, illetve a "szép", dekoratív alkotások értek el jobb árat, s nagy érdeklődés kísérte Mai Manó muzeális jellegű képeit is.

Legdrágábban (360 ezerért) Korniss Péter 1974-es, tényleg szépen megoldott Szénaforgatás című képe kelt el, amely ünneplőruhában dolgozó asszonyokat ábrázol (vagy akkor még az volt a hétköznapi viselet azon a vidéken), de a figyelmes szemlélő a konkrét forgatás mellett valami baljós örvénylést is felfedezhet. Jóval a becsült érték felett (220 ezerért) vették meg Baricz Katalin Krisztina című, számomra túl manipulatív portréját, Horváth Péter Az emlékek kertje című, szerintem némiképp giccsbe hajló montázsát (180 ezer) és Eifert János Brooklyn Bridge című fényképét (szintén 180 ezer), amelynek egy New York-naptár címlapján lenne a helye, mint ahogy Inkey Tibor Vasárnap délelőtt című képe is (160 ezer) előkelő helyen szerepelhetne egy "falu a hatvanas években" témájú naptárban, Nagygyörgy Sándor 170 ezerért eladott, Párbaj című képéről pedig csak annyit, hogy verekedő szarvasok. Megjegyzem, ezek mind kiváló alkotások, vevőik nagyon jól jártak velük, én azonban, kibicként, a bátrabb licit híve lettem volna, tehát hogy a fiatalabb művészek adott esetben még kiválóbb képeiért ugyanúgy törjék magukat a vásárlók. Sajnáltam például, hogy Bozsó András - tudtommal camera obscurával készült - apokaliptikus Országháza becsült értékének alig harmadát érte el, vagy hogy Jokesz Antal Elegancia című képe csak 42 ezerig jutott, pedig azon az 1978-as képen rajta van a szocializmus úri világa, amelynek szereplői kapkodva igyekeznek pótolni valami rég megvolt eleganciát.

Nem tudom, mi okból nem volt a jótékony művészek között néhány személyes kedvencem (Beöthy, Halas, Várnagy), de annak örültem, hogy számos egészen fiatal fotós képe is elkelt (Danziger Dániel, Gárdi Balázs, Glázer Attila, Miskolczi Emese, Sarkantyu Illés, Sopronyi Gyula, Szász Lilla). Laikus érdeklődőként persze azt sem tudhatom, hogy maga a kínálat, illetve a vásárlások és az árak mennyire tükrözték a piacot, főleg ha azt vesszük, hogy a vásárlók előtt talán ott lebegett az árverés nemes célja is, és arról is csak biztosra vehető sejtéseim vannak, hogy a magyar fotóművészet nem ennyiből áll, s egyáltalán, nem minden alkotás dobható piacra - a forrongó kovász napjainkban valószínűleg még a winchestereket marja, rágja, erjeszti. Itt most a brómezüst zselatin és egyéb vegytani kövületek cseréltek gazdát.

Szijj Ferenc

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.