„A gitár repülni akar” – Chris Hadfield űrhajós, zenész

Tudomány

Ő az első kanadai, aki űrsétát tett, és az első ember, aki űrklipet készített: David Bowie Space Oddity című számának világűrben elkövetett videoklipje szuper­sztárrá tette. Interjú

Magyar Narancs: Az űrutazásai során szenvedett jetlagtől?

Chris Hadfield: Valami hasonlótól. Habár nem túl gyakran váltogatjuk az időzónákat, de amikor megérkezik az ember az űrbe, akkor a szervezetre olyan alkalmazkodási folyamat vár, ami hasonló ahhoz, mint egy hosszú repülőút után, egy másik időzónában. De idővel a szervezet alkalmazkodik, és minden visszatér a normális kerékvágásba.

false

MN: Az ön foglalkozása talán az egyetlen a világon, ahol minél magasabb valaki, annál hátrányosabb a helyzete. Mekkorának kell lenni, hogy az ember beférjen az űrhajóba?

CH: Járműve válogatja. Az űrrepülőgépben már nem gond a magasság, a nagyon magas vagy a nagyon alacsony emberek előtt is szabad volt a pálya. De ahhoz, hogy valaki a Szojuzzal utazhasson, sem túl alacsonynak, sem túl magasnak nem szabad lennie. 185 cm a maximális testmagasság, testsúlyban 50 és 95 kiló közt kell lenni. Ezekre a megkötésekre azért van szükség, hogy az ember elférjen a kabinban, és beférjen a Szojuz ülésébe.

MN: Az űrhajósok közalkalmazottak. Ugyanolyan juttatások járnak – például ingyenbérlet –, mint, mondjuk, egy minisztériumi dolgo­zónak?

CH: Ha maguknál jár a bérlet, akkor szerencsések, mert Kanadában nincs ingyenes metrójegy. Kanadában teljesen átlagos állami hivatalnoknak számítok a besorolásom alapján. Jár a nyugdíj, mint minden közalkalmazottnak.

MN: Kanadai űrhajósként nem kívánta soha, hogy bárcsak amerikai lehessen? Amerikaiként nyilván jobbak lettek volna a karrier-esélyei…

CH: Tinédzserként sokszor feltettem magamnak a kérdést, hogy ha amerikai lennék, jobbak lennének-e az esélyeim, hogy űrhajóssá váljak. Ismerek számos kanadait, akik úgy gondolták, hogy csak úgy van esélyük, ha amerikaiakká válnak. És így is tettek: Amerikába költöztek, felvették az állampolgárságot. Sok országnak nincs is űrhajósprogramja, de én szerencsésnek mondhatom magam. Egyetemre jártam, amikor Kanada elindította az űrhajósprogramját. Már repülőgép-pilótaként dolgoztam, és megkaptam az egyetemi mesterfokozatomat, amikor a második űrhajóstoborzást tartották.

false

MN: Pilótaként volt része éles harci helyzetekben?

CH: Legalább 100 különféle repülőgéptípust vezettem. Ezek között voltak polgári gépek és harcászatiak is. Voltam vadászpilóta, majd tesztpilóta. Egész életemben repülőket vezettem. A nyolcvanas években vadászpilótaként még elcsíptem a hidegháború végét. Egy teljesen felfegyverzett CF–18-as vadászgéppel repültem. Nyolc alkalommal kellett feltartóztatnom felfegyverzett orosz bombázókat, és kikísérnem őket a kanadai légtérből. Szóval, kivettem a részemet az éles bevetésekből. De tesztpilótaként is hasonló kockázattal kellett számolnom. Amikor az ember egy repülőt tesztel, az nem gyerekjáték.

false

MN: Dolgozott Csillagvárosban, ahol Jurij Gagarint is kiképezték. Sok mendemonda keringett Gagarin halálával kapcsolatban. Önt is megkísértették az összeesküvés-elméletek?

CH: A világ legkönnyebb dolga a tények ismerete nélkül megkérdőjelezni valamit. Gagarin a Csillagváros melletti cskalovszkiji katonai repülőtérről szállt fel egy kiképző vadászgéppel. Ezután zuhant le. Számomra ez egyáltalán nem tűnik valami szövevényes ügynek. Persze mindenkinek joga van ahhoz, hogy olyan összeesküvés-elméletben higgyen, amilyenben csak akar. Attól tartok, Gagarin haláláról pont annyit tudok, mint ön.

MN: Az egyik legkomikusabb összeesküvés-elmélet szerint a Holdra szállás sosem történt meg, PR-fogás volt csupán az ameri­kaiak részéről, hogy a szovjeteket hatalmas kiadásokba hajszolják.

CH: Vannak olyan embertársaink, akik szerint a Föld lapos. Az emberek abban hisznek, amiben csak akarnak. Ha valakinek kételyei támadnának, azt ajánlom, nézzen bele egy teleszkópba, mert láthatja a lábnyomokat a Holdon.

MN: Babonás?

CH: Igyekszem elkerülni, de az űrhajóshagyományoknak boldogan eleget teszek. Nevezzük őket babonának, mégis jók arra, hogy mentálisan felkészítsék az embert a repülésre. Máskülönben nem vagyok babonás, nem hiszek a természetfeletti erőkben. Egy orosz űrhajó körül például rengeteg az űrhajós népszokás…

MN: Hagyomány Bajkonurban, hogy bele kell kóstolni a rakéta üzemanya­gába.

CH: Igen, de nem olyan vészes, mint amilyennek hangzik, elvégre az alkohol egy bizonyos formájáról van szó. Amúgy ez a rakétaépítők iránti tisztelet kifejezése. Jól hangzik, de a rituálé lényege, hogy az űrhajós eltölt egy kis időt azokkal, akik felkészítették, alkalmassá tették a rakétát az űrutazásra. Minden asztronautának le kellene ülnie az utazását segítő háttéremberekkel. Megtettem ezt Floridában is, amikor az Atlantis űrrepülőgéppel repültem, igaz, ott másféle üzemanyagot használtunk, ezért nem is ittunk belőle. De nem az ivás a fontos, hanem a tisztelet kifejezése azok iránt, akik elvégezték ezt a munkát. Szeretem ezt a hagyományt.

false

MN: Milyen az íze az orosz rakéta-üzemanyagnak?

CH: Mint a nagyon tiszta alkohol, merthogy abból vettünk kóstolót. Százszázalékos alkoholból. De sokféle más rakéta-üzemanyag is létezik. Mi ezt kóstoltuk. Mérget nem iszogatnánk.

MN: A felkészülés során rengeteg haláleset szimulálásában vett részt. Melyik volt a legemlékezetesebb?

CH: Sok ezer ilyen szimulációs gyakorlatot csináltam végig. A legmaradandóbb talán az volt, amikor a feleségem is jelen volt, így ő is képet kaphatott arról, hogy milyen következményekkel járhat az űrbeli élet. Máskülönben ez is csak egy volt a sok ezer szimuláció közül. Egyike a Földön töltött munkanapoknak. Nekem ez a pénzkereső foglalkozásom.

MN: A közösségi médiában azzal vált sztárrá, hogy elkészítette az emberiség első videoklipjét az űrben: David Bowie Space Oddity című számát játszotta el a Nemzetközi Űrállomáson. Mi döntött a Space Oddity javára? Elton John számát, a Rocket Mant is feldolgozhatta volna…

CH: Nem volt verseny. Több száz dalt játszottam el saját használatra, míg fenn voltam az űrállomáson, és rengeteg saját kompozíciót is felvettem. Azóta játszottam szimfonikus zenekarral, a bátyámmal készítettünk egy karácsonyi éneket, és előadtam nagy nyilvánosság előtt a Danny Boy című tradicionális ír dalt is. Ami a Rocket Mant illeti, másról sem szól ez a dal, mint a magányosságról. A szövegnek semmi köze az űrbeli élethez. A Space Oddityt azért játszottam el, mert a közönség kikövetelte. A fiam hívta fel rá a figyelmemet, hogy nagy az online nyomás, rengetegen kérik a számot. Eszem ágában sem lett volna felvenni, ha a fiam nem erőszakoskodik. Beadtam a derekamat, azzal a feltétellel, hogy a fiam átírja a szöveget, mert az asztronauta az én előadásomban nem halhat meg. Ez egy 1969-es dal, ami több mint 40 évvel később, az űrben is hitelesen tudott szólni. Ehhez Bowie zsenije kellett. Gyorsan összeraktuk a videót, mert volt azért más dolgom is az űrben. Azóta több mint százmillióan nézték meg.

MN: Bowie elégedett volt?

CH: Úgy nyilatkozott, hogy ennél megrendítőbb feldolgozást nem ismer. „Hallo Spaceboy” (Bowie 1995-ös sikerdala – a szerk.) – így üdvözölt a Twitteren. Igen, elégedett volt. Azóta is e-mail kapcsolatban állunk, noha egyszer sem találkoztunk személyesen.

MN: Mi a legnehezebb az űrgitározásban?

CH: Hogy nincs semmi, ami stabilan tartaná a hangszert. A gitár mindenáron lebegni, repülni akar. Gravitáció nélkül önálló életre kel, nincs, aki megállítsa.

MN: Star Trek vagy Star Wars?

CH: Egyik sem. De ha már választanom kell, akkor Star Trek. A Star Trek valós emberi dilemmákra kérdez rá, míg a Star Wars csupán könnyed szórakozás.

false

MN: Azt írja Egy űrhajós tanácsai a földi élethez című könyvében, hogy sok minden megoldható az űrben egy svájci bicska segítségével. Hány funkciós a bicskája?

CH: Nem az én bicskám: a NASA-tól kaptam. Közepes bicskáról van szó, kaphatók ennél fejlettebb, több funkcióval bíró darabok is. De azért ez is megteszi.

MN: A Hadfield családban vannak magyarok is. Tud valamit magyarul?

CH: A menyem magyar származású, a szülei Magyarországon élnek. Beszélek oroszul, franciául, angolul és egy keveset németül, de magyarul egyelőre még nem. Lefényképeztem viszont Magyarországot az űrből – a menyemnek és persze mindenki másnak is.

Föld, 2014. november

false

 

Fotó: Chris Hadfield

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.