Cigányozás egy iskolai segédkönyvben: "Segítsék beilleszkedésüket"

  • Valuska László
  • 2004. október 14.

Tudomány

A közelmúltban nagy botrányt kavart az Etika címû könyv, amelyet két éve használnak az iskolákban.

Az esetrõl a Roma Sajtóközpont adott hírt szeptember végén. Bánhegyi Ferenc és Molnár Katalin könyvét 13-14 évesek számára adta ki a Nemzeti Tankönyvkiadó megszerzésére is pályázó Apáczai Kiadó. A történet nem precedens nélküli: néhány éve ugyanezen szerzõ-kiadó páros Ember és társadalom tankönyve keltett kisebb közbotrányt - ott többek között azt állították, hogy a cigányok égették meg Dózsa Györgyöt (lásd: Természetes kiválasztódás, Magyar Narancs, 2000. augusztus 24.).

Kiszorultak

Lássuk tehát! Az Etnikum címû fejezetben a szerzõ üggyel-bajjal elhelyezi a cigányságot egy sztereotip történelemben, kultúrában, majd felteszi a kérdést: mi okozza a "súlyos problémákat"? A pikáns válasz: "rendkívül aggasztó, hogy a káros elõítéletek miatt, másrészt a cigányok mentalitásából eredendõen kiszorultak a falvak és városok elhanyagolt részére, ahol (É) civilizáltnak alig nevezhetõ körülmények között élnek fürdõszoba, angol WC nélkül, s inkább csak tengetik, mint élik életüket", aminek közvetlen következménye, hogy "a tanulatlan, képzetlen roma fiatalokat így ma már mindinkább fenyegeti a munkanélküliség veszélye. Márpedig ha nincs munkájuk, akkor nincs keresetük sem. Ha nincs pénzük megélhetésre, akkor pedig kísért a megélhetési bûnözés veszélye, amelynek többen bizony nem mindig tudnak ellenállni." A szabatos fogalmazás mellett a nyelvhasználat is figyelemre méltó.

A továbbiakban a könyv cselekvésre ösztönöz. Egy. A roma szülõk "járassák iskolába gyermekeiket!", "ha egy roma család lakást vagy hitelt kap, akkor becsülje meg, éljen és ne visszaéljen vele", ha munkát kap, akkor dolgozzon, "ne pedig a munkanélküli-segélybõl akarjon megélni, a társadalom, az adófizetõk terhére". Kettõ. A roma gyerekekben tudatosodjon, "hogy csak megalapozott általános iskolai mûveltséggel lehetnek megbecsült tagjai annak az országban, amelyben élnek és dolgoznak!" Három. A magyar gyerekektõl számon kéri, hogy "segítsék beilleszkedésüket", "adjanak hálát szüleiknek, Teremtõjüknek, a jó sorsuknak, ha megoszthatják javaikat a környezetükben élõ roma társaikkal". Miután mindenki gondos útmutatást kap, a fejezet véget ér, és jön a didaktikai szempontból rendkívül szükséges ellenõrzõ kérdéssor. "Gondolkodtál-e már azon, hogy miért nincs a romák között hajléktalan? Talán jobbak a lakáskörülményeik?", "Vajon miért születik több gyermek a romáknál, mint a magyar szülõknél?"

Ejnye-bejnye

Mekkora kárt okozhat egy ilyen könyv? Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok biztosa elmondta, hogy nagyjából 48 ezer példányt vásároltak meg az iskolák, számításai szerint a megjelenés óta eltelt két évben 180-200 ezer tanuló járt a 7-8. évfolyamra. A tankönyv újabb érdekessége, hogy nem tankönyv, vagyis hivatalosan nem nyilvánították annak, ellentétben a sajtóban eleinte megjelent információkkal. (A tankönyv-minõsítési eljárás több fronton is biztosítja az iskolákba kerülõ kiadványok színvonalát: egy elméleti és egy gyakorlati szakember teszteli õket, s ezek után az Országos Közoktatási és Értékelõi Vizsgaközpont széles körû konszenzussal hozza meg végleges döntését.)

Ebbõl adódóan joggal merülhet fel a kérdés, hogy kelhetett el ennyi példány az amúgy is anyagi nehézségekkel küzdõ állami iskolákban. Az ombudsman feltételezi, hogy a könyvek "igen jelentõs hányadát valószínûleg úgy vásárolták meg az iskolák, hogy felhasználták az állam támogatását", s ez "jogszerûen csak úgy történhetett, hogy közösen megegyezett a könyv megvételében a szülõk, a nevelõtestület és a diákönkormányzat", ami az egyetlen kiskapu ahhoz, hogy ne a szabályos úton, a tankönyvjegyzékbõl rendeljenek. Nehéz elképzelni, hogy a fenti testületek országszerte összedugták a fejüket, elolvasták a tantárgyhoz megjelent, tanulásra szánt könyveket, majd értékeltek, és kézfeltétellel szavaztak róla. Az ombudsman azt sem zárja ki, ha bizonyíték van arra, hogy megkerülték a tankönyvpiaci törvényt, ebben az esetben fel is jelenthetik õket. Szerinte valószínûsíthetõ, hogy kijátszották a törvényi szabályozást, vagyis komoly gazdasági összejátszások is lehetnek a háttérben, amelyek vizsgálatra várnak.

Az oktatási jogok biztosa az Országos Cigány Önkormányzat, a Roma Polgárjogi Alapítvány és a Roma Parlament véleményezése után javaslatokat tesz az oktatási miniszternek a továbbiakat illetõen. "Az idén kiosztott könyveket esetleg vissza lehet vonatni, ha bebizonyosodik, hogy sértõ a romák számára és jogszerûtlenül került forgalomba." Aáry-Tamás véleménye szerint viszont a tavalyi könyveket mindenki megtarthatja, mivel azokat jogilag már nem vonhatják vissza. Az Apáczai Kiadóval szemben az oktatási ombudsman csak javaslatot tehet az oktatási miniszternek, aki a döntést hozza majd. Ha bebizonyosodik a jogszerûtlenség, akkor ki lehet zárni a kiadót pályázatokból vagy a Tankönyvkiadók Egyesületébõl, amennyiben etikai eljárást kezdeményez Magyar Bálint.

A Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Jogvédõ Iroda az esélyegyenlõségi törvény alapján jogi lépéseket kezdeményez az Apáczai Kiadó ellen, mivel álláspontjuk szerint a könyv alkalmas a cigánysággal szemben a társadalomban élõ elõítéletek erõsítésére. Kíváncsiak lettünk volna az Apáczai Kiadó véleményére is, de Esztergályos Jenõ, a kiadó ügyvezetõ igazgatója telefonos megkeresésünkre elmondta, hogy nem nyilatkozik olyan újságnak, amelynek a harmadik oldalán "pisi-kaki" szerepel. Így csak a sajtóközleményükre tudunk hivatkozni. Ebben "a leghatározottabban visszautasítják" a sajtóban megjelent vádakat, miszerint a roma fiatalok tanulatlanságát és a munkanélküliséget érintõ szövegrész a roma bûnözésrõl szólna. A nyilatkozatban idézik egy szakértõ és egy "roma munkatársuk" véleményét a könyvrõl. Elõbbi szerint ami a könyvben szerepel, az "valós társadalmi helyzet. Ezt nem lehet letagadni!", utóbbi pedig egyetért a leírtakkal, majd többek között hozzáteszi, hogy neki véleménye szerint sikerült beilleszkednie a magyarok közé. A nyilatkozatból hiányzik a fogalmazásbeli átgondoltság; a kiadó igazgatója akarva-akaratlan a többség uralmi beszédmódjában szól hozzánk: "Hisszük és valljuk, a roma kisebbséggel együtt kell élnünk. Mi vettük a bátorságot és a fáradságot, hogy õszinte szóval mindezt felvessük, a hozzáértõ tanárok vezetésével az iskolában megvitassukÉ Ezért a roma etnikumról szóló részt tovább pontosítjuk, finomítjuk, de természetesen nem vesszük ki az ETIKAKÖNYVÜNKB'L [sic]."

A könyv egyik kérdésfelvetése így hangzik: "Mikor lesznek nemcsak a törvényekben, hanem a valóságban is egyenlõk a romák a nem cigány származásúakkal? Kin múlik ez?"

Vajon kin?

Valuska László

Emberismeret és etika

Az Oktatási Minisztérium 2000-ben kiadott és azóta átdolgozott kerettanterve a tizenegyedik évfolyamban javasolja az emberismeret és etika tárgy gimnáziumi tanítását, hetedikben pedig az ember- és társadalomismereten belül ajánlott az etika oktatása.

Az erkölcstan vagy etika bevezetését a rendszerváltástól kezdve heves viták kísérték, amelyek természetesen a világnézeti és pedagógiai szemléletbeli eltérésekbõl adódtak. Az egyik álláspont szerint az etika egybevág a keresztény etikával, és így azt kötelezõ oktatni minden iskolában. (Az egyházakhoz kötõdõ iskolákban ez evidens, bár némelyikben az etikát külön oktatják.) Volt olyan nézet, amely szerint az erkölcsi nevelés a család feladata, ennek intézményes helyét az iskolában nem szerencsés meghatározni (természetesen ettõl még a pedagógusnak kötelessége az erkölcsi normák közvetítése és a példamutatás). A harmadik álláspont alapján nem annyira etikai normák ismeretét kell osztályozni, mint inkább a vitatott kérdésekre felhívni a figyelmet, és az órai beszélgetések, viták és bemutatók során kifejleszteni egyfajta erkölcsi érzékenységet és nyitottságot. Ez utóbbi szemlélet jelenik meg a kerettantervben is: a tananyag az élet legtöbb területén keresztül veszi végig az etikai kérdéseket, az egyén jelleme és erényei, az önfegyelem problémájától a társadalmi, politikai, vallási etikán át a globális felelõsségig. A számonkérés elsõsorban készségközpontú: Jakab György beszámoló esszéje szerint az érettségi során a vizsgázónak kommunikációs képességekrõl, alapfogalmakról, érvelésmódokról és az erkölcsi normák jelentõségének belátásáról kell számot adnia.

Mondanunk sem kell, hogy a tantárgy egyelõre gyéren oktatott, és a tanárképzés is csak néhány egyetemen vagy fõiskolán mûködik - például a Veszprémi Egyetemen van akkreditált etika, ember- és társadalomismeret szak. Az Országos Közoktatási Intézet felmérése arról tanúskodik, hogy az önkormányzati fenntartású iskolákban egyelõre nem látják a helyét az etika tantárgy oktatásának, különös tekintettel az olyan gyakorlati akadályokra, amilyen a NAT-ban kötelezõ óraszám-korlátozás.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.