Hírek

  • 2004. október 14.

Tudomány

nKözponti Érettségi Nyílt Napok Ebben a tanévben két héttel korábban, azaz február 15-én van a határideje a felsõoktatási jelentkezési lapok beadásának. Errõl és a 2005-ben bevezetendõ kétszintû érettségirõl kaphatnak tájékoztatást a diákok a Felvételi Információs Szolgálat központi érettségi nyílt napján.
Az országos rendezvény elõadásai segítik a diákok döntését azzal kapcsolatban, hogy mely tantárgyakból melyik szintû felkészítõ csoportot válasszák. A szülõknek speciális tájékoztatás lesz a rendszer minden részletérõl. Nyílt nap legközelebb a tervek szerint 2005. januárban és júniusban lesz. További információ: info [at] fisz [dot] hu

nFokozható a gyönyör Kámaszutra iskolát nyitnak hamarosan Indiában - az alapítók célja visszahozni a szürke hétköznapokba a hagyományos szerelmi kultúrát. A diákok szexológusok segítségével sajátíthatják majd el a Kámaszutra alapjait. Az intézmény oktatói segítenek a hallgatóknak megszabadulni gátlásaiktól. Az indiai iskola garantálja hallgatóinak, hogy tanulmányaik befejeztével elégedett emberekként teljes életet élnek majd. Mindezt többféle kurzus segíti: az egyik a szerelmi gyengédség terén tökéletesíti a nebulók ismereteit, a másikon azt sajátíthatják el, hogyan fokozható a gyönyör, a harmadik anatómiai és élettani jártasságot nyújt, valamint szexuális kultúrára okít.

nA legjobb magyar A Jiao Tong Egyetem ötszázas tudományos egyetemi világranglistája szerint a Szegedi Tudományegyetem a legjobb magyarországi felsõoktatási intézmény. A helyezéseket egy komplex mutató alapján számították ki, amelyben egyebek közt az intézmény tudományos publikációit, eredményeit és a rájuk mutató hivatkozásokat értékelték, valamint pontot értek a Nobel-díjas munkatársak. A dél-magyarországi univerzitás jelenleg az ötszázas lista 202-301. helyén áll. A rangsor egyébiránt nem elõször készült el: Szeged helyezése a múlt évhez képest változatlan, hasonlóképpen az ELTE 404-502. helye is. Idén elõször a BME is feliratkozott a listára. Az elsõ helyen jelenleg - a korábbi évekhez hasonlóan - az amerikai Harvard és a Stanford áll, a bronzérem a tavaly még csak ötödik brit Cambridge-et illeti.

nMozgássérült nem lehet? Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok biztosa vizsgálja a tanító- és óvóképzõk alkalmassági felvételi vizsgáit. A feltételek tavaly az ekcémás, epilepsziás, asztmás és cukorbeteg jelentkezõket kizárták a felvételbõl, továbbá nem jelentkezhetett tanítónak vagy óvónak mozgássérült, szívbeteg vagy halláskárosult sem. Ezek a követelmények azért indokoltak, hogy "a gyerekeket az oktatás során ne veszélyeztessék". Horváth Béla, a Tanító- és "vóképzõ Fõiskolák Fõigazgatói Kollégiumának elnöke úgy véli: "az lenne inkorrekt a kisdiákokkal szemben, ha nem támasztanának ilyen feltételeket". "Ha már tanító korában derül ki valakirõl betegsége, vagy baleset történik vele, akkor elbocsátják?", elmélkedett az ombudsman, aki - miután a felsõoktatás egy idõre kikerült a hatáskörébõl - a múlt évben még nem indíthatott vizsgálatot az ügyben.

nOktatószoftverek Az Egyesült Államok iskoláiban egyre több olyan "intelligens" oktatószoftvert használnak, amelyek képesek alkalmazkodni a gyerekek egyéni problémamegoldási módszereihez. Az oktatóprogramok az egyéni megközelítések detektálása mellett a diákok erõsségeit és gyengéit is felmérik, ennek alapján pedig képesek személyre szabott javaslatokat adni. Az intelligens szoftverek piacának egyik vezetõ terméke a Cognitive Tutor néven futó program, melyet egy, a Carnegie Mellon Egyetemhez kapcsolódó cég fejlesztett ki. Az egyetemen végzett vizsgálatok azt mutatják, hogy a programot használó diákok rendre magasabb pontszámot gyûjtöttek be különbözõ felmérõkön, mint a többi tanuló. Mindamellett az oktatószoftver sem polihisztorgyártó: igazán csak az egyértelmû megoldásokra épülõ tantárgyak, például a matematika esetében hatékony.

Figyelmébe ajánljuk