Digitális átállás

Csomagot kapunk

Tudomány

A múlt héten lezajlott az analóg televíziózás temetésének első fázisa. Alighanem mindannyian élvezzük majd a közelgő halotti tort.

Kezdetben volt az analóg tévézés: fekete-fehérben, kedves, bumfordi malőrökkel és képhibákkal. Az első technológiai forradalmat az amúgy jóval korábban feltalált színes televíziózás hozta el még az 1950-es években. Nálunk a hetvenes években terjedt el, s vált egy idő után szinte kizárólagossá, miközben a kezdeti gyermekbetegségek jeleként olykor felrobbant a készülék. Idővel azt is sikerült megoldani, hogy az eredetileg monó hangjeltovábbítást és lejátszást felváltsa a sztereó hangzás - szinkronban az otthoni zenehallgatás hatvanas-hetvenes évekbeli forradalmával. A második nagy technológiai revolúciót a digitális képtovábbítás rohamos elterjedése jelentette: a teljes átállással most érkeztünk el ennek végső fázisához, ennek örvendetes következményeit talán néhány év múlva élvezhetjük. (Az analóg és digitális jeltovábbítás különbségéről lásd: Hangok a prés alatt, Magyar Narancs, 2009. június 4.)

Analóg aranykor

Az analóg televíziózás technológiája elméletileg csak egy lépésre volt az eredetileg szintén analóg rádiózásétól - "egyszerűen" csak annyit kellett megoldani, hogy a továbbiakban ne csupán hangjeleket, hanem képi (video)jeleket kódoljunk le valamilyen fotoelektromosságon alapuló technológiával (ezt már a húszas években kitalálták), majd a képi és hangkódsorokat lehetőség szerint szinkronizálva juttassuk el a médiafogyasztóhoz. Az analóg hang- és képjelek paraméterei egy adott tartományon belül időben és térben is folyamatosan változnak. Ugyanakkor az analóg jelek továbbítása sem nélkülözhet némi modulációt: a jelsorozatot rá kell ültetni egy oszcillátor által előállított vivőhullámra, ami a televíziózás tekintetében tipikusan a rádióhullámok ultrarövid tartományában található. A jelsorozat többnyire a vivőhullám frekvenciáját modulálja, majd a vevőkészülék antennája detektálja, "kicsomagolja", s azután összerakja belőle a konkrét tévéadást. A színes technológia megjelenése némileg bonyolított a képen, hiszen már nem egyszerűen csak egy adott képpont fényerősségéről (a luminanciáról) kellett információt továbbítani, de meg kellett adni a megfelelő színinformációkat (a krominanciát) is ahhoz, hogy a tévé a színkeverés közismert elvét alkalmazva összerakhassa belőle a konkrét képmezőket. Az analóg jeltovábbítás, bármily forradalmi és frappáns technológiának tűnt, már a kezdetektől sok sebből vérzett. Először is minden egyes tévécsatornát egy megfelelő, a másiktól különböző frekvencián (vagy szűk frekvenciatartományon) kellett továbbítani, ez okozta a frekvenciának mint "közjószágnak" relatív szűkösségét, s ez adott alkalmat arra az államoknak, hogy kiterjedt média-ellenőrző szervezeteket hozzanak létre. Ezek azután - a miénk még az átlagnál is nagyobb gusztussal - istenként oszthatták el a rendelkezésre álló frekvenciákat: jutalmazva a jókat, büntetve a rosszakat. S ez csak az egyik, a szűkösségből adódó, nem szándékolt következmény volt: az UHF és a VHF frekvenciatartomány mind nagyobb mértékű lefoglalása ugyanis elzárta az utat az előtt, hogy hatékonyabban s a szélesebb közösségek számára is gyümölcsöző módon hasznosítsák a felszabaduló frekvenciákat. (Lásd: Tisztul a kép, Magyar Narancs, 2013. március 21.) Emellett persze sok technikai gond is akadt az analóg jeltovábbításon alapuló televíziózással. Mindenekelőtt az analóg jelek könnyen megzavarhatók voltak - elég volt, ha az antennát vagy a jeltovábbító kábelt valamiféle elektromágneses zavarásnak kitenni. Ugye, emlékszünk még a szomszéd fúrógépe, elektromos darálója, porszívója okozta képhibákra? Ráadásul az analóg (jelen esetben televíziós) jelek felvétele, rögzítése, továbbítása, feldolgozása, dekódolása, lejátszása során minden állomás maga is beleszól a kép- és hangminőségbe, zaj és torzítás formájában. A zavarok forrása néha egészen abszurd - és ez összefügg a vivőhullámként használt (a 30-300 megahertzes VHF, esetleg a 300-3000 MHz-es UHF tartományba sorolható) ultrarövidhullámok tulajdonságaival. Ezek elméletileg nem verődnek vissza az ionoszféráról (ellentétben a hosszú-, közép- és rövidhullámú rádiósugárzással), hanem keresztülhatolnak rajta. Így nem is terjednek felszíni hullámként, viszont sűrűn kell átjátszó állomásokat alkalmazni a zavartalan vételhez. Emlékezhetünk rá, jaj volt annak, aki egyszerre került valamennyi környékbeli adó (Kab-hegy, Pécs, Lakihegy, Komádi, Tokaj stb.) holtsávjába. Nyáron, tipikusan anticiklonális helyzetben azonban úgy változnak meg az alsóbb légkör, a troposzféra tulajdonságai, hogy ezzel módosul a rádióhullámokra érvényes törésmutatója is - ami annyit jelent, hogy a szokásosnál is messzebbre juthatnak el a televíziós jeleket hordozó hullámok. Ehhez hozzájön az is, hogy intenzívebb napfolttevékenység idején (például mostanában) a légkör magasabb régiója, a már említett ionoszféra szokásától eltérően hajlamos viszszaverni a VHF-típusú ultrarövidhullámokat. Ez az analóg világban balszerencsés esetben azzal járt, hogy egészen távoli (például szovjet/orosz) televíziós csatornák zavartak be tipikusan a napközbeni vételbe, hiszen ugyanazon frekvenciákat osztották ki arrafelé is. Ráadásul az analóg kódolásnak számtalan módozata alakult ki a világban, közülük a legfontosabb a PAL, a SECAM és az NTSC szisztéma volt. Mivel a keleti blokk tipikusan a SECAM rendszert használta, állandó gondot okozott a behozott, de a magyar tévéadással inkompatibilis PAL és NTSC rendszerű tévék üzembe helyezése. (Azért a rutinos tévészerelő elboldogult velük a hangsávot a helyére zökkentő bónusz oszcillátor beiktatásával.) Jellemző, hogy hazánk évekkel a rendszerváltás után, 1995-96-ban tért át a SECAM-ról a Nyugat-Európában szokásos PAL-szisztémára.

A tévézéshez alkalmazott, többféle információt hordozó jeleket ugyanúgy le lehet kódolni megfelelő mintavételezési és kvantálási eljárásokkal - ekkor történik az analóg jelek amplitúdóinak átalakítása bináris számokká -, mint egy sima hangjelet egy CD készítésénél. Nem árt természetesen, ha megfelelően magas mintavételi sebesség, illetve a lekódoláshoz kellően nagy bitszám áll rendelkezésünkre, ennek megfelelően digitális tévézés sem létezhetett a hangrögzítésben és a zenekészítésben, a nyolcvanas években lezajlott digitális forradalom nélkül. A digitális jelek ezek után tovább tömöríthetők (ki ne tudná ezt, aki kezelt már fájlokat?), ami megint csak segíti a továbbítást.

Digitális folytatás

A digitális képtovábbítás hallatlan előnye, hogy nincs szüksége minden egyes tévécsatornához külön vivőfrekvenciára. Ezzel szemben lehetségessé vált akár csatornák, műsorok tucatját tömörítve egy multiplexcsomagba integrálni, s mindezt egyetlen (több csomagot pedig néhány szomszédos frekvenciához tartozó) vivőhullámmal továbbítani a médiafogyasztóhoz. Ráadásul mindez nem csupán a földfelszíni sugárzásnál működik, ugyanez a digitális kódolási technológia uralkodik ma már a műholdas, illetve kábeles jeltovábbításnál. Ez utóbbiakat már csak azért kell említenünk, mivel manapság is csupán a háztartások bő egytizedénél, a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) adatai szerint 416 ezer háztartásban használják a felszíni eddig analóg, a továbbiakban digitális jeltovábbítást - ezzel szemben a háztartások 65 százaléka használ kábeltévét, egynegyedük pedig műholdas csomagokra fizetett elő. A digitális tévézésnek számos előnyét illik megemlíteni - leginkább persze azt, hogy így sokkal jobb minőségű és megbízhatóbb a jeltovábbítás: a tévénéző tehát jóval kevesebb hibával szembesül. (Azért megjegyezzük, hogy a kép- és hangjelek szigorú szinkronizálása miatt ha valami zavarás mégis előfordul, akkor azután se kép, se hang!) Ráadásul a digitális jeltovábbítás esetén puszta tévéjeleken kívül megannyi kiegészítő szolgáltatás is elérhetővé válik- megfelelő tévékészülékkel és vevőállomással az eredeti nyelvű tévézés éppúgy nem álom többé, mint a műsorok megállítása, késleltetése vagy rögzítése, és akkor nem is beszéltünk a gyerekzárról!

Nemzetgazdasági szempontból azonban még fontosabb, hogy a jeltovábbítás így jóval kisebb frekvenciaszélességet igényel: gyakorlatilag egy bizonyos szűk frekvenciatartományt is további izolált altartományokra lehet osztani, majd ezen részfrekvenciák maguk is alkalmasak arra, hogy rajtuk komplett csatornacsomagokat (multiplexeket) továbbítsanak. A digitális jeltovábbítás tehát meglehetősen takarékosan bánik a szűkösen rendelkezésre álló javakkal (a frekvenciákkal) - nem is csoda, hogy idővel nemzetközi rendelkezések is kötelezték az aláíró feleket a teljes digitális átállásra (azaz az analóg sugárzás teljes felfüggesztésére) - hogy azután a felszabaduló frekvenciákat valami értelmesebb célra használják fel.

Az ENSZ speciális szervezete, a Nemzetközi Telekommunikációs Unió (ITU) által kezdeményezett 2006-os genfi megállapodás még 2015. június 15-ét tűzte ki végső határidőként arra, hogy az aláíró felek teljesen áttérjenek a digitális jeltovábbításra. Bár már most is látszik, hogy ezt a határidőt sokan csak nehezen vagy alig képesek betartani (említenénk Indiát, ahol az átállás államonként fog megtörténni), az Európai Unió ehhez képest is előrerohant: 2012 végét jelölte meg határidőként tagállamai számára. Ezzel együtt úgy határozott, hogy felszabadítja a nagyon fontos 800 MHz-es (az eddig zömmel a tévézéshez lefoglalt UHF-tartományba tartozó) frekvenciasávot, minek következtében megnyílik az út új szélessávú (értsd: nagyobb adatállományok, hang- és képanyagok valós idejű továbbítására alkalmas) technológiák, például a 4G mobilhálózatok terjedése előtt. Ennek a gazdasági haszna alig felmérhető - legalább 44 milliárd euróval erősítheti a kontinens gazdaságát. Sokak szerint éppen a 4G mobiltechnológia és a vele járó jelentős átviteli sebesség és kapacitás jelentheti a televíziózás következő forradalmát - mobilinternet-eszközök segítségével sokkal egyszerűbben lehet majd hozzáférni a tévécsatorna-kínálathoz (zömmel persze majd előfizetés ellenében). Ráadásul a 800 megahertz körüli frekvenciatartomány szinte az egész országban elérhető, így a legeldugottabb kistelepülésekre is elhozhatja a jövőben rohamosan bővülő mobilinternet-szolgáltatásokat, például IPTV-alapú tévécsatorna-csomagokat.

Amúgy az EU által előírt átállási határidőt, 2013. január 1-jét csak 11 tagállamnak sikerült tartania - a többiek, így a derogációs kérelmet benyújtó Magyarország számára az EU engedélyezett némi (pár hónapos) átmeneti halasztást. Vannak persze notórius ellenkezők: Bulgária egyáltalán nem szeretné felszabadítani a 800 MHz-es sávot - ott ugyanis ezt használja a hadsereg, s hasonló a helyzet Görögországban is. Nálunk - ki ne tudná - már július 31-én délután fél egykor leállt a földfelszíni analóg sugárzás az ország 14 megyéjében, október 31-én pedig a maradék (északkeleti és déli) régiókban is a digitális földfelszíni jeltovábbítás lesz az uralkodó. Mindez a háztartások 89 százalékát nem érinti, nekik már eddig is a zömmel szintén digitális alapú kábel- vagy műholdas szolgáltatás állt rendelkezésükre.

Az átállás kellően szájbarágós kommunikációja nyomán ma már mindenki tudja, hogy a digitális jeleket az foghatja, akinek megfelelő DVB-T (ez a nálunk alkalmazott digitális kódolási protokoll) MPEG-4 (ez a tömörítés típusa) HD típusú beépített vevőegységgel (tunerrel) ellátott LCD (esetleg plazma)televíziója van. Vagy szert tesz a digitális jeleket az analóg tévéhez megfelelő bemeneti szignálra konvertáló digitális vevődekóderre. (Ezt tartalmazzák a már emlegetett set-top boxok). Ez persze nincs ingyen: a rászorulók a NMHH-tól igényelhetnek támogatást - az átállás után egy hónapig, vagyis még három hétig.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.